BIK 2925 Bruk av psykologiske tester i arbeidslivet
Kursansvarlig Ole I Iversen, Øyvind Martinsen
Institutt Institutt for ledelse og organisasjon
Semester Høst
Studiepoeng 7,5
Undervisningsspråk Norsk
Innledning Kurset gir deltakerne en grunnleggende innføring i hvordan tester kan brukes i arbeidslivet, både innen utvelgelse og utvikling. Det gis en innføring i nødvendige statistiske begreper og metoder. Ulike seleksjonsmetoder og deres pålitelighet blir gjennomgått. Som en bakgrunn for å forstå og forutsi menneskelig atferd, vil det bli gitt en innføring i de mest sentrale tilnærminger til personlighet og intelligens. Kurset vil også ta for seg bruk av tester i praksis, samt belyse de etiske sidene ved testbruk. Bestått kurs vil grunnlag for å melde seg opp til sertifiseringseksamen hos Det Norske Veritas som bruker av arbeidspsykologiske tester.
Læringsmål Kurset skal bidra til at deltakerne bruker arbeidspsykologiske tester på en kompetent og forsvarlig måte. I tillegg til studiepoeng fra BI vil deltakere som består kurset vil også få utstedt kompetansesertifikat fra Det Norske Veritas.
Kunnskapsmål Etter endt kurs skal deltakerne kunne forklare sentrale statistiske begreper og metoder innenfor testpsykologien. Deltakerne skal også ha grunnleggende kjennskap til sentrale teorier innen personlighet og intelligens, samt hvordan dette kan måles. De skal også kjenne til forutsetninger for kompetent testbruk, samt hvilke krav som bør stilles til psykologiske tester som benyttes i arbeidslivet.
Ferdighetsmål Etter endt kurs skal deltakerne kunne anvende arbeidspsykologiske tester på en riktig og rettferdig måte. Deltakerne skal også være i stand til å gjennomføre en god tilbakelesningssamtale. Videre skal de være i stand til å skille gode psykologiske tester i fra mindre gode tester.
Holdningsmål Etter kurset skal deltakerne ha et reflektert forhold til bruk av psykologiske tester i arbeidslivet. De skal kunne gjøre riktige avveininger slik at testing kan utføres på en rettferdig måte. Deltakerne skal også kunne stille kritiske spørsmål til testleverandører og andre, samt at de skal kunne rådgi kunder/egen virksomhet når det gjelder valg av og bruk av psykologiske tester i arbeidslivet.
Forkunnskaper Deltakerne bør ha kjennskap til rekrutteringsprosessen, for eksempel med bakgrunn fra BIK 2500 Rekruttering, intervjuteknikk og nyansattes læringsprosesser, eller gjennom erfaring fra fagområdet. Det en fordel om deltakerne har noe erfaring med bruk av psykologiske tester.
Obligatorisk litteratur Bøker: Cohen, Ronald Jay & Mark E. Swerdlik. 2012. Psychological testing and assessment : an introduction to test and measurement. 8th ed. McGraw-Hill
Iversen, Ole I. 2003. Testhåndboka : personlighet, rekruttering og utvalg : om bruk av psykologiske tester i arbeidslivet. Tiden
Artikler: Utvalgte artikler / Selected Articles. Material distributed during the course
Anbefalt litteratur Bøker: Cooper, Colin. 2010. Individual differences and personality. 3rd ed. Hodder Education
Emneoversikt Grunnleggende statistiske begreper og metoder innen rekruttering og utvalg Frekvensfordeling Standardiserte skårer Korrelasjon Målefeil og reliabilitet Krav til psykologiske tester Reliabilitet Validitet Normering og tilpasning Individuelle forskjeller Intelligens Personlighet Motivasjon Måling av menneskelige egenskaper og ferdigheter Intelligens- og ferdighetstester Normative, ipsative og kvasi ipsative tester Personlighetstester Motivasjonstester 360 graders evaluering Rekrutteringsprosessen Jobbanalyse Utvalgsmetoder Testens plass i rekrutteringsprosessen Oversikt over psykologiske tester Tolking av atferd baser på testresultater Tilbakemelding på testresultater Bruk av tester i personalutvelgelse Bruk av tester i utviklingsarbeid Testing i praksis Administrasjon av testing Etikk ved bruk av psykologiske tester Ivaretakelse av testtakeren rettigheter Oppbevaring og lagring av testmateriell
Dataverktøy itslearning. Studentene har selv ansvar for å skaffe seg tilgang til internett i forbindelse med administrering av arbeidspsykologiske tester.
Læreprosess og tidsbruk Kurset gjennomføres som 3 undervisningssamlinger a 2 dager. I tillegg vil deltakerne få oppgaver som skal gjøres mellom samlingene.
Eksamen Kurset avsluttes med en fire timers individuell skriftlig eksamen og en praktisk prøve på ca 30 minutter der man skal gi en tolkning og en tilbakemelding ut fra et resultat fra et profilverktøy.
Eksamenskode(r) BIK 29251 - Skriftlig individuell eksamen. Eksamenskarakter er enten bestått eller ikke bestått.
BIK 29252 - Muntlig praktisk prøve. Eksamenskarakter er enten bestått eller ikke bestått
Begge eksamener må bestås for å oppnå godkjent i kurset BIK 2925, 7,5 studiepoeng.
Hjelpemidler til eksamen Ingen hjelpemidler er tillatt til skriftlig eksamen. Brukermanualer for det aktuelle profilverktøyet er tillatt under den praktiske prøven.
Kontinuasjon Kontinuasjon ved neste ordinære gjennomføring.
Tilleggsinformasjon
|