ORG 3540 HR Management
ORG 3540 HR Management
Strategisk HR ledelse er opptatt av politikk og praksis som gjør at organisasjoner klarer å oppnå sine organisatoriske mål gjennom sine menneskelige ressurser. Et sentralt formål med strategisk HR ledelse er å utvikle nødvendig kompetanse blant ansatte for å oppnå ønskede forretningsresultater selv om rammebetingelsene endrer seg, og å øke ansattes motivasjon og mulighetsrom til å prestere sitt beste i tråd med bedriftens strategi. Strategisk HR ledelse er også i økende grad opptatt av å måle effekten av HR initiativer og muliggjør bedre HR beslutningstaking gjennom systematisk innsamling, analyse og tolkning av HR data.
Dette fordypningskurset i Bachelor i Organisasjonspsykologi, HR og Ledelse fokuserer på sentrale områder av praksis innen strategisk HR ledelse, samt på de teoretiske rammene som forklarer hvorfor HR-rutiner skal fungere i tråd med ønsker og forventninger. Kurset belyser rollen som ledere/HR ledere spiller i prosessen med å støtte og utvikle ansatte for å skape et samsvar mellom kapasiteten til de menneskelige ressursene i organisasjonen og skiftende behov og mål i omgivelsene. I tillegg skal kurset forberede studentene for et moderne arbeidsliv der forståelse av HR analyser er ment å sette dem i en bedre posisjon til å få innflytelse i strategiske ledelsesprosesser og muliggjøre bedre, mer strategiske HR beslutningsprosesser.
- Studentene skal tilegne seg nødvendig kunnskap for å beskrive og skille mellom de sentrale områdene av strategisk HR praksis dekket i kurset, og forstå hvorfor HR praksiser fungerer slik de gjør.
- De skal forstå den viktige rollen som ledere/HR ledere spiller i å utvikle og istandsette ansattes nødvendige kompetanse for å oppnå ønsket forretningsresultater.
- De skal ha kunnskap til å kunne kvantitativt måle effektiviteten av HR initiativer, og forstå hva slags beslutninger som HR data kan brukes til.
- Studentene bør være i stand til å kunne forklare og analysere funksjonene i hver strategiske HR praksis som dekkes i kurset, og de forskjellige måtene som disse praksisene tilrettelegger for ønsket atferd blant de ansatte.
- De vil lære hvordan man går fram for å samle inn og analysere HR data på en effektiv måte samtidig som etiske hensyn ivaretas.
- De vil få ferdigheter i presentere og diskutere strategiske HR spørsmål både skriftlig og visuelt.
- Studentene skal bli i bedre stand til å tenke strategisk rundt HRM og reflektere i større grad rundt sin rolle som en strategisk HR leder.
- Skillet mellom strategisk HR-ledelse og HRM og den teoretiske bakgrunnen for dette.
- Inngående redegjørelse rundt sentrale områder av strategiske HR-praksiser inklusive sosialisering av nyansatte, prestasjonsledelse og tilbakemeldingsprosesser herunder gjennomføring av medarbeidersamtaler, talentledelse, opplæring og kompetanseutvikling, samt HR innenfor internasjonale og/eller globale virksomheter.
- En innføring i innsamling og analyse av HR data for å avgjøre effektiviteten til og virkningen av HR initiativer og muliggjøre flere strategiske HR beslutningsprosesser.
- Lederen og/eller HR-lederens rolle i arbeidet med å planlegge, beslutte og innføre strategisk HR.
Det gis muligheter for tilbakemelding på mappen underveis, før hele mappen leveres inn i slutten av semesteret.
Higher Education Entrance Qualification
Covid-19
Due to the Covid-19 pandemic, there may be deviations in teaching and learning activities as well as exams, compared with what is described in this course description.
Teaching
Information about what is taught on campus and other digital forms will be presented with the lecture plan before the start of the course each semester.
Assessments |
---|
Exam category: Submission Form of assessment: Written submission Weight: 100 Grouping: Group/Individual (1 - 5) Duration: 1 Semester(s) Exam code: ORG 35401 Grading scale: ECTS Resit: Examination when next scheduled course |
Activity | Duration | Comment |
---|---|---|
Teaching | 27 Hour(s) | |
Webinar | 4 Hour(s) | |
Feedback activities and counselling | 19 Hour(s) | |
Student's own work with learning resources | 80 Hour(s) | |
Group work / Assignments | 70 |
A course of 1 ECTS credit corresponds to a workload of 26-30 hours. Therefore a course of 7,5 ECTS credit corresponds to a workload of at least 200 hours.
Det gis muligheter for tilbakemelding på mappen underveis, før hele mappen leveres inn i slutten av semesteret.