ENT 3400 Introduction to entrepreneurship
ENT 3400 Introduction to entrepreneurship
Kurset skal gi studentene en helhetlig oversikt over fagområdet entreprenørskap, og belyser spesielt entreprenørens betydning i samfunnet. Det gjennomgås hvordan forretningsideer oppstår, utvikles og blir til en bedrift. Kurset skal gi studentene en innføring i primærmarkedsundersøkelser og en introduksjon til hvordan en på et tidlig tidspunkt kan vurdere kommersialiseringspotensialet til forretningsideer. Det skal gjennomføres søk etter ideer som skal bearbeides og analyseres fram mot en mulighetsrapport.
I kurset skal studentene utvikle eget entreprenørielt tankesett gjennom prøving og feiling, og derme videreutvikle egne personlige egenskaper og holdninger. Undervisningen vil være praksisbasert og handlingsorientert hvor studentene selv er aktører for egen læring.
Studentene skal i kurset oppnå en oversikt over fagfeltet entreprenørskap i teori og praksis. Det er et mål at studentene skal være i stand til å gjøre rede for sentrale temaer og begreper innen entreprenørskapsfaget, med særlig vekt på entreprenørens rolle og egenskaper. Videre skal studentene ha kunnskap om innovasjonssystemer (geografiske, industrielle og kulturelle faktorer), og entreprenørens rolle i disse. Studentene skal ha kjennskap til sentrale aktører i entreprenørers nettverk; kilder til kunnskap, finansiering og realisering av oppstartsbedrifter.
Studentene skal opparbeide grunnleggende ferdigheter i utvikling og gjennomføring av primærmarkedsundersøkelser, samt på et tidlig tidspunkt kunne vurdere det kommersielle potensialet til forretningsideer. Studentene skal videre utvikle grunnleggende ferdigheter i gjennomføring av søk etter ideer, og kunne bearbeide resultatene fram mot en mulighetsrapport.
I løpet av kurset skal studentene utvikle eget entreprenørielt tankesett, og dermed videreutvikle egne personlige egenskaper og holdninger. Studentene skal utvikle forståelse for egen læringsprosess.
- Introduksjon til entreprenørskap
- Bevistgjøring av egen læringsprosess og introduksjon til entreprenørielt tankesett
- Entreprenørskap og entreprenørens betydning i samfunnet. Økonomiske, sosiale, historiske og politiske perspektiver
- Entreprenørens ressurser og nettverk
- Introduksjon til intraprenørskap, offentlig entreprenørskap og sosialt entrepenørskap
- Utvikling og gjennomføring av primærmarkedsundersøkelser
- Idesøk og vurdering av kommersielle potensialet til forretningsideer
- Introduksjon til mulighetsstudier, analyse og rapport
Kurset gjennomføres med totalt 27 timer forelesninger. I tillegg kommer gruppediskusjoner, idesøk, og annen studentaktivitet. Undervisningen vil legges opp med høy grad av interaktivitet, gjennom dialog med bedrifter, gruppearbeid, presentasjoner og diskusjoner. Gjennom veksling mellom forelesninger, diskusjoner, og praktiske erfaringer vil man få et levende bilde av fagets særpreg og utfordringer.
Undervisningen blir gitt med en del forelesninger og gjesteforelesninger (gründere), samtidig som en vesentlig del av undervisningstiden vil være arbeid med studentenes oppgaver: idesøk, presentasjoner, veiledning, diskusjon og refleksjon.
Higher Education Entrance Qualification
Covid-19
Due to the Covid-19 pandemic, there may be deviations in teaching and learning activities as well as exams, compared with what is described in this course description.
No particular prerequisites
Exam category | Weight | Invigilation | Duration | Grouping | Comment exam |
---|---|---|---|---|---|
Exam category: Submission Form of assessment: Written submission Exam code: ENT34002 Grading scale: ECTS Grading rules: Internal and external examiner Resit: Examination every semester | 60 | No | 1 Semester(s) | Group/Individual (1 - 5) | Group-based submission of -a business plan (12 pages) -an interview of an entrepreneur with discussion of a theory question (5 pages) Both written and oral exam must be passed to obtain final grade in the course. |
Exam category: Submission Form of assessment: Written submission Exam code: ENT34003 Grading scale: ECTS Grading rules: Internal and external examiner Resit: Examination every semester | 40 | No | 1 Semester(s) | Individual | Both written and oral exam must be passed to obtain final grade in the course. |
Activity | Duration | Comment |
---|---|---|
Teaching on Campus | 27 Hour(s) | |
Prepare for teaching | 45 Hour(s) | |
Group work / Assignments | 25 Hour(s) | |
Group work / Assignments | 50 Hour(s) | |
Group work / Assignments | 25 Hour(s) | |
Student's own work with learning resources | 28 Hour(s) |
A course of 1 ECTS credit corresponds to a workload of 26-30 hours. Therefore a course of 7,5 ECTS credit corresponds to a workload of at least 200 hours.