VHL 3404 Introduksjon til Retail Management
VHL 3404 Introduksjon til Retail Management
Varehandelen er en av Norges største næringer. Den består av en rekke bransjer med til sammen flere hundrede tusen ansatte. Den er den største arbeidsgiveren i alle landes fylker med unntak av Oslo. Næringen er i rivende utvikling både nasjonalt og internasjonalt. Varehandelen er i dag kjennetegnet ved at den omfattes av store enheter som er utsatt for sterkt konkurranse. Den er derfor avhengig av effektiv og rasjonell drift for å være lønnsom. Rammene rundt dette faget vil være bransjekunnskap innen varehandel, digitalisering og kundeforståelse.
Bachelorstudiet i Retail Management er et 3-årig studium som retter seg mot personer med interesse for en lederstilling innen varehandel – en av landets største næringer. Studiet retter seg også til de som ønsker å etablere egen virksomhet. Aktuelle stillinger etter studiet er butikk- eller varehussjef, senterleder, innkjøpsleder, logistikksjef, Retail manager, franchisetaker, m.m. Studiet vil også gi grunnlag for videre studier på masternivå.
Kunnskapsmål
Studentene skal opparbeide gode kunnskaper om de viktigste bransjene, dens oppbygging og aktørene innen varehandelen, samt rammebetingelsene for handel i Norge. Studentene skal også tilegne seg god kundeforståelse og oppnå innsikt i hvordan trender påvirker varehandelen. Med stadig ny teknologi og digitalisering, skal studentene kunne identifisere hvilke muligheter og utfordringer varehandelen står overfor. Videre skal studentene ha dyptgående kunnskaper som er nødvendige for å kunne ha ulike lederroller innen næringen.
Studentene skal ha opparbeidet ferdigheter om strategisk og operativ ledelse i varehandelsbedrifter. Studentene skal kunne anvende relevante begreper og teorier i analyse, utredinger, planlegging og beslutninger. Studentene skal ved hjelp av relevante salgsmetoder kunne markedsføre handelsvarer, butikker, kjeder og tjenester knyttet til detaljhandelen. I tillegg skal studentene skal ha evne til å forstå og reflektere rundt samspillet mellom handel, industri og kunden som en viktig del av verdiskapningsprosessen. Studenten skal tilslutt kunne vurdere og sette i gang egnede tiltak for å møte utfordringer og fremtidige muligheter i varehandelen.
Studentene skal verdsette kundenes serviceønsker- og behov, samt kunne ta stilling til etiske dilemmaer i varehandelen. I denne sammenheng er utvikling av gode mellommenneskelige relasjoner i bedriften viktig, hvor tillit, respekt og likestilling står sentralt. Likeledes skal studenten forstå betydningen av helse- og miljøfremmende tiltak innen varehandelen.
- Hva er Retail?
- Varehandelen i vekst og omstilling
- Bransjeforståelse
- Teknologi og digitalisering i varehandel
- Markedsføring i varehandel
- Kundeforståelse, kundetilfredshet og lojalitet
- Fremtidens forbrukermarked – den nye kunden
- Butikkens fremtid: butikkens nye rolle
- Varehandel i nye kanaler
- Forbrukertrender
Kurset gjennomføres med en kombinasjon av forelesninger, gruppearbeid, diskusjoner, presentasjoner og bedriftsbesøk.
Endelig karakter i kurset er et resultat av løpende vurdering av flere eksamenskomponenter, prosessevaluering, i løpet av kursets gjennomføringssemester. Hver eksamenskomponent poengvurderes på en skala fra 0-100. Komponentene blir deretter vektet sammen i henhold til informasjonen i kursbeskrivelsen, som så fører frem til endelig bokstavkarakter. Studenter som ikke oppnår poeng i ett eller flere av eksamenskomponentene vil få en lavere karakter eller kan stryke i kurset. Detaljert informasjon om poengsystemet og hvilke bokstavkarakterer de gir vil bli opplyst ved kursstart.
Ved kontinuasjon må alle eksamenskomponentene, som hovedregel, gjennomføres på nytt ved neste kursgjennomføring.
Det stilles ingen spesielle krav til forkunnskaper.
Eksamenskategori | Vekting | Tilsyn | Varighet | Hjelpemidler | Gruppering | Kommentar eksamen |
---|---|---|---|---|---|---|
Eksamenskategori: Innlevering Vurderingsform: Strukturert test Eksamenskode: VHL 34041 Karakterskala: Poengskala Sensorordning: Intern sensor Kontinuasjon: Alle komponenter må, som hovedregel, tas på nytt ved neste kursgjennomføring | 10 | Nei | 2 Uke(r) | Individuell | Digital flervalgstest som vil bli gitt tidlig i semesteret. Det gis kun ett forsøk som går over to uker. Dvs. at studenten kan jobbe med testen over flere dager og ta pauser. Det gis ikke tilgang til testen etter at testen er levert (selv om det er innenfor tidsfristen på to uker). Evalueringen gir kun poeng (og ikke karakter). Ikke avlagt eksamen gir null poeng. | |
Eksamenskategori: Innlevering Vurderingsform: Skriftlig innlevering Eksamenskode: VHL 34041 Karakterskala: Poengskala Sensorordning: Intern sensor Kontinuasjon: Alle komponenter må, som hovedregel, tas på nytt ved neste kursgjennomføring | 30 | Nei | 7 Uke(r) | Gruppe/Individuell (1 - 3) | Prosjektoppgave som vil bli delt ut i begynnelsen av semesteret med innlevering i midten av semesteret. Det anbefales at oppgaven løses i grupper. Ikke avlagt eksamen gir null poeng. | |
Eksamenskategori: Innlevering Vurderingsform: Skriftlig innlevering Eksamenskode: VHL 34041 Karakterskala: Poengskala Sensorordning: Intern og ekstern sensor Kontinuasjon: Alle komponenter må, som hovedregel, tas på nytt ved neste kursgjennomføring | 60 | Ja | 3 Time(r) |
| Individuell | Eksamen avholdes i slutten av semesteret. Ved kontinuasjon må alle eksamenskomponentene tas på nytt neste gang kurset tilbys. |
Aktivitet | Varighet | Kommentar |
---|---|---|
Undervisning | 39 Time(r) | |
Studentenes eget arbeid med læringsressurser | 125 Time(r) | Arbeide med pensum |
Veiledning | 6 Time(r) | Forberedelse til veiledning |
Eksamen | 30 Time(r) | Flervalgstest (elektronisk) - 1 time Oppgave - 26 timer Avsluttende skoleeksamen - 3 timer |
Et kurs med 1 studiepoeng tilsvarer en arbeidsmengde på 26-30 timer. Et kurs på 7,5 studiepoeng tilsvarer derfor en arbeidsmengde på minimum 200 timer.