PRK 3413 Introduksjon til kommunikasjon

GJELDER FOR STUDIEÅRET 2014/2015

PRK 3413 Introduksjon til kommunikasjon


Kursansvarlig
Peggy S Brønn

Institutt
Institutt for kommunikasjon og kultur

Semester
Se studieplan for aktuelt studium

Studiepoeng
7,5

Undervisningsspråk
Norsk og engelsk

Innledning
Dette kurset er et introduksjonskurs for studenter som er interessert i public relations og/eller markedskommunikasjon. Kurset dekker kommunikasjonsfagets historie, det sentrale teoriapparatet i kommunikasjon, kontekster for kommunikasjon, og utfordringer som kommunikasjonsstudenter må være klar over. Studentene møter mange slags kommunikasjonsformer som anvendes i organisasjoner: personlig, små grupper, konsernkommunikasjon, markedsføring, organisasjonskommunikasjon, massekommunikasjon og interkulturell kommunikasjon. Kurset er laget for at studentene skal kunne bli kjent med det brede, og spennende kommunikasjonsfeltet. Det skal legge et grunnlag for studentene for å kunne forstå grunnkonsepter som brukes som støttefunksjon i organisasjoner. Kursets hovedfokus er på individer, og på kommunikasjon som en grunnleggende ferdighet for effektiv kommunikasjon mellom en organisasjon og dens berørte grupper.


Læringsmål
Kunnskapsmål
Studentene skal få grunnleggende kunnskap for å kunne fortsette sine studier i public relations og markedskommunikasjon.

Ferdighetsmål
Etter kurset skal studentene kunne:

  • Gjenkjenne og definere kommunikasjonens grunnleggende karakteristika
  • Beskrive karakteristiske trekk i ulike kommunikasjonskontekster
  • Forklare nøkkelteorier knyttet til kommunikasjonsprosesser
  • Beskrive karriereveier i kommunikasjonsfaget
  • Beskrive hva som forener og hva som skiller grunnleggende kommunikasjonsfunksjoner i organisasjoner
  • Ha forbedret egen kommunikasjon

Holdningsmål
Studentene skal kunne reflektere kritisk og empatisk over egen kommunikasjon, andres kommunikasjon og kommunikasjon i organisasjoner, med oppmerksomhet og bevissthet mot etiske implikasjoner

Forkunnskaper
Det stilles ingen spesielle krav til forkunnskaper.

Obligatorisk litteratur
Bøker:
Wood, Julia T. 2013. Communication mosaics : an introduction to the field of communication. 7th ed. Wadsworth Cengage Learning. International edition

Artikkelsamling:
Brønn, P. S. Artikkelsamling for Introduksjon til kommunikasjon. Tilgjengelig på its learning

Anbefalt litteratur
Bøker:
Brønn, Peggy Simcic og Øyvind Ihlen. 2009. Åpen eller innadvendt : omdømmebygging for organisasjoner. Gyldendal akademisk
Cornelissen, Joep. 2011. Corporate communication : a guide to theory and practice. 3rd ed. Sage


Emneoversikt
Bakgrunn for kommunikasjon
  • Teoretisk bakgrunn
  • Historiske- og samtidsperspektiver
  • Stakeholder-teori og problemhåndtering

Kommunikasjonsprosesser og -ferdigheter
  • Oppfatte og forstå
  • Engasjere seg i muntlig og ikke-muntlig kommunikasjon
  • Lytting og respons
  • Skape godt klima for kommunikasjon
  • Anvende kommunikasjon i ulike kulturer og samfunn

Kommunikasjonskontekst
  • Identitet
  • Personlige forhold
  • Grupper og team
  • Organisasjon, ledelse, public relations og markedsføring
  • Massekommunikasjon
  • Digitale medier og nett

Dataverktøy
Det kreves ingen spesielle dataverktøy.

Læreprosess og tidsbruk
Kurset gjennomføres i første rekke som forelesninger. I læringsprosessen forventes det at studenter engasjerer seg ved å studere kommunikasjon i forskjellige sammenhenger, skrive ned sine observasjoner og presentere sine funn og analyser i klassen. 42 timer fordelt mellom forelesninger og presentasjoner.

Aktivitet
Timebruk
Forelesninger
36
Presentasjoner
6
Forberedelser til forelesninger
36
Journalarbeid
18
Hjemmearbeid
69
Forberedelse til eksamen
35
Sum anbefalte timer
200


    Eksamen
    Sluttkarakteren blir fastsatt etter følgende aktivitet og veiing
    1) Studentene skal føre en journal basert på instruksjoner fra foreleser. Studentene skal, i grupper på tre, presentere materiale fra journalen sin til klassen. Alle gruppemedlemmene må være til stede under presentasjonen. Vurderes til Bestått / ikke-bestått
    2) To timer mid-term eksamen, teller 40 % av sluttkarakteren
    3) Prosjektarbeid teller 60 %. Det skal utarbeides i grupper som består av inntil tre studenter. Studenter som ønsker å arbeide på egenhånd må ha tillatelse fra foreleser.

    Den endelige karakteren blir gitt basert på alle elementene i evalueringen. Det vil være mulig å stryke på enkeltdeler av evalueringen og likevel få karakter for kurset.

    For studenter med gyldig fravær til mid-term eksamen, vil det bli gitt kontinuasjonseksamen i samme semester som eksamensgjennomføringen.
    (Det vil ikke bli gitt kontinuasjonseksamen for del 1 og 3 i undervisningssemesteret).


    Eksamenskode(r)
    PRK 34131 - Prosessevaluering teller 100 % av den endelige karakteren i PRK 3413 Introduksjon til kommunikasjon, 7,5 studiepoeng.

    Hjelpemidler til eksamen
    To times eksamen – morsmål - engelsk ordbok
    Prosjektoppgave – alle hjelpemildler tillatt


    Kontinuasjon
    Ved neste ordinære gjennomføring av kurset.
    Ved kontinuasjon må alle eksamenskomponentene tas på nytt.


    Tilleggsinformasjon