VHL 3559 Økonomistyring og lean i varehandelen

VHL 3559 Økonomistyring og lean i varehandelen

Kurskode: 
VHL 3559
Institutt: 
Regnskap, revisjon og foretaksøkonomi
Studiepoeng: 
7.5
Kursansvarlig: 
Johnny Olesen
Emnenavn på engelsk: 
Managerial Accounting and lean in retail trade
Produktkategori: 
Bachelor
Portefølje: 
Bachelor i Retail Management - Programkurs
Semester: 
2020 Høst
Aktiv status: 
Aktivt
Studienivå: 
Bachelor
Undervisningsspråk: 
Norsk
Kurstype: 
Ett semester
Introduksjon

Varehandelen er en næring i sterk endring, en naturlig konsekvens av flere forhold hvorav teknologisk utvikling trolig er den viktigste. Ny teknologi skaper ikke bare muligheter for forbedret og mer effektiv produksjon og vareflyt, men gir også muligheter for utveksling av informasjon i stor skala mellom relevante aktører, eksempelvis produsent, grossist, detaljist og konsument. Gjennom nye og forbedrede kommunikasjonskanaler påvirkes konkurransesituasjonen, konsumentenes adferd og maktforholdene mellom aktørene i næringens totale verdikjede.

I en tid preget av store endringer er god forretningsforståelse, god økonomisk innsikt, en forutsetning for overlevelse over tid.

Forståelse for hvordan butikken selv kan påvirke sin lønnsomhet er en viktig premiss for å kunne lykkes, og sammenhengene mellom begrepene verdiskapning, samspill, flyt og økonomisk styring er en forutsetning for å få dette til.

Kunnskapsmål

Etter å ha gjennomført kurset skal studentene kunne analysere butikkens økonomiske situasjon, kunne utarbeide kalkyler og lønnsomhetsberegninger av produkter, samt ha forståelse for grunnleggende leanfilosofi og leankonsepter. Målsetningen er å skape forståelse for praktisk anvendelse av økonomi som beslutningsgrunnlag for planlegging og oppfølging av virksomheten.  Studentene skal forstå betydningen av kontinuerlig forbedring som et nødvendig konsept for å kunne gjennomføre korrigerende tiltak i den operative drift. Videre skal de forstå viktigheten av å kunne gjennomføre gode analyser samtidig som de oppøver en erkjennelse av at analysenes resultater i høy grad er følge av valgte måleparametere, målemetode og analysemodell.  Studentene skal lære å kommentere analysene og vurdere tiltak som kan iverksettes for å følge opp virksomhetens økonomiske målsettinger.

  • Ha en generell forståelse for praktisk anvendelse av økonomi som beslutningsgrunnlag for planlegging, oppfølging og kontroll av en virksomhet, både med hensyn til å finne korrigerende tiltak i den operative drift og for å utvikle virksomheten over tid i tråd med langsiktige mål.
  • Ha en særlig forståelse for kravene til økonomistyring i moderne varehandelsbedrifter.
  • Ha forståelse for kontinuerlig forbedring (lean) som styringsfilosofi.
Ferdighetsmål
  • Kunne foreta beregninger og analyser som viser den økonomiske utviklingen i en handelsvirksomhet.
  • Kunne kommentere økonomiske analyser og vurdere tiltak som kan iverksettes for å følge opp virksomhetens økonomiske målsettinger, både på kort og lang sikt.
  • Kunne gjennomføre kalkyler, både i forkant og etterkant av en beslutning, eksempelvis i tilknytning til en kampanje.
  • Bli fortrolig med bruttofortjeneste som begrep og for anvendelse med tanke på de mulighetene som ligger i høyere bruttofortjeneste gjennom bedre innkjøp, bedre kalkyler, bedre styring av prisreduksjoner og redusert svinn.
  • Kunne gjenkjenne utfordringer knyttet til ressursoptimalisering versus verdioptimalisering for deretter å kunne gjennomføre nødvendige analyser og tiltak.
  • Ha kunnskap om leanfilosofiens åtte former for sløsing.
Generell kompetanse
  • Erkjennelse av at økonomiske resultater er en konsekvens av ulike beslutninger og prosesser, og at fokus på beslutninger og optimalisering av prosesser følgelig er avgjørende for å oppnå god økonomistyring. Hvordan skape det ideelle samspill?
  • Forstå viktigheten av å ha en kritisk holdning til analyser, men samtidig få en erkjennelse av hvor viktige og nødvendige disse analysene er. Virksomheten bør søke å bli datadrevet, noe som er noe annet enn å ha mye data.
  • Opparbeide forståelse for sammenhengene mellom inntektsskapende og kostnadsreduserende tiltak, slik at man erkjenner at «topplinje», «bunnlinje» og «bruttofortjeneste» ikke kan optimeres uavhengig av hverandre.
Kursets innhold
  • Om sammenhengene mellom verdiskapning, strategi, unikitet, kvalitet og økonomiske økonomiske mål.
  • Beslutninger og rasjonalitet, resultatfokus versus nåverdifokus.
  • Regnskapets prinsipper (resultatregnskap, balanse og likviditet) og regnskapsanalyse
  • Økonomistyring
  • Leanfilosofi og leanprinsipper
  • Kalkulasjon
  • Prissetting og prisstrategier
  • Regresjon
Undervisnings- og læringsaktiviteter

Kurset gjennomføres over 39 kurstimer med forelesninger og gruppearbeid.

Excel vil bli brukt i sammenheng med regresjon.

Dataverktøy
Det benyttes ingen spesielle dataverktøy i kurset.
Kvalifikasjoner

Generell studiekompetanse

Covid-19

Grunnet Covid-19 pandemien vil det kunne forekomme avvik i undervisnings- og læringsaktiviteter samt eksamen, sammenlignet med det som er beskrevet i denne kursbeskrivelsen.

Forkunnskapskrav

Det forutsettes forkunnskaper i BØK 3434 Bedriftsøkonomi og finans eller tilsvarende.

Obligatorisk arbeidskravGitt arbeidskravObligatoriske arbeidskravKommentar arbeidskrav
Obligatorisk85Det publiseres åtte arbeidskrav i løpet av semesteret. Av disse må fem være godkjent for å få adgang til eksamen. Hvert av arbeidkravene vil ha en varighet på tolv (16) timer, og det vil bli gitt tre forsøk hver på en (1) time. For at arbeidskravene skal anses oppfylt, stilles det et visst minimumskrav til besvarelsenes innhold (f. eks. at et visst antall spørsmål må være riktig besvart). Detaljert informasjon gis i forelesningene og på It'sLearning.
Obligatoriske arbeidskrav:
Obligatorisk arbeidskrav:Obligatorisk
Gitt arbeidskrav:8
Obligatoriske arbeidskrav:5
Kommentar arbeidskrav:Det publiseres åtte arbeidskrav i løpet av semesteret. Av disse må fem være godkjent for å få adgang til eksamen. Hvert av arbeidkravene vil ha en varighet på tolv (16) timer, og det vil bli gitt tre forsøk hver på en (1) time. For at arbeidskravene skal anses oppfylt, stilles det et visst minimumskrav til besvarelsenes innhold (f. eks. at et visst antall spørsmål må være riktig besvart). Detaljert informasjon gis i forelesningene og på It'sLearning.
EksamenskategoriVektingTilsynVarighetHjelpemidlerGrupperingKommentar eksamen
Eksamenskategori:
Innlevering
Vurderingsform:
Skriftlig innlevering
Eksamenskode:
VHL 35591
Karakterskala:
ECTS
Sensorordning:
Intern og ekstern sensor
Kontinuasjon:
Eksamen hvert semester
100Ja3 Time(r)
  • BI-definert eksamenskalkulator
  • Enkel kalkulator
Individuell
Eksamen:
Eksamenskategori:Innlevering
Vurderingsform:Skriftlig innlevering
Vekting:100
Tilsyn:Ja
Gruppering (størrelse):Individuell
Hjelpemidler:
  • BI-definert eksamenskalkulator
  • Enkel kalkulator
Varighet:3 Time(r)
Kommentar:
Eksamenskode:VHL 35591
Karakterskala:ECTS
Kontinuasjon:Eksamen hvert semester
Eksamenstype: 
Ordinær eksamen
Total vekting: 
100
Forventet arbeidsinnsats
AktivitetVarighetKommentar
Undervisning
39 Time(r)
Webinar
3 Time(r)
Det vil bli arrangert 3 webinarer á 1 time. Det forventes at studentene før webinarene forbereder seg i relevant pensum som hvert enkelt webinar dekker.
Forberedelse til undervisning
50 Time(r)
Gruppearbeid / oppgaver
70 Time(r)
Studentenes eget arbeid med læringsressurser
35 Time(r)
Selvstudium / lese litteratur /eksamensforberedelse
Eksamen
3 Time(r)
Sum arbeidsinnsats: 
200

Et kurs med 1 studiepoeng tilsvarer en arbeidsmengde på 26-30 timer. Et kurs på 7,5 studiepoeng tilsvarer derfor en arbeidsmengde på minimum 200 timer.