VHL 3559 Økonomistyring og lean i varehandelen

VHL 3559 Økonomistyring og lean i varehandelen

Kurskode: 
VHL 3559
Institutt: 
Regnskap, revisjon og foretaksøkonomi
Studiepoeng: 
7.5
Kursansvarlig: 
Johnny Olesen
Kursnavn på engelsk: 
Managerial Accounting and lean in retail trade
Produktkategori: 
Bachelor
Portefølje: 
Bachelor i Retail Management - Programkurs
Semester: 
2018 Høst
Aktiv status: 
Aktivt
Studienivå: 
Bachelor
Undervisningsspråk: 
Norsk
Kurstype: 
Ett semester
Introduksjon

Varehandelen er en næring i sterk endring, en naturlig konsekvens av flere forhold hvorav teknologisk utvikling trolig er den viktigste. Ny teknologi skaper ikke bare muligheter for forbedret og mer effektiv produksjon og vareflyt, men gir også muligheter for utveksling av informasjon i stor skala mellom relevante aktører, eksempelvis produsent, grossist, detaljist og konsument. Gjennom nye og forbedrede kommunikasjonskanaler påvirkes konkurransesituasjonen, konsumentenes adferd og maktforholdene mellom aktørene i næringens totale verdikjede.

I en tid preget av store endringer er god forretningsforståelse, god økonomisk innsikt, en forutsetning for overlevelse over tid.

Forståelse for hvordan butikken selv kan påvirke sin lønnsomhet er en viktig premiss for å kunne lykkes, og sammenhengene mellom begrepene verdiskapning, samspill, flyt og økonomisk styring er en forutsetning for å få dette til.

Kunnskapsmål

Etter å ha gjennomført kurset skal studentene kunne analysere butikkens økonomiske situasjon, kunne utarbeide kalkyler og lønnsomhetsberegninger av produkter, samt ha forståelse for grunnleggende leanfilosofi og leankonsepter. Målsetningen er å skape forståelse for praktisk anvendelse av økonomi som beslutningsgrunnlag for planlegging og oppfølging av virksomheten.  Studentene skal forstå betydningen av kontinuerlig forbedring som et nødvendig konsept for å kunne gjennomføre korrigerende tiltak i den operative drift. Videre skal de forstå viktigheten av å kunne gjennomføre gode analyser samtidig som de oppøver en erkjennelse av at analysenes resultater i høy grad er følge av valgte måleparametere, målemetode og analysemodell.  Studentene skal lære å kommentere analysene og vurdere tiltak som kan iverksettes for å følge opp virksomhetens økonomiske målsettinger.

  • Ha en generell forståelse for praktisk anvendelse av økonomi som beslutningsgrunnlag for planlegging, oppfølging og kontroll av en virksomhet, både med hensyn til å finne korrigerende tiltak i den operative drift og for å utvikle virksomheten over tid i tråd med langsiktige mål.
  • Ha en særlig forståelse for kravene til økonomistyring i moderne varehandelsbedrifter.
  • Ha forståelse for kontinuerlig forbedring (lean) som styringsfilosofi.
Ferdighetsmål
  • Kunne foreta beregninger og analyser som viser den økonomiske utviklingen i en handelsvirksomhet.
  • Kunne kommentere økonomiske analyser og vurdere tiltak som kan iverksettes for å følge opp virksomhetens økonomiske målsettinger, både på kort og lang sikt.
  • Kunne gjennomføre kalkyler, både i forkant og etterkant av en beslutning, eksempelvis i tilknytning til en kampanje.
  • Bli fortrolig med bruttofortjeneste som begrep og for anvendelse med tanke på de mulighetene som ligger i høyere bruttofortjeneste gjennom bedre innkjøp, bedre kalkyler, bedre styring av prisreduksjoner og redusert svinn.
  • Kunne gjenkjenne utfordringer knyttet til ressursoptimalisering versus verdioptimalisering for deretter å kunne gjennomføre nødvendige analyser og tiltak.
  • Ha kunnskap om leanfilosofiens åtte former for sløsing.
Holdningsmål
  • Erkjennelse av at økonomiske resultater er en konsekvens av ulike beslutninger og prosesser, og at fokus på beslutninger og optimalisering av prosesser følgelig er avgjørende for å oppnå god økonomistyring. Hvordan skape det ideelle samspill?
  • Forstå viktigheten av å ha en kritisk holdning til analyser, men samtidig få en erkjennelse av hvor viktige og nødvendige disse analysene er. Virksomheten bør søke å bli datadrevet, noe som er noe annet enn å ha mye data.
  • Opparbeide forståelse for sammenhengene mellom inntektsskapende og kostnadsreduserende tiltak, slik at man erkjenner at «topplinje», «bunnlinje» og «bruttofortjeneste» ikke kan optimeres uavhengig av hverandre.
Kursets innhold
  • Om sammenhengene mellom verdiskapning, strategi, unikitet, kvalitet og økonomiske økonomiske mål.
  • Beslutninger og rasjonalitet, resultatfokus versus nåverdifokus.
  • Regnskapets prinsipper (resultatregnskap, balanse og likviditet) og regnskapsanalyse
  • Økonomistyring
  • Leanfilosofi og leanprinsipper
  • Kalkulasjon
  • Prissetting og prisstrategier
Læreprosess og tidsbruk

Kurset gjennomføres over 45 kurstimer med forelesninger og gruppearbeid.

Dataverktøy
Det benyttes ingen spesielle dataverktøy i kurset.
Forkunnskapskrav

Kurset krever ingen spesielle forkunnskaper.

Eksamen
Vurderinger
Eksamenskategori: 
Innlevering
Vurderingsform: 
Skriftlig innlevering
Tilsyn med eksamensvakter
Vekting: 
100
Gruppering: 
Individuell
Hjelpemidler: 
  • Alle trykte og håndskrevne hjelpemidler
  • BI-definert eksamenskalkulator
  • Enkel kalkulator
Varighet: 
4 Time(r)
Eksamenskode: 
VHL 35591
Karakterskala: 
ECTS
Kontinuasjon: 
Eksamen hvert semester
Eksamensorganisering: 
Ordinær eksamen
Total vekting: 
100
Forventet arbeidsinnsats
AktivitetVarighetKommentar
Undervisning
45 Time(r)
Forberedelse til undervisning
51 Time(r)
Gruppearbeid / oppgaver
70 Time(r)
Studentenes eget arbeid med læringsressurser
30 Time(r)
Selvstudium / lese litteratur /eksamensforberedelse
Eksamen
4 Time(r)
Sum arbeidsinnsats: 
200

Et kurs med 1 studiepoeng tilsvarer en arbeidsmengde på 26-30 timer. Et kurs på 7,5 studiepoeng tilsvarer derfor en arbeidsmengde på minimum 200 timer.