Statusmelding

Kursbeskrivelsen finnes ikke for perioden du ba om. Viser deg aller siste versjon.

VHL 3556 Retail II: Butikkledelse, ekspansjonsstrategier og kjedeledelse - KONTINUASJONSEKSAMEN

GJELDER FOR STUDIEÅRET 2016/2017
English version

VHL 3556 Retail II: Butikkledelse, ekspansjonsstrategier og kjedeledelse - KONTINUASJONSEKSAMEN


Kursansvarlig
Robert Ingvaldsen

Institutt
Institutt for markedsføring

Semester
Se studieplan for aktuelt studium

Studiepoeng
7,5

Undervisningsspråk
Norsk

Innledning
Butikken med kunder, medarbeidere, varer og utstyr må fungere i et effektivt samspill. Velfungerende enkeltbutikker danner basisgrunnlaget for vekst og ekspansjon. Kurset har fokus på butikk- og kjededrift med vekt på gode medarbeider- og lederrelasjoner.

Retail 2 er det andre av to kurs innenfor retailing. I sentrum står butikkledelse, ekspansjonsstrategier og kjedeledelse. Første kurs, Retail 1, omhandlet konkurransefortrinn, lokaliserings- og sortimentsopplevelsen.

Læringsmål
Kunnskapsmål
Studenten skal tilegne seg kunnskap og/eller inngående kjennskap innenfor følgende områder:

  • Sammenhenger mellom arbeidsoppgaver, kompetansebehov og utfordringer for arbeidsmiljøet med tanke på organisering av en detaljistvirksomhet
  • Forarbeider og prosesser knyttet til rekruttering, ansettelser, belønning og utvikling av medarbeidere
  • Viktige forhold knyttet til kostnads- og svinnkontroll, inkludert kunnskap om aktuelle verktøy og analysemodeller
  • Helhetlige tilnærminger til servicebegrepet og serviceleveranseprosesser med vekt på salgs- og serviceopplevelsen
  • Relevante tilnærminger for avviksanalyser innenfor kundeservice og servicekvalitet
  • Ledelsens og personalets rolle med tanke på serviceklimaet og serviceleveransen, herunder den enkelte medarbeiders rolle, handlingsrom og kompetanse
  • Dynamikken innenfor alternative serviceleveranser der teknologien erstatter mennesker, herunder selvbetjeningssystemer og bruk av interaktive teknologiløsninger
  • Butikken som markedsføringsmedium, herunder fokus på planløsning, vareplassering og bruk av så vel tradisjonelle som nye administrasjons- og styringsverktøy
  • Bruk av digitale verktøy ved salg, serviceleveranse og eksponering av varer
  • Hvordan ulike kjeder er organisert
  • Viktige drivkrefter for ekspansjon av en detaljistvirksomhet
  • Viktige forarbeider og analyser for valg av driftsform/samarbeidsform ved ekspansjon
  • Hvordan et franchisekonsept, en franchisepakke og en franchiseavtale blir utformet

Ferdighetsmål
Studentene skal etter endt kurs kunne:
  • Planlegge og gjennomføre forarbeider og tiltak knyttet opp mot rekrutteringsprosesser i et detaljhandelsforetak
  • Planlegge og administrere administrative systemer tilknyttet personalbelønning, personalutvikling og karriereplanlegging for en detaljhandelsvirksomhet
  • Gjennomføre analyser og tiltak innenfor kostnads- og svinnkontroll i detaljhandelsvirksomheten
  • Med tanke på kunde- og medarbeidertilfredshet i virksomheten, og ut fra analyse og ønsket serviceprofil, etablere programmer for gjennomføring av serviceleveranser med tilhørende medarbeider- og kundeopplæring
  • Gi kvalifiserte innspill innenfor planløsning, varegruppering, varegruppeplassering, vareeksponerinng, visuell kommunikasjon og miljøskapende tiltak i en butikk
  • Gi kvalifiserte innspil til nye løsninger i kombinasjoner mellom nettbutikk og tradisjonell butikk
  • Ut fra analyse og viktige drivkrefter, vurdere valg av ulike drifts-/samarbeidsformer ved ekspansjon til kjede
  • Ut fra en helhetlig vurdering av viktige beslutningsområder for en detaljist, utforme et kjede-/franchisekonsept med tilhørende innhold (kjede-/franchisepakken) og aktuelle juridiske avtaler (franchiseavtalen)

Holdningsmål:
Holdningsmålene for Retail 1 og Retail 2 er sammenfallende og omfatter:
  • Kandidaten skal underveis og etter kurset se betydningen av tverrfaglighet og helhet i fagområdet.
  • Studentene skal oppmuntres til refleksjon rundt betydningen av analyse før og etter tiltak for ulike sider ved butikkens strategi og drift
  • Øke bevissthet for betydningen av at butikken består av mennesker, varer og teknologi i et samspill og derigjennom understrekes betydningen av at det skapes harmoni, mental likevekt og økonomisk trygghet for ledelse, medarbeidere og detaljistens kunder

Forkunnskaper
Kurset bygger på VHL 3552 Retail 1: Konkurransefortrinn, lokaliserings- og sortimentsopplevelsen

Obligatorisk litteratur
Bøker:
Fredriksen, Jan Ivar. 2010. Varehandelsledelse. Fagbokforlaget. Kapittel 7 - 10 og 12
Levy, Michael, Barton A. Weitz, Dhruv Grewal. 2014. Retailing management. 9th ed. McGraw-Hill Education. Kapittel 16 - 18
Nilssen, Børge. 2009. Franchise : verdiøkende samarbeid mellom selvstendige parter. 2. utg. Fagbokforlaget


Artikler:
Fredriksen, Jan Ivar og Sørebø, Øystein. 2013. Rekruttering av medarbeidere : fra intuisjon til strategisk forankring. Magma. 3. Fagbokforlaget. Link til artikkelen vil bli publisert på itslearning

Artikkelsamling:
Fredriksen, Jan Ivar (red.). Artikler som publiseres i itslearning under aktuelle temaer

Anbefalt litteratur

Tidsskrift:
Bransjetidsskrifter. Kjedemagasinet, Dagligvarehandelen, Tekstilforum m.v.

Emneoversikt
Personalledelse i varehandelen
  • Organisering
  • Leder- og medarbeiderroller,
  • Kompetansebehovs- og stillingsanalyser, rekruttering, utvalg, ansettelse, samt belønning, ivaretakelse og utvikling av medarbeidere

Kostnads- og svinnkontroll
  • Medarbeidere og ressursallokering
  • Miljøhensyn og energiøkonomisering
  • Vedlikehold
  • Svinnanalyser og svinntiltak i butikken verdikjede

Serviceledelse og servicemarkedsføring
  • Salgs- og serviceopplevelsen
  • Serviceleveranseprosesser
  • Servicekvalitet og avviksanalyser
  • Kompetanse, motivasjon, handlingsrom og serviceklima
  • Personlig- selvbetjeningsbasert- og teknologibasert service
  • Servicelveranser i og utenfor butikk

Butikkutforming, miljø og visuell vareplassering
  • Butikkutforming og planløsning
  • Vareplassering og -eksponering
  • Space Management og kommunikasjon
  • Category Management og kommunikasjon
  • Atmosfære og miljø i butikken
  • Websidedesign og butikkdesign

Retailkjeden, fra lokal suksess til internasjonal merkevare
  • Ekspansjon gjennom filial- og/eller francisekjede
  • Rammebetingelser analyser og forarbeider til ekspansjon
  • Butikkonseptet, og driftskonseptene
  • Valg av samarbeidsform
  • Franchisekonseptet
  • Franchisepakken
  • Franchiseavtalen

Dataverktøy
Studentene trenger tilgang til internett.

Læreprosess og tidsbruk
Kurset gjennomføres som prosessundervisning fordelt på klasseromsundervisning, individuelle oppgaver, gruppearbeid og individuell/felles veiledning. Kurset er praktisk-teoretisk i den forstand at mye av teorien diskuteres i en praktisk sammenheng. Studentene velger aktører fra bransjen som benyttes i diskusjoner og øvingsoppgaver.

Arbeidskrav:
Studentene skal i løpet av kurset gjennomføre 2 øvingsoppgaver etter nærmere angitte frister. Det oppfordres her til å arbeide i grupper på 2-4 studenter. Gruppene gis gruppevis tilbakemelding på sine løsningsforslag. Øvingsoppgavene skal innleveres elektronisk i It's learning.

Aktivitet
Timebruk
Deltagelse i forelesning
36
Foreberedelse til forelesningene
33
Oppgaveløsning og gruppearbeid
65
Kollokvier og medstudentveiledning
26
Selvstudium/lese litteratur/eksamensforberedelser
40
Anbefalt tidsbruk totalt
200

    Arbeidskrav
    Arbeidskrav utgår fordi kurset ikke tilbys lenger, mao ikke et krav ved kontinuasjon 2016/17.

    Eksamen
    Kurset avsluttes med en fem timers individuell skriftlig eksamen

    Eksamenskode(r)
    VHL 35561 - Skriftlig eksamen som teller 100% for å oppnå godkjent karakter i kurset VHL 3556 Retail II, 7,5 studiepoeng.

    Hjelpemidler til eksamen
    Ingen hjelpemidler er tillatt.

    Kontinuasjon
    Kurset ble gjennomført siste gang våren 2016. Det tilbys kontinuasjon høsten 2016 og siste gang våren 2017.

    Tilleggsinformasjon