SPÅ 2911 Kommunikasjon for næringslivet - Tysk skriftlig
GJELDER FOR STUDIEÅRET 2012/2013
|
SPÅ 2911 Kommunikasjon for næringslivet - Tysk skriftlig Kursansvarlig Svein E Nilsen Institutt Institutt for kommunikasjon - kultur og språk Semester Høst Studiepoeng 7,5 Undervisningsspråk Norsk Innledning Kurset er en innføring i skriftlig kommunikasjon på tysk for næringslivet. Det legger vekt på på særtrekk ved tysk næringsliv som norske aktører i nærings- og samfunnsliv må ha kunnskaper om. Læringsmål Kunnskapsmål
Ferdighetsmål
Holdningsmål
Forkunnskaper Tysk C-språk fra videregående skole eller tilsvarende; BIs grunnkurs. Obligatorisk litteratur Bøker: Eismann, Volker. 2008. Wirtschaftskommunikation Deutsch. Langenscheidt Frønsdal, Harald. 2000. Tysk grammatikk med øvinger. 5. utg. Cappelen akademiske forlag Anbefalt litteratur Bøker: 2007. Duden : Deutsches Universalwörterbuch. 6., überarbeitete und erweiterte Aufl. Dudenverlag Schanke, Egil. 2005. Norsk-tysk/tysk-norsk økonomisk ordbok. 4. utg. Cappelen akademisk forlag. Tillatt brukt til eksamen Emneoversikt
Dataverktøy Internett, It's learning, Powerpoint Læreprosess og tidsbruk Kurset har 36 timer klasseromsundervisning: Noe kunnskapsoverføring og praktiskspråklige øvelser. Tiden brukes til skriving av e-post, notater, meldinger og brev. For å delta aktivt i undervisningen må hver student skrive (minst) 3 brev. Undervisningen foregår for det meste i og mellom grupper. Det er en forutsetning for godt læringsutbytte med god forberedelse og bruk av detaljert fremdriftsplan. Anbefalt tidsforbruk:
Eksamen Kurset avsluttes med en 5 timers individuell skriftlig eksamen. Alle oppgavene må bestås. Eksamenskode(r) SPÅ 29111 - Skriftlig eksamen teller 100 % for å oppnå karakter i kurset SPÅ 2911 Wirtschaftskommunikation Deutsch 1, 7,5 ECTS. Hjelpemidler til eksamen 2 ordbøker: - Egil Schanke: Norsk-tysk, tysk-norsk økonomisk ordbok, Cappelen Akademiske Forlag - En tysk-tysk ordbok, f. eks. DUDEN Universalwörterbuch A-Z Kontinuasjon Kontinuasjonseksamen avholdes hvert semester. Tilleggsinformasjon |
© Copyright Handelshøyskolen BI