SLM 2004 Selvledelse i en ny tid

SLM 2004 Selvledelse i en ny tid

Kurskode: 
SLM 2004
Institutt: 
Ledelse og organisasjon
Kursansvarlig: 
Elin Akre Trønnes
Emnenavn på engelsk: 
Self-Leadership In New Times
Produktkategori: 
Executive
Portefølje: 
Executive Short Learning Modules
Semester: 
2021 Vår
Aktiv status: 
Aktivt
Undervisningsspråk: 
Norsk
Kurstype: 
Ett semester
Introduksjon

Med stadig økende krav til lederes og medarbeideres evne til å omstille seg hurtig, jobbe selvstendig og hele tiden utvikle sin kompetanse, er evnen til selvledelse stadig mer relevant. I et arbeidsliv preget av høye krav fra både omgivelsene, organisasjonen og medarbeiderne selv, er evne til å jobbe målrettet, være fleksibel, tilegne seg ny kompetanse, motivere seg selv og unngå at man utsetter oppgaver man vet man burde fått gjort (prokrastinering) blant de egenskaper både en selv og organisasjoner vil dra stor nytte av. I dette kurset får du en praktisk og teoretisk innføring i hvordan du kan lede seg selv på en effektiv måte. I tillegg lærer du å kunne veilede medarbeidere til å bli gode selvledere (superledelse). Kurset gir en innføring i teoretisk bakgrunn og forskning omkring selvledelse, men hovedvekten av kurset ligger på den praktiske anvendelsen av selvledelse i din hverdag. Dette settes i sammenheng med dagens stadig endrende arbeidsliv, blant annet på grunn av koronapandemien. 

Kunnskapsmål

•    Kunnskap om relevant teori, forskning og utøvelse av strategier for selvledelse og superledelse
•    Kunnskap om relevant teori, forskning og strategier for å unngå prokrastinering (unødig utsettelsesadferd)
•    Kunnskap om superledelse og hvilke nye krav til ledelse som stilles i dag
•    Kunnskap om hvilken relevans selvledelse har under koronapandemien og spesifikt ved utstrakt bruk av hjemmekontor
 

Ferdighetsmål

•    Kunne kartlegge egne behov, styrker og forbedringsområder gjennom å selv praktisere konkrete adferds- og kognitive strategier (verktøy) innen selvledelse
•    Kunne veilede medarbeidere til selvledelse (superledelse)
•    Kunne utøve konkrete strategier for å motvirke egen prokrastinering
 

Generell kompetanse

Kurset gir en innføring i sentrale begreper, teorier og modeller innenfor forskning og kunnskap om selvledelse. Det legges vekt på å kunne anvende tematikkene som tas opp i kurset inn mot ens egne erfaringer, enten som arbeidstaker, student eller i andre sammenhenger. Kurset etterstreber å belyse tematikkene ut i fra ulike perspektiver, som for eksempel leder-, medarbeider- og HR-perspektivet. I dette spesifikke kurset legges det dog først og fremst vekt på den individuelle medarbeider og leder, og deres evne til å praktisere selvledelse og superledelse.

Kursets innhold

•    Om å ta regi i eget liv (tidsklemma)
•    Prokrastinering (utsettelsesadferd)
•    Teori og forskning på selvledelse
•    Strategier for god selvledelse i praksis
•    Nye forventninger til ledelse i dag?
•    Superledelse – å veilede andre til selvledelse
 

Undervisnings- og læringsaktiviteter

Kurset gjennomføres 100% nettbasert. Undervisningen foregår online og består av webinarer og andre digitale læringselementer, som undervisningsopptak, podcaster og videosnutter. Kurset innebærer dessuten ulike type oppgaver til egenrefleksjon.

Litteraturlisten til BIK 2955 Stress, motivasjon og selvledelse, finner du her. Se for øvrig leseplan i læringsportalen og tilleggsinformasjon.

Dataverktøy
Dataverktøy definert under punktet "Undervisnings- og læringsaktiviteter".
Tilleggsinformasjon

Kurset er en del av SLM-kursserien, Stress, motivasjon og selvledelse, som består av består av SLM-kursene; SLM 2004 Selvledelse i en ny tid, SLM 2005 Motivasjon og omstilling og SLM 2006 Stress på jobben - faresignaler og mestring.

Kursene er basert på kurset BIK 2955 Stress, motivasjon og selvledelse, 7,5 ECTS. Dersom du har gjennomført tre kurs fra samme SLM-kursserie, og oppfyller opptakskravene for å ta eksamen på BI, kan du avlegge en eksamen innen den kursserien, som totalt gir 7,5 studiepoeng.

Kvalifikasjoner

Dette er åpne kurs uten formaliserte opptakskrav. Den primære målgruppen er ledere og faglige nøkkelpersoner i virksomheten. Derfor forutsettes det at deltakerne har en god kombinasjon av teoretisk bakgrunn og praktisk erfaring.  

Eksamenstype: 
Ingen
Total vekting: 
0
Sum arbeidsinnsats: 
0