SLM 2004 Self-Leadership In New Times
SLM 2004 Self-Leadership In New Times
Med stadig økende krav til lederes og medarbeideres evne til å omstille seg hurtig, jobbe selvstendig og hele tiden utvikle sin kompetanse, er evnen til selvledelse stadig mer relevant. I et arbeidsliv preget av høye krav fra både omgivelsene, organisasjonen og medarbeiderne selv, er evne til å jobbe målrettet, være fleksibel, tilegne seg ny kompetanse, motivere seg selv og unngå at man utsetter oppgaver man vet man burde fått gjort (prokrastinering) blant de egenskaper både en selv og organisasjoner vil dra stor nytte av. I dette kurset får du en praktisk og teoretisk innføring i hvordan du kan lede seg selv på en effektiv måte. I tillegg lærer du å kunne veilede medarbeidere til å bli gode selvledere (superledelse). Kurset gir en innføring i teoretisk bakgrunn og forskning omkring selvledelse, men hovedvekten av kurset ligger på den praktiske anvendelsen av selvledelse i din hverdag. Dette settes i sammenheng med dagens stadig endrende arbeidsliv, blant annet på grunn av koronapandemien.
• Kunnskap om relevant teori, forskning og utøvelse av strategier for selvledelse og superledelse
• Kunnskap om relevant teori, forskning og strategier for å unngå prokrastinering (unødig utsettelsesadferd)
• Kunnskap om superledelse og hvilke nye krav til ledelse som stilles i dag
• Kunnskap om hvilken relevans selvledelse har under koronapandemien og spesifikt ved utstrakt bruk av hjemmekontor
• Kunne kartlegge egne behov, styrker og forbedringsområder gjennom å selv praktisere konkrete adferds- og kognitive strategier (verktøy) innen selvledelse
• Kunne veilede medarbeidere til selvledelse (superledelse)
• Kunne utøve konkrete strategier for å motvirke egen prokrastinering
Kurset gir en innføring i sentrale begreper, teorier og modeller innenfor forskning og kunnskap om selvledelse. Det legges vekt på å kunne anvende tematikkene som tas opp i kurset inn mot ens egne erfaringer, enten som arbeidstaker, student eller i andre sammenhenger. Kurset etterstreber å belyse tematikkene ut i fra ulike perspektiver, som for eksempel leder-, medarbeider- og HR-perspektivet. I dette spesifikke kurset legges det dog først og fremst vekt på den individuelle medarbeider og leder, og deres evne til å praktisere selvledelse og superledelse.
• Om å ta regi i eget liv (tidsklemma)
• Prokrastinering (utsettelsesadferd)
• Teori og forskning på selvledelse
• Strategier for god selvledelse i praksis
• Nye forventninger til ledelse i dag?
• Superledelse – å veilede andre til selvledelse
Kurset gjennomføres 100% nettbasert. Undervisningen foregår online og består av webinarer og andre digitale læringselementer, som undervisningsopptak, podcaster og videosnutter. Kurset innebærer dessuten ulike type oppgaver til egenrefleksjon.
Litteraturlisten til BIK 2955 Stress, motivasjon og selvledelse, finner du her. Se for øvrig leseplan i læringsportalen og tilleggsinformasjon.
Kurset er en del av SLM-kursserien, Stress, motivasjon og selvledelse, som består av består av SLM-kursene; SLM 2004 Selvledelse i en ny tid, SLM 2005 Motivasjon og omstilling og SLM 2006 Stress på jobben - faresignaler og mestring.
Kursene er basert på kurset BIK 2955 Stress, motivasjon og selvledelse, 7,5 ECTS. Dersom du har gjennomført tre kurs fra samme SLM-kursserie, og oppfyller opptakskravene for å ta eksamen på BI, kan du avlegge en eksamen innen den kursserien, som totalt gir 7,5 studiepoeng.
These are open courses without formal admission. The primary target group are managers and professional key people in the business. Therefore, it is assumed that participants have a good combination of theoretical background and practical experience.
Text for 0 credits