SFU 2999 Kredittvurdering bedrift
SFU 2999 Kredittvurdering bedrift
Dette er et kurs som fra høsten 2017 er heldigitalisert. Det er ingen tradisjonell klasseromsundervisning i kurset, men undervisningen foregår i form av temavideoer, oppgaver, case og webinarer. Gjennomføringen baserer seg på blended learning-modellen. Dette krever ekstra egeninnsats fra deltakerne og en velbalansert progresjon gjennom semesteret.
Formålet med kurset er å gi deltakerne en god innføring i metodikk for vurdering av kredittrisiko, både med utgangspunkt i en kritisk vurdering av historiske regnskapsdata, ved å fokusere på ulike typer forretningsrisiko og å vurdere virksomhetens planer og ledelsens evner til å implementere disse.
- En forståelse av hva slags informasjon man kan hente fra finansregnskapene og hvordan historiske regnskapsdata må tolkes og korrigeres individuelt for å øke sin utsagnskraft
- En forståelse av den iboende risikoen i næringsvirksomheter, med spesiell fokus på bransjemessig forretningsrisiko
- En forståelse av at langsiktig kredittengasjement krever en vurdering av virksomhetenes evne til å styre målrettet og effektivt og at man klarer å implementere verdiskapende strategier
- En forståelse av forskjellene mellom virksomhetenes bokførte egenkapital og antatte markedsverdi og grunnleggende metodikk for å verdsette virksomheter.
- Å kunne anvende tradisjonelle metoder for analyser av regnskapet
- Å kunne gjøre relevante korreksjoner av regnskapsmessig informasjon
- Å kunne identifisere relevant virksomhetsrisiko og vurdere hvilke konsekvenser dette har for fremtidig kredittrisiko
- Å kunne identifisere viktige fremtidige suksessfaktorer i en virksomhet og hvordan disse påvirker utfordringer innenfor ledelse, styring og måling.
- Å være bevisst på at god kredittvurdering krever en helhtelig forståelse av virksomhetens og bransjens fremtidige utfordringer og risiko
- Å være bevisst på at god kredittvurdering krever tolkning og analyse av både kvantitativ og kvalitativ informasjon
Emnekurs 1 - Et kritisk blikk på tradisjonell regnskapsanalyse
- Tema 1: Regnskapene som informasjonskilde
- Tema 2: Måling av vekst og lønnsomhet
- Tema 3: Likviditet og operasjonelt handlingsrom
- Tema 4: Sensitivitetsanalyser
- Tema 5: Hva regnskapene ikke viser
Emnekurs 2 - Økt bransjeforståelse
- Tema 6: Risikoforståelse
- Tema 7: Analyse av distribusjons- og varehandelsvirksomheter
- Tema 8: Analyse av tjenesteytende virksomheter
- Tema 9: Analyse av fast eiendom
- Tema 10: Analyse av oppkjøp og andre investeringsprosjekter
Emnekurs 3 - En helhetlig virksomhetsvurdering
- Tema 11: Gründerkultur vs. eksisterende virksomhet
- Tema 12: Nye engasjementer vs. vurdering av eksisterende kundeforhold
- Tema 13: Strategiske valg og ambisjoner
- Tema 14: Virksomhetens evne til å kunne styre målrettet og effektivt
- Tema 15: Verdsettelsesmetodikk
Det legges opp til at deltakerne underveis skal forberede seg til 15 delemner som danner rammene rundt like mange temavideoer og oppgavesett. I forkant av at hver video publiseres, legges det ut tips til disse forberedelsene, slik som relevante kapitler i læreboken, problemstillinger til egen refleksjon mv. Underveis avholder vi webinarer, der deltakerne får anledning til å stille spørsmål og vi diskuterer de ulike temaene og problemstillingene i oppgavene. Det utarbeides i tillegg et case til hvert av de tre hovedemnene i kurset, som det forutsettes at deltakerne løser.
Generell studiekompetanse
Det forutsettes kunnskaper i eksternregnskap og grunnleggende regnskapsanalyse.
Eksamenskategori | Vekting | Tilsyn | Varighet | Gruppering | Kommentar eksamen |
---|---|---|---|---|---|
Eksamenskategori: Innlevering Vurderingsform: Skriftlig innlevering Eksamenskode: SFU 29991 Karakterskala: ECTS Sensorordning: Intern og ekstern sensor Kontinuasjon: Eksamen ved neste kursgjennomføring | 100 | Nei | 72 Time(r) | Individuell | Individuell hjemmeeksamen |
Aktivitet | Varighet | Kommentar |
---|---|---|
Studentenes eget arbeid med læringsressurser | 40 Time(r) | Se på 15 temavideoer, inklusive forberedelser |
Studentenes eget arbeid med læringsressurser | 50 Time(r) | Lærebok og annet publisert materiell |
Gruppearbeid / oppgaver | 60 Time(r) | 15 oppgavesett og tre case |
Studentenes eget arbeid med læringsressurser | 20 Time(r) | Webinarer, inkl. forberedelse |
Eksamen | 30 Time(r) | Tre fulle arbeidsdager |
Et kurs med 1 studiepoeng tilsvarer en arbeidsmengde på 26-30 timer. Et kurs på 7,5 studiepoeng tilsvarer derfor en arbeidsmengde på minimum 200 timer.