RLS 3674 Destinasjonsledelse
![]() |
GJELDER FOR STUDIEÅRET 2012/2013
|
RLS 3674 Destinasjonsledelse Kursansvarlig Georg Kamfjord Institutt Institutt for innovasjon og økonomisk organisering Semester Vår Studiepoeng 7,5 Undervisningsspråk Norsk Innledning Et vesentlig poeng med kurset er anvendelse av store deler av programkursene i reiseliv i den kontekst som ledelse av destinasjoner innebærer. Kurset knytter også an til en rekke obligatoriske kurs i programmet. Kurset fremhever reiselivsfagets sterkt tverrfaglige karakter og den praktiske betydningen av å se fagene i en helhetlig sammenheng som studentene vil møte på alle typer destinasjoner. Læringsmål Kunnskapsmål Studenten skal etter endt kurs være fortrolig med de mest sentrale oppgaver knyttet til utvikling, drift og ledelse av konkurransekraftige destinasjoner på ulike geografiske nivå og med ulike eier- og driftsformer. Studenten skal kjenne til utfordringer og strategier for å skape og drive destinasjoner som nettverksorganisasjoner. Ferdighetsmål Studenten skal være i stand til å utvikle og implementere markeds- og utviklingsplaner for ulike destinasjonstyper. I tråd med de viktigste ledelsesoppgavene på destinasjonsnivå skal studenten aktivt kunne nyttiggjøre seg teorier og redskap fra alle relevante fag i programmet. Holdningsmål Etter gjennomført kurs forventes det at studenten kan forholde seg kritisk, selvstendig og med tverrfaglig respekt til det mangfoldet av fag som inngår i utøvelsen av destinasjonsledelse. Med bakgrunn i fagets helhetlige karakter skal spørsmål om bærekraft alltid inngå som et element i studentenes praksis etter fullført kurs. Forkunnskaper Alle programkursene i bachelorstudiet i reiselivsledelse 1. - 5. semester (eller tilsvarende). Obligatorisk litteratur Bøker: Ritchie, J.R. Brent and Geoffrey I. Crouch. 2003. The competitive destination : a sustainible tourism perspective. CABI Publishing Artikkelsamling: Georg Kamfjord. 2011. Artikler til "Destinasjonsledelse". Lagt ut på It's learning Anbefalt litteratur Bøker: Kamfjord, Georg. 2011. Det helhetlige reiselivsproduktet. Fagspesialisten Emneoversikt
Dataverktøy Det benyttes ingen spesielle dataverktøy i kurset. Læreprosess og tidsbruk Kurset består av forelesinger, foredrag, ekskursjoner, studentpresentasjoner og ulike former for veiledning og tilbakemelding. Det forventes av studentene at de er godt forberedt til timene og deltar i det som er planlagt og avtalt i henhold til detaljert plan ved semesterstart. Anbefalt tidsbruk for studentene:
Eksamen Prosjektoppgave som utarbeides individuelt eller i grupper på inntil tre studenter. Prosjektoppgaven utleveres i begynnelsen av semesteret, og teller 30 % av karakteren. Kurset avsluttes med en fire timers individuell skriftlig eksamen, som teller 70 % av karakteren. Eksamenskode(r) RLS 36741 - Prosjektoppgave - teller 30 % for å oppnå karakter i kurset RLS 3674 Destinasjonsledelse, 7.5 studiepoeng. RLS 36742 - Skiftlig eksamen - teller 70 % for å oppnå karakter i kurset RLS 3674 Destinasjonsledelse, 7.5 studiepoeng. Hjelpemidler til eksamen Prosjektoppgave: Alle hjelpemidler Eksamen: Ingen hjelpemidler. Kontinuasjon Skriftlig eksamen tilbys hvert semester. Prosjektoppgave - neste gang kurset gjennomføres. Tilleggsinformasjon |
© Copyright Handelshøyskolen BI