RLS 3652 Reiselivsmarkedsføring

GJELDER FOR STUDIEÅRET 2013/2014

RLS 3652 Reiselivsmarkedsføring


Kursansvarlig
Georg Kamfjord

Institutt
Institutt for innovasjon og økonomisk organisering

Semester
Se studieplan for aktuelt studium

Studiepoeng
7,5

Undervisningsspråk
Norsk

Innledning
Kurset er en introduksjon til de oppgaver og løsningsmuligheter som er knyttet til markedsføring av reiselivsprodukter og destinasjoner nasjonalt og internasjonalt. Spesiell vekt vil bli lagt på reiselivsnæringens særegenhet i form av produktenes kompleksitet, ulike målgrupper og bruksområder. I denne sammenheng vil det bli lagt vekt på nye digitale mediers voksende betydning for næringen.


    Læringsmål
    Kunnskapsmål
    Studenten skal etter endt kurs være fortrolig med de viktigste kundegruppene og segmentene i reiselivet samt hovedtrekkene i kundenes kjøpsbeslutninger. Studenten skal forstå markedsføringsaktivitetene i en større strategisk sammenheng for bedriften. Foruten å tilegne seg kunnskap om de viktigste tradisjonelle virkemidler i reiselivsmarkedsføring skal studentene gjøre seg fortrolig med bruk av ulike digitale medier på området.

    Ferdighetsmål
    Studenten skal være i stand til å utvikle og implementere en markedsplan i tråd med forretnings- og merkevarestrategi for en reiselivsrelatert virksomhet eller destinasjon. Som grunnlag for markedsplanen skal studentene kunne gjennomføre analyser av tilgjengelig informasjon og sammenfatte disse som beslutningsunderlag for valg og implementering av markedsrettede konkurransemidler.

    Holdningsmål
    Etter gjennomført kurs forventes det at studenten kan forholde seg kritisk, selvstendig og med tverrfaglig respekt til det mangfoldet av oppgaver og løsningsmuligheter som ligger i faget. Studentene skal ha utviklet etisk bevissthet i forhold til fagområdets mange oppgaver og berøringspunkter mot kunder og samfunn.

    Forkunnskaper
    Kurset forutsetter grunnleggende reiselivskunnskap tilsvarende Introduksjon til reiseliv.

    Obligatorisk litteratur
    Bøker:
    Middleton Victor T.C., Alan Fyall and Michael Morgan. 2009. Marketing in travel and tourism. 4th ed. Elsevier : Butterworth-Heinemann

    Anbefalt litteratur
    Bøker:
    Kamfjord, Georg. 2011. Det helhetlige reiselivsproduktet. Fagspesialisten

    Emneoversikt
    • Introduksjon til markedsføring i reiselivet
    • Reiselivsmarkedet
    • Marketing mix i reiselivet
    • Markedsplanlegging
    • Markedsforskning i reiseliv
    • Markedskommunikasjon i reiselivsnæringen
    • E-markedsføring og sosiale medier i reiselivsnæringen
    • Markedsføring i reiselivsnæringens hovedsektorer

    Dataverktøy
    Det benyttes ingen spesielle dataverktøy i kurset.

    Læreprosess og tidsbruk
    Kurset består av forelesinger, seminarer, ekskursjoner, studentpresentasjoner og ulike former for veiledning og tilbakemelding. Det forventes av studentene at de er godt forberedt til timene og deltar i det som er planlagt og avtalt i henhold til detaljert plan ved semesterstart.

    Anbefalt tidsbruk for studentene:
    Aktivitet
    Timebruk
    Deltagelse i undervisningen
    36
    Arbeidskrav oppgaver
    40
    Forberedelse til undervisning og eksamen, litteraturstudier
    97
    Selvstudium, kollokvier
    23
    Eksamen
    4
    Anbefalt tidsbruk totalt
    200


      Eksamen
      Kurset avsluttes med en fire (4) timers individuell skriftlig eksamen som teller 100 % av karakteren i kurset.

      Eksamenskode(r)
      RLS 36521 - Skriftlig eksamen, teller 100 % for å oppnå karakter i kurset RLS 3652 Reiselivsmarkedsføring, 7,5 studiepoeng.

      Hjelpemidler til eksamen
      Ingen hjelpemidler tillatt.

      Kontinuasjon
      Kurset blir undervist siste gang høsten 2013. Det tilbys kontinuasjonseksamen våren 2014, høsten 2014 og siste gang høsten 2015.

      Tilleggsinformasjon