RLS 2730 Internasjonal reiselivsmarkedsføring - KONTINUASJONSEKSAMEN

GJELDER FOR STUDIEÅRET 2012/2013

RLS 2730 Internasjonal reiselivsmarkedsføring - KONTINUASJONSEKSAMEN

Kursansvarlig
Georg Kamfjord

Institutt
Institutt for innovasjon og økonomisk organisering

Semester
Vår

Studiepoeng
9

Undervisningsspråk
Norsk

Innledning

    Mål
    Kurset skal gi innsikt i internasjonal markedsføring generelt og internasjonal markedsføring av reiselivsprodukter spesielt. Som del av kurset vil det bli fokusert på aktuelle problemstillinger i internasjonalt reiseliv. Introduksjonen til internasjonal reiselivsmarkedsføring vil for en stor del skje gjennom bruk av norske case, og sikter mot å gjøre kandidatene istand til å gå inn i konkret problemløsning og strategiutforming på området.

    Forkunnskaper
    Det forutsettes at studentene har kunnskaper tilsvarende Årsenhet i bedriftsøkonomi/markedsøkonomi, Reiseliv 2. år og høstsemesteret 3. år på Reiseliv.

    Obligatorisk litteratur
    Bøker:
    Solberg, Carl Arthur. 2009. Internasjonal markedsføring. 8. utg. Oslo : Universitetsforlaget

    Artikkelsamling:
    Kamfjord, Georg, red. 2008. Artikkelsamling: Internasjonal reiselivsmarkedsføring. Oslo: Handelshøyskolen BI. (på Blackboard)

    Annet:
    Utdelt meteriale


    Anbefalt litteratur

    Annet:
    Ingen


    Emneoversikt
    Emnene innenfor Internasjonal markedsføring med vekt på reiseliv organiseres i to deler, hvorav den ene delen tar for seg internasjonal markedsføring generelt mens den andre delen tar for seg internasjonal reiselivsmarkedsføring og aktuelle reiselivspolitiske problemstillinger.
      • Markedsanalyse, utvikling av internasjonale markeder, globalisering
      • De eksportstrategiske beslutninger
      • Nasjonale og internasjonale rammebetingelser for norsk reiselivsmarkedsføring
      • Kulturdimensjonen i internasjonal markedsføring
      • Distribusjonskanaler og distribusjonssystemer i internasjonalt reiseliv
      • Organisasjons- og samarbeidsstrategier i internasjonal reiselivsmarkedsføring
      • Utvikling av internasjonal markedsstrategi
      • Bedriftseksempler
      • Aktuelle problemstillinger knyttet til reiseliv som internasjonal næring

      Dataverktøy
      Dataverktøy benyttes ikke i dette kurset.

      Gjennomføring
      Kurset blir gjennomført med 54 kurstimer i vårsemesteret, 42 kurstimer forelesninger og studentpresentasjoner, og ca. 12 kurstimer casegjennomgang. NB! Det er obligatorisk fremmøte ved casegjennomgangene, da det her foregår en evaluering av studentene som utgjør en stor del av karakteren i kurset. (Se under eksamen).
      Det forutsettes aktiv orientering i den offentlige reiselivsdebatten for å få fullt utbytte av kurset.



      Eksamen
      Evalueringen foregår ved at grupper på 2 - 4 studenter løser et case. Caset skal leveres skriftlig og det teller 40% av karakteren i faget. I tillegg skal studentene presentere sitt case og lede en etterfølgende diskusjon om caset. Dette teller 15% av karakteren.Studentene vil også delta i diskusjoner om 3 andre case. For det faglige bidraget i hver diskusjon får studentene en individuell karakter som teller 15% av totalkarakteren. Det er kun karakteren på de skriftlige besvarelsene som kan påklages. Muntlig-karakter er endelig.

      Eksamenskode(r)
      RLS 27301 Internasjonal reiselivsmarkedsføring - skriftlig case teller 40% for å oppnå godkjent karakter i kurset RLS 2730, 9 studiepoeng.
      RLS 27302 Internasjonal reiselivsmarkedsføring - muntlige case diskusjoner, eksamen teller 60% for å oppnå godkjent karakter i kurset RLS 2730, 9 studiepoeng.


      Hjelpemidler til eksamen
      Alle hjelpemidler er tillatt til eksamen.

      Kontinuasjon
      Dette kurset ble undervist siste gang våren 2011. Kontinuasjonseksamen tilbys hvert semester fom. høsten 2011 tom. våren 2013.

      Tilleggsinformasjon