PRK 3676 Bacheloroppgave i kommunikasjonsledelse - KONTINUASJONSEKSAMEN
PRK 3676 Bacheloroppgave i kommunikasjonsledelse - KONTINUASJONSEKSAMEN
Kurset ble gjennomført siste gang våren 2021. Det tilbys kontinuasjonseksamen våren 2022 og siste gang våren 2023.
Kurset Bacheloroppgave i kommunikasjonsledelse samler trådene i bachelorprogrammet i kommunikasjonsledelse. Studentene forventes å bruke samfunnsvitenskapelig forskningsmetoder i utvikling av kampanjer. Metodene skal sikre at studentene treffer avgjørelser basert på sikker informasjon; i praksis anvendt forskning. Det innebærer å utvikle et opplegg for bacheloroppgaven der studentene kan vise sitt kunnskaps- og ferdighetsnivå.
Studenter kan også velge å skrive en empirisk oppgave med en problemstilling, datainnsamling og analyse, eller en teoretisk oppgave, for eksempel en tekstanalyse, eller en diskusjonsoppgave over teoretiske problemer i kommunikasjonsledelse.
- Kandidaten skal ha bred kunnskap om sentrale temaer, prosesser, verktøy og metoder innenfor kommunikasjonsledelse.
- Kandidaten skal kjenne til fagfeltets forsknings- og utviklingsarbeid
- Kandidaten kjenner til kilder for kunnskapsoppdatering på fagfeltet
- Etter fullført kurs skal studentene være i stand til å gjøre egne undersøkelser, for eksempel å utvikle en integrert kommunikasjonskampanje. En slik kampanje kan være utviklet med tanke på å informere, endre holdninger, oppnå en ønsket atferd, eller annet.
Etter gjennomført kurs skal studentene kunne:
- Velge ut og anvende relevante metoder for kampanjer
- Integrere teori og praksis
- Utvikle forskningsferdigheter i en kampanjekontekst
- Mestre selvstendig læring
- Videreutvikle kunnskap om, og planlegging og iverksetting av kampanjer
- Ha utviklet evne til informert kritisk og kreativ tenkning
- kan anvende faglig kunnskap og relevante resultater fra forsknings- og utviklingsarbeid på praktiske og teoretiske problemstillinger og treffe begrunnede valg
- kan reflektere over egen faglig utøvelse og justere denne under veiledning
- kan finne, vurdere og henvise til informasjon og fagstoff og framstille dette slik at det belyser en problemstilling
- kan beherske relevante faglige verktøy, teknikker og uttrykksformer
- Kandidaten har innsikt i relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger
- Kandidaten kan planlegge og gjennomføre varierte arbeidsoppgaver og prosjekter som strekker seg over tid, alene og som deltaker i en gruppe, og i tråd med etiske krav og retningslinjer
- Kandidaten kan formidle sentralt fagstoff som teorier, problemstillinger og løsninger både skriftlig, muntlig og gjennom andre relevante uttrykksformer
- Kandidaten kan utveksle synspunkter og erfaringer med andre med bakgrunn innenfor fagområdet og gjennom dette bidra til utvikling av god praksis
- Kandidaten kjenner til nytenking og innovasjonsprosesser
- Kandidaten skal erkjenner at å skrive en vellykket oppgave er utfordrende, og at det samtidig er en måte å få dyp innsikt i anvendt forskning på, slik at det reduserer eventuell avstand mellom teori og praksis.
- Oversikt over litteratur på feltet
- Bakgrunn
- Situasjonsanalyse
- Strategi: formål og delmål
- Idemyldring og kreativitet
- Nøkkelinteressenter
- Budskapsutforming: strategi og taktikk
- Tidsplanlegging og budsjettering
- Iverksettelse
- Kommunikasjonsmåling og evaluering
Samarbeid er bransjens natur. Studentene arbeider derfor i grupper på tre personer. Foreleser henviser studenter uten egen gruppe til en ledig plass i en gruppe. Studenter som vil skrive oppgave sammen, må følge studieprogrammet i kommunikasjonsledelse. Oppdragsgiver og foreleser kan kreve at gruppen presenterer kampanjen.
Studentene skal selv velge en oppdragsgiver. Fagansvarlig forbeholder seg retten til å underkjenne oppdragsgiver og prosjektskisse. Høsten før kurset skal studenter registrere prosjektet sitt.
Studenter må ha tillatelse fra foreleser/veileder for å arbeide alene eller i grupper med færre enn tre deltakere.
Den kursansvarlige oppnevner veiledere for studentene. Studentene får 24 timer klasseromsundervisning i teoretiske aspekter i kurset. Se også retningslinjer for skriving av bacheloroppgaver.
Studentene får åtte timer gruppeveiledning (seminarer) med sin veileder. I seminarene skal gruppene legge frem presentasjoner av sitt arbeid så langt Studentene får inntil tre timer individuell veiledning pr oppgave. Studenten er selv ansvarlig for å kontakte veileder for å få i stand slike møter.
Bacheloroppgaven skal leveres før en gitt tidsfrist. Studenter som ikke deltar på gruppeseminarer kan bli bedt om å forsvare oppgaven muntlig.
Covid-19
Grunnet Covid-19 pandemien vil det kunne forekomme avvik i undervisnings- og læringsaktiviteter samt eksamen, sammenlignet med det som er beskrevet i denne kursbeskrivelsen.
Studentene må ha inngående kunnskaper innen kommunikasjonsledelse, det kreves også grunnleggende kunnskaper i samfunnsvitenskapelig metode
Vurderinger |
---|
Eksamenskategori: Innlevering Vurderingsform: Skriftlig innlevering Vekting: 100 Gruppering: Gruppe/Individuell (2 - 3) Varighet: 1 Semester Kommentar: Med mindre intet er avtalt med fagansvarlige og studiested, skal det være tre på hver gruppe. Eksamenskode: PRK36761 Karakterskala: ECTS |
Aktivitet | Varighet | Kommentar |
---|---|---|
Undervisning | 24 Time(r) | Forelesninger |
Seminargrupper | 8 | Seminarer. |
Forberedelse til undervisning | 40 Time(r) | |
Innlevering(er) | 243 Time(r) | |
Tilbakemeldingsaktiviteter og veiledning | 3 Time(r) | Veiledning til Bacheloroppgaven |
Gruppearbeid / oppgaver | 80 Time(r) | |
Undervisning | 2 Time(r) | Informasjonsmøte med bibliotek. |
Et kurs med 1 studiepoeng tilsvarer en arbeidsmengde på 26-30 timer. Et kurs på 15 studiepoeng tilsvarer derfor en arbeidsmengde på minimum 400 timer.