PRK 3662 Innsiktsdrevet kommunikasjon

PRK 3662 Innsiktsdrevet kommunikasjon

Kurskode: 
PRK 3662
Institutt: 
Kommunikasjon og kultur
Studiepoeng: 
7.5
Kursansvarlig: 
Håvard Huse
Kursnavn på engelsk: 
Insight-driven communication
Produktkategori: 
Bachelor
Portefølje: 
Bachelor i kommunikasjonsledelse - Programkurs
Semester: 
2021 Vår
Aktiv status: 
Aktivt
Studienivå: 
Bachelor
Undervisningsspråk: 
Norsk
Kurstype: 
Ett semester
Introduksjon

Innsikt om målgruppen er stadig viktigere i dagens kommunikasjonsmiljø. Ved å analysere data og anvende innsikt i beslutningsprosessen skapes virkningsfulle og effektive PR- og markedsføringskampanjer. Med samfunnsspørsmål stadig høyere opp på ledelsens agenda, får kommunikasjonsavdelinger oftere i oppgave å samle inn informasjon og utvikle innsikt om komplekse problemer. Verdiskaping i byråer er i økende grad skapt gjennom kreativ og strategisk planlegging, som også avhenger av god innsikt.

I dette kurset er den generelle målsetningen å gi studenter som studerer kommunikasjonsledelse forståelse av ulike datadrevne metoder og analyseverktøy. Informasjon vil bli samlet inn fra digitale kanaler som sosiale medier, blogger, forum og nettsider. Dette vil gi studentene evnen til å forstå publikum, til å utvikle overbevisende og tilpassede budskap, til å velge de beste kommunikasjonskanalene for (ulike) budskap og, ikke minst, til å oppnå optimale resultater. Hovedvekten i klasserommet/undervisningen vil ligge på anvendelse og tolkning av resultater fra innsamlede data, og på analyse av informasjon for å kunne treffe fornuftige beslutninger om markedsføring og strategi. Vi vil fokusere mindre på matematiske og statiske egenskaper ved teknikkene som fører frem til disse resultatene, og mer på metodene som brukes for å analysere selve dataene.

Kunnskapsmål
  • Studentene skal utvikle forståelse for rollen data har i utøvelse markedsføring og kommunikasjon. 
  • Studentene skal lære nye tilnærminger til datainnsamling og måter å oppnå innsikt fra digitale data. Studentene skal lære om alt fra visuelle presentasjoner til nettverksanalyse ved å bruke data fra nye nett og sosiale medier, som blogger, Instagram, Twitter og Google.
Ferdighetsmål

Studentene skal lære effektive måter å utlede og presentere funn fra data; fra visualisering til innsiktsdrevet argumentasjon. I detalj skal studentene lære å:

  • Bruke verktøy for å analysere data fra Google, Twitter og Facebook
  • Lage gode visuelle fremstillinger av data
  • Bruke data for å lage interessentprofiler i form av personas
  • Presentere sammenhengende argumenter basert på data
Generell kompetanse
  • Sterk vekt vil bli lagt på metodiske problemer og en grunnleggende forståelse for data.
Kursets innhold

1. Innledning: Hvorfor innsikt
Denne delen av kurset vil vise hvor innsikt vil påvirke utvikling av kommunikasjonsstrategier. Studentene vil få innsikt i anvendelsen av slike tilnærminger til datadrevne kampanjer, og de vil utvikle forståelse for hva digitale data er, og hvilke muligheter og utfordringer digitale data har.

2. Bruk av digitale data for utfordringer i næringslivet
Studentene vil få en dypere forståelse av begrepet digitale data og mulighetene for å få maksimalt utbytte av "mining-teknikkene" teknologien har muliggjort. Vi vil fokusere på potensialet slike data-mining teknikker har i forhold til generering av innsikt, samt design, implementering og måling av våre tiltak.

3. Verktøy for å generere innsikt
I disse timene/forelesningene skal studentene jobbe praktisk med flere nye medier for å lære måter å utforske aktuelle emner. Studentene skal finne ut hva interessentgrupper snakker om og er opptatt av, analysere nettverk, avdekke populære tema, identifisere opinionsledere og lære å forstå nettstedstrafikk. 

4. Avanserte emner
Studentene vil lære om dagsaktuelle teknikker for innhenting og analyse av data, samt nyere teknologi som kan potensielt spille en større rolle i kommunikasjonsarbeid. 

5. Presentasjon av innsikt
Deltagerne få lære om å presentere sin innsikt for et bredere publikum. Vi vil diskutere utfordringen med å finne en avveining mellom publikums behov og egnede måter å presentere data. Prinsipper for å visualisere data og sammenstilling av funn, inkludert rapporter, dashboards og nøkkeltall vil bli forklart.

Undervisnings- og læringsaktiviteter

Kurset vil kombinere forelesninger med praktiske workshops. Kurset vil bestå av følgende elementer:

- Formelle forelesninger for å gi en grunnleggende forståelse av emneomfanget og et konseptuelt rammeverk;
- Opplæring i bruk av ulike programvareløsninger for å analysere og visualisere innsikt
 

Endelig karakter i kurset er et resultat av løpende vurdering av flere eksamenskomponenter, prosessevaluering, i løpet av kursets gjennomføringssemester.  Hver eksamenskomponent poengvurderes på en skala fra 0-100. Komponentene blir deretter vektet sammen i henhold til informasjonen i kursbeskrivelsen, som så fører frem til endelig bokstavkarakter. Studenter som ikke oppnår poeng i ett eller flere av eksamenskomponentene vil få en lavere karakter eller kan stryke i kurset. Detaljert informasjon om poengsystemet og hvilke bokstavkarakterer de gir vil bli opplyst ved kursstart.

Ved kontinuasjon må alle eksamenskomponentene, som hovedregel, gjennomføres på nytt ved neste kursgjennomføring.

Dataverktøy
Gephi
Tableu
Kvalifikasjoner

Generell studiekompetanse

Covid-19

Grunnet Covid-19 pandemien vil det kunne forekomme avvik i undervisnings- og læringsaktiviteter samt eksamen, sammenlignet med det som er beskrevet i denne kursbeskrivelsen.

Forkunnskapskrav

Det forventes at studentene har hatt undervisning i statistikk og kan jobbe med MS Excel og JMP/SPSS. 

Eksamen
Vurderinger
Eksamenskategori: 
Innlevering
Vurderingsform: 
Skriftlig innlevering
Vekting: 
40
Gruppering: 
Gruppe/Individuell (1 - 3)
Varighet: 
1 Semester
Kommentar: 
Refleksjonsoppgave basert på data studentene samlet inn til presentasjonen. Ikke mer enn 7 sider. Studentene må forklare hvordan de foretok datainnsamlingen, hvilke beslutninger de måtte ta, og om anvendelsen av dataene til et kommunikasjonsproblem.
Eksamenskode: 
PRK 36621
Karakterskala: 
Poengskala som leder til ECTS bokstavkarakter
Kontinuasjon: 
Alle komponenter må, som hovedregel, tas på nytt ved neste kursgjennomføring
Eksamenskategori: 
Aktivitet
Vurderingsform: 
Presentasjon
Vekting: 
60
Gruppering: 
Gruppe/Individuell (1 - 3)
Varighet: 
20 Minutt(er)
Kommentar: 
Presentasjon, basert på primærdata. Studentene skal samle primærdata om emnet, basert på en av tilnærmingene som er skissert i undervisningen. Studentene skal holde en presentasjon av sine funn og deres anvendbarhet for et kommunikasjonsproblem, (ikke lenger enn 20 minutter). Grunnlaget for evalueringen utgjøres ene og alene/utelukkende av kvaliteten på funnene og visualiseringene, ikke av presentasjonsteknikk eller språkkunnskaper.
Eksamenskode: 
PRK 36621
Karakterskala: 
Poengskala som leder til ECTS bokstavkarakter
Kontinuasjon: 
Alle komponenter må, som hovedregel, tas på nytt ved neste kursgjennomføring
Eksamenstype: 
Prosessevaluering
Karakterskala: 
ECTS
Total vekting: 
100
Forventet arbeidsinnsats
AktivitetVarighetKommentar
Undervisning
39 Time(r)
Forberedelse til undervisning
60 Time(r)
Studentenes eget arbeid med læringsressurser
45 Time(r)
Innlevering(er)
56 Time(r)
Sum arbeidsinnsats: 
200

Et kurs med 1 studiepoeng tilsvarer en arbeidsmengde på 26-30 timer. Et kurs på 7,5 studiepoeng tilsvarer derfor en arbeidsmengde på minimum 200 timer.