PRK 3661 Skrivetrening for PR og markedskommunikasjon
![]() |
GJELDER FOR STUDIEÅRET 2015/2016 English version |
PRK 3661 Skrivetrening for PR og markedskommunikasjon
Kursansvarlig
Tor Bang, Ratna Elisabet Kamsvåg
Institutt
Institutt for kommunikasjon og kultur
Semester
Se studieplan for aktuelt studium
Studiepoeng
7,5
Undervisningsspråk
Norsk
Innledning
For å lykkes som aktør i PR og markedskommunikasjon, må man forstå prinsipper for god skriftlig kommunikasjon. Et dårlig skriftspråk svekker organisasjonens troverdighet utad, men også internt, spesielt for den som har skrevet teksten. Gode tekster, på sin side, starter med et godt forarbeid gjennom målrettet research, kartlegging og planlegging. Utformingen baseres på slik kunnskap, og tilpasses sjanger, modelleser og formål. I tillegt til å være godt skrevet, skal teksten også være korrekt ut fra norsk standard.
Kunnskap tilegnet i dette kurset er verdifull og overførbar kompetanse til alt arbeid som forutsetter kommunikasjonsferdigheter.
Læringsmål
Kunnskapsmål
- Beherske alle faser og elementer i arbeidsprosessen
- Forstå behovet for å planlegge skriving, skrive og skrive om når man skriver oppgaver
- Forstå betydningen av de ulike målgruppene som skriftlig kommunikasjon henvender seg til
- Forstå hvordan man språkvasker andres tekster
Ferdighetsmål
- Identifisere sjangerkonvensjoner
- utforme sjangersterke tekster
- forstå og beherske godt språk
- identifisere modelleser, brukertilpasse tekster
- kjenne til og bruke norsk standard i korrekturlesning
- presentere organisasjonen eller kunden på en troverdig måte gjennom virkningsfulle tekster
Holdningsmål
- Forstå de etiske forpliktelsene til en profesjonell skribent
- Forstå de etiske dilemmaene man av og til møter som skribent
- Skjelne mellom de ulike prioriteringene overfor en kunde, redaktør og sluttbrukere/lesere
- Være seg bevisst den viktige rollen skribenter innehar i dagens informasjonsøkonomi
- Studenter som gjennomfører kurset vil opparbeide forståelse av skriftspråket som et essensielt og virkningsfullt verktøy for god kommunikasjon, internt og eksternt i en organisasjon
Forkunnskaper
Gjennomført kursene PR, og Anvendt retorikk.
Obligatorisk litteratur
Bøker:
Tønnesson, Johan L. 2012. Hva er sakprosa. 2. utg. Universitetsforlaget
Anbefalt litteratur
Bøker:
Cappelen, Anders W.. 2012. Bruk pressen 3.0 : komplett guide i presserelatert PR. PR-forlaget
Johansen, Anders. 2009. Skriv! : håndverk i sakprosa. Spartacus
Vinje, Finn Erik. 2009. Skriveregler. Aschehoug. 85 s
Emneoversikt
Skriftlig kommunikasjonsroller i en virksomhet
Å gi virksomheten en stemme
- Utgangspunktet for virksomhetens stemme
- Hvem har ansvaret for å gi, utvikle og vedlikeholde virksomhetens stemme?
- Hvordan man skal velge de formatene som passer virksomheten best
- Spørsmål og svar, Budskap, Virksomhetsinformasjon, Faktaark
- Virksomhetspresentasjon
Skriftlig mediekontakt
- Pressemeldingen
- Bakgrunnsnotatet
- Kronikk, leserinnlegg og tilsvar
- E-postkorrespondanse med journalist (det skriftlige intervjuet)
- Taler
Skriftlig kommunikasjon i egne kanaler – eksterne målgrupper
- Hjemmesider
- Kundeaviser
- Årsrapporter
- Brosjyrer og andre publikasjoner
- Virksomhetsannonsering
- White papers
- Foredrag, innlegg og taler
Direkte oppfølging
- Enkeltpersoner, interesseorganisasjoner eller andre opinionsgrupper
- Myndighetsorgan, leserinnlegg, bloggkommentarer etc.
- Høringsuttalelser
De spesielle anledningene
- Kriser, konflikter, restruktureringer og andre situasjoner som krever spesiell varsomhet i
- Børsmeldinger, resultatvarsler
Juss og etikk
- Lovverket man må ta høyde for når man skriver
- Redaktøransvar og forhold til etiske retningslinjer
- Å klage på redaksjonelt innhold
- Å bygge forhold til journalister
Dataverktøy
Det kreves ingen spesielle dataverktøy.
Læreprosess og tidsbruk
Kurset vil hovedsakelig bestå av forelesninger med vekt på skriveøvelser for studentene. Studentene forventes å ta med sine egne PC’er (eller Mac’er) til undervisningen. Undervisningen bygger på pensumlitteraturen for kurset, selv om det først og fremst leggs vekst på praktisk skrivetrening. Undervisningen organiseres i hele seminardager a seks timer. Kurset har obligatorisk oppmøte, og det kreves 70 % oppmøte og aktiv deltakelse i kurset.
Anbefalt tidsbruk:
Aktivitet | Timebruk |
Deltakelse på forelesninger | 36 |
Fagfellevurdering | 56 |
Selvstudium / hjemmearbeid - skriveoppgaver | 82 |
Eksamen | 26 |
Anbefalt tidsbruk totalt | 200 |
Eksamen
Karakter i kurset baseres på følgende aktiviteter og vekting:
Gjennom kurset utarbeider kandidatene flere tekster og velger ut tre av dem til en mappe som danner vurderingsgrunnlaget for karakteren. Mappen er eneste vurdering og teller 100 % av karakteren i kurset.
Eksamenskode(r)
PRK 36611 Mappevurdering som teller 100 % av karakteren i kurs PRK 3661 Skrivetrening for PR og markedskommunikasjon, 7,5 studiepoeng
Hjelpemidler til eksamen
Alle hjelpemidler til mappeinnlevering
Kontinuasjon
Kontinuasjon tilbys ved ordinær semestergjennomføring.
Tilleggsinformasjon
Studentene må være til stede i 70 % av de 36 timene avsatt til forelesninger og øvelser. Faglærer vil føre lister over tilstedeværelse og melde status til fagansvarlig før eksamen.
Faglærer forbeholder seg retten til å sette sammen grupper til utveksling av studentarbeider.