PRK 3406 Introduksjon til PR

GJELDER FOR STUDIEÅRET 2012/2013

PRK 3406 Introduksjon til PR

Kursansvarlig
Peggy S Brønn

Institutt
Institutt for kommunikasjon - kultur og språk

Semester
Høst

Studiepoeng
7,5

Undervisningsspråk
Norsk og engelsk

Innledning
PR-/kommunikasjonsmedarbeidere og -ledere spiller en nøkkelrolle for hvordan og om organisasjoner lykkes, og fagområdet utvikler seg stadig som en følge av denne viktige rollen. I dag kalles PR ofte virksomhetskommunikasjon (”corporate communication”) eller organisasjonskommunikasjon (”organizational communication”). De ulike begrepene dekker imidlertid et felles mål; å hjelpe organisasjoner med å bygge relasjoner til interessentgruppene sine, inkludert kunder. Introduksjonskurset til PR-faget er planlagt med tanke på å gi en innføring i teorier og praktiske aktiviteter for studenter som ønsker å spesialisere seg i PR/kommunikasjon.

Dette kurset legger grunnlaget for å kunne gå videre til mer dyptpløyende kurs og pensum innen PR-området. Kurset gir et bredt innblikk i ”public relations”: tilhørende teori, yrket, metodikk og praksis. Det gir et innblikk i hva PR egentlig er og hva det omfatter, historisk opprinnelse, kommunikasjonsteori, organisasjonsteori samt oppdaterte case-studier. Dette kurset vil også ta for seg PR-praksis i frivillige og humanitære organisasjoner, medlemsorganisasjoner, idrettsforeninger osv.

Læringsmål
Kunnskapsmål
Ha en grundig forståelse for ledelse av ”public relations; PR-historie, hvorfor fagområdet er viktig, fagets rolle i organisasjoner, hvilke som er de grunnleggende PR-funksjonene, PR-verktøy og hvordan PR kan integreres og samspille med markedskommunikasjon.

Spesielt vil studentene bli kjent med:
  • Grunnleggende kommunikasjonsteorier, modeller og fagterminologi som brukes i praktisk PR eller virksomhetskommunikasjon,
  • Grunnlaget for kommunikasjon som en ledelsesfunksjon og et instrument som hjelper organisasjoner å nå sine mål,
  • Hvordan media arbeider,
  • Grunnlaget for effektiv kommunikasjon og hvordan dette kan måles,
  • ”Issues management”/omverdensanalyse og organisasjonens samfunnsrolle,
  • Metode for strategisk kommunikasjonsplanlegging.

Ferdighetsmål
Etter avsluttet kurs skal studentene være i stand til å:
  • Forklare de grunnleggende teoriene innen PR,
  • Beskrive prosessen med å lage en PR-/kommunikasjonsplan,
  • Identifisere de forskjellige interessentgruppene til en organisasjon og forklare rollene disse har i forhold til ulike typer organisasjoner,
  • Forklare hvordan PR blir praktisert i forskjellige typer organisasjoner; så som private bedrifter, frivillige og humanitære organisasjoner samt offentlige institusjoner,
  • Skissere de teknologiske, organisasjonsmessige og globale utfordringene innen PR-området.

Holdninger
En generell bevissthet rundt betydningen av kommunikasjon for å bygge relasjoner som gir økt tillit til en organisasjon hos alle interessentgrupper, noe som igjen vil påvirke organisasjonens totale omdømme.


Forkunnskaper
Ingen.

Obligatorisk litteratur
Bøker:
Wilcox, Dennis L.., Glenn T. Cameron. 2012. Public relations : strategies and tactics. 10th ed. Allyn & Bacon

Anbefalt litteratur
Bøker:
Ihlen, Øyvind og Per Robstad. 2004. Informasjon & samfunnskontakt : perspektiver og praksis. Fagbokforlaget
Levine, M. 2008. Guerrilla P.R. 2.0 : wage an effective publicity campaign without going broke. Collins
Phillips, David and Philip Young. 2009. Online public relations : a practical guide to developing an online strategy in the world of social media. 2nd ed. Kogan Page
Ries, Al and Laura Ries. 2002. The fall of advertising and the rise of PR. HarperBusiness
Stauber, John C. and and Sheldon Rampton. 1995. Toxic sludge is good for you : lies, damn lies and the public relations industry. Common Courage Press
Yale, David R. with Andrew J. Carothers. 2001. The publicity handbook : the inside scoop from more than 100 journalists and PR pros on how to get great publicity coverage : in print, online, and on the air. New ed. NTC Business Books


Emneoversikt

  • PR /kommunikasjonens rolle i organisasjoner
  • PR-historie
  • Et teoretisk grunnlag for PR
  • Etikk, jus og profesjonalitet
  • Planleggingsprosessen
  • Medierelasjoner
  • Intern-/medarbeiderkommunikasjon
  • Relasjoner til lokalsamfunnet
  • Økonomiske relasjoner
  • Forbrukerrelasjoner og markedsføring
  • PR i frivillig sektor
  • Samfunns- og myndighetskontakt
  • Virksomhetskommunikasjon/PR
  • Nye og kommende trender

Dataverktøy
Det benyttes ingen spesielle dataverktøy i kurset.

Læreprosess og tidsbruk

Aktivitet Timebruk
Delta på forelesninger
39
Forberedelse til forelesninger
36
Case-arbeid
15
Presentasjoner/Muntlige fremføringer
5
Hjemmearbeid og lesing
69
Eksamensforberedelser
36
Anbefalt tidsbruk totalt
200


    Eksamen
    Karakter i dette kurset baseres på følgende aktiviteter og vekting:

    En times individuell eksamen på skolen midt i semesteret: teller 20 %
    Case-analyse (kan gjøres i grupper med opp til tre studenter): teller 40 %
    En tretimers individuell skriftlig eksamen: teller 40 %

    Endelig karakter blir gitt på grunnlag av alle deler av evalueringen. Det er mulig å stryke på en del av evalueringen og likevel få karakter for kurset.


    Eksamenskode(r)
    PRK 34061 – Prosessevaluering, teller 100 % for å få endelig karakter i PRK 3406 Innføring i PR, 7,5 ECTS credits.

    Hjelpemidler til eksamen
    En times eksamen midt i semesteret – morsmål-engelsk ordbok
    Case – alle hjelpemildler tillatt
    Skriftlig avgangseksamen – morsmål-engelsk ordbok.
    Under punktet eksamensinformasjon i studiehåndboken på web finnes det definisjoner av hjelpemidler ved skriftlig skoleeksamen. Legg særlig merke til bruk av kalkulator. http://www.bi.no/studiehandbok/hjelpemidler


    Kontinuasjon
    Kontinuasjon av midt-semestereksamen gis samme semester for studenter med gyldig grunn for å ha gått glipp av eksamen.

    Tilleggsinformasjon