PRK 3406 Introduksjon til PR
GJELDER FOR STUDIEÅRET 2012/2013
|
PRK 3406 Introduksjon til PR Kursansvarlig Peggy S Brønn Institutt Institutt for kommunikasjon - kultur og språk Semester Høst Studiepoeng 7,5 Undervisningsspråk Norsk og engelsk Innledning PR-/kommunikasjonsmedarbeidere og -ledere spiller en nøkkelrolle for hvordan og om organisasjoner lykkes, og fagområdet utvikler seg stadig som en følge av denne viktige rollen. I dag kalles PR ofte virksomhetskommunikasjon (”corporate communication”) eller organisasjonskommunikasjon (”organizational communication”). De ulike begrepene dekker imidlertid et felles mål; å hjelpe organisasjoner med å bygge relasjoner til interessentgruppene sine, inkludert kunder. Introduksjonskurset til PR-faget er planlagt med tanke på å gi en innføring i teorier og praktiske aktiviteter for studenter som ønsker å spesialisere seg i PR/kommunikasjon. Dette kurset legger grunnlaget for å kunne gå videre til mer dyptpløyende kurs og pensum innen PR-området. Kurset gir et bredt innblikk i ”public relations”: tilhørende teori, yrket, metodikk og praksis. Det gir et innblikk i hva PR egentlig er og hva det omfatter, historisk opprinnelse, kommunikasjonsteori, organisasjonsteori samt oppdaterte case-studier. Dette kurset vil også ta for seg PR-praksis i frivillige og humanitære organisasjoner, medlemsorganisasjoner, idrettsforeninger osv. Læringsmål Kunnskapsmål Ha en grundig forståelse for ledelse av ”public relations; PR-historie, hvorfor fagområdet er viktig, fagets rolle i organisasjoner, hvilke som er de grunnleggende PR-funksjonene, PR-verktøy og hvordan PR kan integreres og samspille med markedskommunikasjon. Spesielt vil studentene bli kjent med:
Ferdighetsmål Etter avsluttet kurs skal studentene være i stand til å:
Holdninger En generell bevissthet rundt betydningen av kommunikasjon for å bygge relasjoner som gir økt tillit til en organisasjon hos alle interessentgrupper, noe som igjen vil påvirke organisasjonens totale omdømme.
Dataverktøy Det benyttes ingen spesielle dataverktøy i kurset. Læreprosess og tidsbruk
Eksamen Karakter i dette kurset baseres på følgende aktiviteter og vekting: En times individuell eksamen på skolen midt i semesteret: teller 20 % Case-analyse (kan gjøres i grupper med opp til tre studenter): teller 40 % En tretimers individuell skriftlig eksamen: teller 40 % Endelig karakter blir gitt på grunnlag av alle deler av evalueringen. Det er mulig å stryke på en del av evalueringen og likevel få karakter for kurset. Eksamenskode(r) PRK 34061 – Prosessevaluering, teller 100 % for å få endelig karakter i PRK 3406 Innføring i PR, 7,5 ECTS credits. Hjelpemidler til eksamen En times eksamen midt i semesteret – morsmål-engelsk ordbok Case – alle hjelpemildler tillatt Skriftlig avgangseksamen – morsmål-engelsk ordbok. Under punktet eksamensinformasjon i studiehåndboken på web finnes det definisjoner av hjelpemidler ved skriftlig skoleeksamen. Legg særlig merke til bruk av kalkulator. http://www.bi.no/studiehandbok/hjelpemidler Kontinuasjon Kontinuasjon av midt-semestereksamen gis samme semester for studenter med gyldig grunn for å ha gått glipp av eksamen. Tilleggsinformasjon |