ORG 9980 Organizational and Managerial Communication - KONTINASJONSEKSAMEN
GJELDER FOR STUDIEÅRET 2012/2013
|
ORG 9980 Organizational and Managerial Communication - KONTINASJONSEKSAMEN Kursansvarlig Peggy S Brønn Institutt Institutt for kommunikasjon - kultur og språk Semester Høst Studiepoeng 6 Undervisningsspråk Avgjøres senere Innledning Markedsføring har en tendens til å fokusere på kunden og på å maksimere overskuddet. Mens kunder er avgjørende for en organisasjons økonomiske helse så viser nye trender og fremveksten av interessenttilnærmingen at det å unnlate å ta hensyn til andre viktige interessentgrupper kan ha en negativ virkning på bedriftens image og dermed også på overskuddet. Kurset bygger på premisset om at all informasjon om en organisasjon kommuniserer et budskap. Det er derfor helt avgjørende for fremtidige ledere å forstå kompleksiteten til organisasjonens totale kommunikasjonsmiljø og deres ulike kommunikasjonsroller i dette miljøet, enten det er i den private, offentlige eller frivillige sektor samt både eksternt og internt i organisasjonen. Mål Kursets mål er derfor å 1) gi studenter en forståelse av de ulike kreftene og interessentene som kan virke inn på en organisasjon og dens image, 2) å understreke betydningen av en integrert tilnærming til bedriftens kommunikasjon, hvis organisasjonen ønsker å kommunisere effektivt. 3) å gi studentene en forståelse av hvilke kommunikasjonsevner som er nødvendige for å bli en god leder. Hovedinnholdet i kurset er bedriftens merkevarebygging, dvs. organisasjonsideen som et produkt. Forkunnskaper Ingen spesielle forkunnskaper kreves. Kurset kan undervises på engelsk ved noen skoler. Obligatorisk litteratur Bøker: Brønn, P. S. and R. Wiig Berg, red. 2005. Corporate communication : a strategic approach to building reputation. 2nd ed. Oslo : Gyldendal akademisk Annet: Articles available on Blackboard Anbefalt litteratur Bøker: Argyris, Chris. 1990. Overcoming organizational defenses : facilitating organizational learning. Boston : Allyn and Bacon Levine, R. ... [et al.]. 2009. The Cluetrain manifesto. 10th Anniversary ed. New york : Basic Books Stone, Douglas, Bruce Patton, Sheila Heen. 2000. Difficult conversations : how to discuss what matters most. London : Penguin Emneoversikt
Dataverktøy Det benyttes ikke dataverktøy i dette kurset. Gjennomføring Kurset omfatter totalt 36 timer forelesninger og gruppe arbeid. Eksamen -En 20-siders prosjektoppgave som løses individuelt eller i grupper inntil tre studenter. Denne teller 100% av den endelige karakteren. - En 1-times bestått/ikke bestått kontrolleksamen avholdes i løpet av den vanlige eksamensperioden. Den må bestås for å bestå kurset. Eksamenskode(r) ORG 99803 Organizational and Managerial Communication - prosjektoppgave som teller 100% av karakteren i ORG 9980, 6 studiepoeng. ORG 99804 - 1-times bestått/ikke bestått kontrolleksamen avholdes i løpet av eksamensperioden og som må være bestått for å kunne bestå kurset. Hjelpemidler til eksamen Alle hjelpemidler tillatt på prosjektoppgaven. Engelsk-morsmål ordbok tillatt på kontrolleksamen. Under punktet eksamensinformasjon i studiehåndboken på web finnes det definisjoner av hjelpemidler ved skriftlig skoleeksamen. Legg særlig merke til bruk av kalkulator. http://www.bi.no/studiehandbok/hjelpemidler Kontinuasjon Dette kurset ble undervist siste gang høsten 2010. Kontinuasjonseksamen tilbys hvert semester fom. høsten 2011 tom. våren 2013. Tilleggsinformasjon |
© Copyright Handelshøyskolen BI