ORG 3650 People Insights
ORG 3650 People Insights
Kvalitativ metode er sentralt for å forstå og beskrive ulike sider ved organisasjoner og ledelse. En forutsetning for å ivareta, utvikle og endre en organisasjon er kunnskap om hva som kjennetegner nå-situasjonen. Innsikt i kvalitativ metode er sentralt ikke bare for å utvikle kunnskap om en organisasjon, men også for å vurdere kvaliteten på og premissene for denne kunnskapen. Kvalitativ metode er også nyttig for å forstå og utvikle rollen som hjelper, rådgiver og endringsagent i en organisasjon.
Dette kurset er en innføring i kvalitativ forskningsmetode anvendt på organisasjoner.
Studentene skal tilegne seg en grunnleggende oversikt og kritisk forståelse for kvalitativ forskningsmetode og de ulike stegene i en kvalitativ forskningsprosess
Etter gjennomført kurs skal studentene selv kunne være i stand til å gjennomføre undersøkelser basert på kvalitativ metode, og ha et bevisst forhold til muligheter og begrensninger ved en slik undersøkelse.
Etter kurset skal studentene forstå kvalitativ metode og hvordan kvalitative metoder kan benyttes i praktisk forskning og utredningsarbeid i organisasjoner.
- Introduksjon: Kvalitativ metode - hva, hvorfor, når?
- Kvalitative metoder: Hva kjennetegner sentrale kvalitative forskningsmetoder?
- Analyse: Hvordan analysere kvalitativt datamateriale?
- Kvalitet: Hva kjennetegner god kvalitativ forskning?
- Ekspertrollen: Hva skal til for å fungere som hjelper, rådgiver, internkonsulent, eksternkonsulent og endringsagent i en organisasjon? Hva er ekspertise?
Kurset gjennomføres med 20 timer forelesninger om de fem hovedtemaene i kurset. I tillegg gis det felles seminarrelatert undervisning eller tilsvarende om prosjektoppgaven, samt veiledning på prosjektoppgaven. Totalt gir dette 40 timer undervisning i kurset.
Eksamen er skriftlig og består av en flervalgstest og en semesteroppgave.
• Semesteroppgaven kan gjennomføres individuelt eller i grupper på inntil 3 studenter. Flervalgstesten gjennomføres individuelt.
Forbehold
Avvik i undervisnings- og eksamensformer kan forekomme dersom eksterne rammebetingelser eller uforutsette hendelser tilsier dette.
ORG 3402 Psykologi, Organisasjon og Ledelse eller tilsvarende kunnskaper.
Vurderinger |
---|
Eksamenskategori: Innlevering Vurderingsform: Fil-innlevering PDF Eksamen/innleveringssemester: Første semester Vekting: 65 Gruppering: Gruppe/Individuell (1 - 3) Varighet: 1 Semester Kommentar: Semesteroppgave skal være på maksimum 5000 ord, eksklusive forside, innholdsfortegnelse, referanseliste og appendiks. I appendiks skal det minimum være transkripsjon av eksamensdata. Det vil bli kjørt plagieringskontroll av oppgavene i mappen. Eventuell kontinuasjon i en av eksamensdelene kan gjøres separat. Alle deleksamener må bestås for å oppnå endelig karakter i kurset. Eksamenskode: ORG 36501 Karakterskala: ECTS Kontinuasjon: Eksamen hvert semester |
Eksamenskategori: Skoleeksamen Vurderingsform: Strukturert test Eksamen/innleveringssemester: Første semester Vekting: 35 Gruppering: Individuell Hjelpemidler:
Varighet: 1 Time(r) Kommentar: Multiple choice test hvor studenten vil testes i kursets pensumlitteratur. Alle deleksamener må bestås for å oppnå endelig karakter i kurset. Eksamenskode: ORG 36502 Karakterskala: ECTS Kontinuasjon: Eksamen hvert semester |
Alle eksamener må bestås for å oppnå karakter i kurset.
Aktivitet | Varighet | Kommentar |
---|---|---|
Undervisning | 30 Time(r) | |
Tilbakemeldingsaktiviteter og veiledning | 10 Time(r) | |
Studentenes eget arbeid med læringsressurser | 40 Time(r) | |
Innlevering(er) | 80 Time(r) | Arbeide med semesteroppgave. |
Digitale læringsressurser | 20 Time(r) | |
Eksamen | 20 Time(r) | Eksamen inkl. forberedelser. |
Et kurs med 1 studiepoeng tilsvarer en arbeidsmengde på 26-30 timer. Et kurs på 7,5 studiepoeng tilsvarer derfor en arbeidsmengde på minimum 200 timer.