ORG 3641 Kommunikasjon for ledere og organisasjoner
ORG 3641 Kommunikasjon for ledere og organisasjoner
Allerede i 1938 uttalte organisasjonsforskeren Chester Bernard at "Struktur, utbredelse og omfang av organisasjonen er nesten helt bestemt av kommunikasjonsteknikker". Kommunikasjon er avgjørende for at organisasjoner skal fungere. Dagens organisasjoner lever av å dele kunnskap, utforske den, finne nye løsninger, og utvikle felles forståelse av den. Først da kan de beslutte og utføre handlinger i fellesskap. Ledelse dreier seg da i større grad om å motivere, skape mening, tilpasse og forstå sine medarbeidere. Medarbeidere må bygge gode relasjoner for å være orientert, kreativ, og forstå helheter i arbeidet sitt. Alt dette dreier seg om kommunikasjon. Kommunikasjon skaper både organisatoriske og individuelle resultater. Individer blir motiverte, engasjerte, produktive og lojale. Organisasjoner blir effektive, innovative, og lønnsomme. Samtidig har mange organisasjoner problemer med å oppnå dette.
Kommunikasjon er kompleks i den forstand at det er vanskelig å kontrollere hva individer ønsker å kommunisere, og hva individer oppfatter av det som faktisk kommuniseres. Samtidig er kommunikasjon kontinuerlig i den forstand at man aldri kan slå den av. Derfor brukes det store ressurser i organisasjoner på kommunikasjon. Jo flere som er kompetente på hva de kommuniserer og hvordan de best kan forstå, jo bedre vil organisasjonen prestere.
For å forbedre studentenes forståelse av effektiv ledelse har kurset til hensikt å gi grunnleggende innsikt i hvordan kommunikasjon fungerer og skaper lønnsomme organisasjoner. Kurset adresserer både kommunikasjon som mellommenneskelig samhandling på mikronivå (f.eks. konflikthåndtering, felles forståelse, effektive relasjoner...) og kommunikasjon som strukturelle mekanismer på makronivå (f.eks. organisatoriske nettverk, makt og kommunikasjon, kommunikasjonskanaler...). Studentene vil utvikle egne ferdigheter for å forstå, fungere, og lede bedre i organisasjoner.
Gjennom relevant litteratur, forelesninger, oppdaterte eksempler, quiz, praktiske øvelser, diskusjoner, arbeidskrav og endelig eksamen får studentene utviklet sin kunnskap og ferdigheter innenfor feltet kommunikasjon for ledere og organisasjoner.
Gjennom deltakelse i forelesninger, gruppearbeid og andre aktiviteter basert på obligatorisk litteratur skal studentene vise kunnskap og forståelse for følgende emner:
Makroområder
- Kommunikasjon som prosesser i organisasjoner.
- Hvordan organisasjonsstruktur og kultur bidrar til kommunikasjon.
- Kritiske organisatoriske forhold som er viktige for organisatorisk funksjon og som er avhengig av kommunikasjon.
- Sammenhengen mellom ledelse, strategi og kommunikasjon.
- Tverrkulturell kommunikasjon
Mikroområder
- Teorier og modeller for ledelse
- Mellommenneskelig kommunikasjon
- Kommunikasjon i påvirkning og innflytelse
- Konflikthåndtering
Gjennom deltakelse i praktiske øvelser, planlagte aktiviteter, og veiledning skal studentene vise praktiske ferdigheter relatert til kunnskap knyttet til kurset. Noen relevante emner er:
- Teknikker for aktiv lytting
- Planlegge og formidle budskap for forskjellige mottakere
- Tilrettelegge for effektive møter
- Tverrfaglige kommunikasjonsferdigheter
- Konflikthåndtering gjennom kreative kommunikasjonsprosesser
Studentene skal utvikle en forståelse av behovet for å kunne tolke betydningen og egne og andres følelser i organisasjonen og en oppfattelse av organisatoriske så vel som mellommenneskelig etikk.
Grunnleggende om kommunikasjon
- Kommunikasjon og organisasjoner
- Organisasjonsteori og kommunikasjon
Makroområder: Strukturer og prosesser
- Organisasjonsstruktur og kommunikasjon
- Teknologi og kommunikasjon i organisasjoner
- Kommunikasjon som fremmer læring
- Tverrkulturell kommunikasjon og mangfold
- Kommunikasjon i endringsprosesser
Mikroområder: Tilnærminger og ferdigheter
- Kommunikasjon og ledelse
- Mellommenneskelig kommunikasjon
- Kommunikasjon i grupper
- Konflikthåndtering
Dette kurset består av 30 forelesningstimer inkludert gruppearbeid og veiledning i klassen/plenum. I tillegg gis det veiledning / diskusjon i mindre grupper.
I forelesningene vil hovedvekten legges på sentrale konsept og begrep. I tillegg vil det bli lagt opp til presentasjoner, diskusjoner, oppgaver, aktiviteter m.m. Veiledning vil bli gitt i forbindelse med prosjektoppgaven.
Gjennomføring som nettstudium
I kursets gjennomføring som nettstudium vil nettlærer, i samarbeid med studieadministrasjonen, organisere en hensiktsmessig kombinasjon av digitale læringsressurser og -aktiviteter. Dette vil tilsvare timeantall oppgitt som undervisning på campus. Nettstudentene tilbys også en studieguide som skal bidra til progresjon og oversikt. Totalt anbefalt tidsforbruk for gjennomføring av kurset gjelder også her.
Forbehold
Avvik i undervisnings- og eksamensformer kan forekomme dersom eksterne rammebetingelser eller uforutsette hendelser tilsier dette.
ORG 3402 Psykologi, organisasjon og ledelse eller tilsvarende.
Vurderinger |
---|
Eksamenskategori: Innlevering Vurderingsform: Fil-innlevering PDF Eksamen/innleveringssemester: Første semester Vekting: 60 Gruppering: Gruppe/Individuell (1 - 4) Varighet: 1 Semester Kommentar: Oppgaven blir delt ut i begynnelsen av semesteret. Alle deleksamener må bestås for å oppnå endelig karakter i kurset. Eksamenskode: ORG36413 Karakterskala: ECTS Kontinuasjon: Eksamen hvert semester |
Eksamenskategori: Innlevering Vurderingsform: Strukturert test Eksamen/innleveringssemester: Første semester Vekting: 40 Gruppering: Individuell Varighet: 2 Time(r) Kommentar: Digital hjemmeeksamen i Flow Multi. Strukturerte og åpne spørsmål. Alle deleksamener må bestås for å oppnå endelig karakter i kurset. Eksamenskode: ORG36414 Karakterskala: ECTS Kontinuasjon: Eksamen hvert semester |
Alle eksamener må bestås for å oppnå karakter i kurset.
Aktivitet | Varighet | Kommentar |
---|---|---|
Undervisning | 30 Time(r) | Forelesninger, gruppearbeid og diskusjon i grupper |
Forberedelse til undervisning | 30 Time(r) | |
Innlevering(er) | 70 Time(r) | Prosjektoppgave |
Studentenes eget arbeid med læringsressurser | 70 Time(r) | Hjemmearbeid pensumlesing og eksamensforberedelser |
Et kurs med 1 studiepoeng tilsvarer en arbeidsmengde på 26-30 timer. Et kurs på 7,5 studiepoeng tilsvarer derfor en arbeidsmengde på minimum 200 timer.