MRK 3671 Interaktiv markedsføring

GJELDER FOR STUDIEÅRET 2013/2014

MRK 3671 Interaktiv markedsføring


Kursansvarlig
Gorm Kunøe

Institutt
Institutt for markedsføring

Semester
Se studieplan for aktuelt studium

Studiepoeng
7,5

Undervisningsspråk
Norsk

Innledning
Interaktiv markedsføring er blant de virkemidler innen markedsføring med sterkest økning ikke minst på grunn av utviklingen innen sosiale medier. Bruken av IT i markedsføring og i digital kommunikasjon til å utvikle relasjoner til kunder ved bruk av dialogmarkedsføring, gir markedsføreren et helt annet sett av virkemidler enn det vi kjenner fra massemarkedsføring.

Kursets mål er å gi studenter med solid bakgrunn innen markedsføringsfag inngående kjennskap til hvordan man markedsfører seg interaktivt og selger direkte til kunder uten bruk av mellomledd. Å lære de strategier, regler og prosedyrer som er særegne for direkte markedsføring og sosiale medier.

Et spesielt mål er å lære studentene å forstå hvordan man bruker CRM - systemer for å styre kommunikasjonen med kunden.


Læringsmål
Målet med kurset er å bringe studentene på et kunnskapsmessig nivå som setter dem i stand til å planlegge samt gjennomføre kampanjer og programmer med bruk av interaktiv markedsføring og sosiale medier.

Kunnskapsmål

  • Etter gjennomført kurs skal studentene kunne gjøre rede for de grunnleggende teorier og prinsipper innen interaktiv markedsføring og sosiale media
  • Studentene skal kunne forklare de metodiske prinsipper for kvantitativ og kvalitativ analyse av målgrupper og hvordan evaluere både de økonomiske resultater og andre effekter av ulike direkte markedsføringskampanjer, programmer og satsninger innen sosiale media i en integrert, interaktiv markedsføringskontekst.

Ferdighetsmål
Ved avsluttet kurs skal studentene:
  • Kunne anvende teori om interaktiv markedsføring til målretting av bedriftens 1-til-1 kommunikasjon
  • Kunne utvikle strategier for interaktiv markedsføring og bruk av sosiale media
  • Kunne måle og vurdere effekten av ulik bruk av virkemidler
  • Kunne identifisere konsekvensrelaterte krav til organisasjonen for gjennomføring av direkte markedsføring og aktiviteter innen sosiale media

Holdningsmål
  • Studentene skal være i stand til å forstå at interaktiv markedsføring skal skje i samsvar med grunnleggende personvernhensyn, beskytte den enkelte kunde mot krenkelse av personvernet, samt sikre behovet for personlig integritet, privatlivets fred og tilstrekkelig kvalitet på personopplysninger som behandles i en leverandørs databaser.
  • Studentene skal kunne vurdere de etiske sider ved interaktiv markedsføring og bruk av sosiale medier
  • Studentene skal ha utviklet forståelse for at høy kvalitet i den interaktive markedsføring kan redusere negativ miljøpåvirkning

Forkunnskaper
Det forventes at studentene har forkunnskaper fra kurs i Forbrukeratferd, Markedsføringsledelse og Merkevarebygging på 2. års nivå eller tilsvarende.

Obligatorisk litteratur
Bøker:
Spiller, Lisa D., Martin Baier. 2012. Contemporary direct and interactive marketing. 2nd ed. Racom Communications. 450 sider
Tuten, Tracy L., Michael R. Solomon. 2012. Social media marketing. Pearson Education


Artikkelsamling:
Følgende artikler vil bli bruk i kurset. Publiseres i It's Learning.
Barwise, Patrick. 2002. “Permission-Based Mobile Advertising”. Journal of Interactive Marketing. Vol 16/ No.1/ Winter. (10 sider )
Dommeyer, Curt J. og Gross, Barbara L. 2003. “What Consumers Know and What They Do: An Investigation of Consumer Knowledge, Awareness, and Use of Privacy Protection Strategies”. Journal of Interactive Marketing. Vol 17/ No. 2/ Spring (17 sider)
Gupta, Sunil og Lehmann, Donald R. 2003. ”Customers As Assets. Journal of Interactive Marketing. Vol 17/ No. 1/ Winter (15 sider)
Heilman, Carrie M., Kaefer, Fredrick og Ramenofsky, Samuel D. 2003. Determimining the Appropriate Amount of Data for Classifying Consumers for Direct marketing Purposes”. Journal of Interactive Marketing. Vol 17/ No. 3/ Summer (23 sider)
Mathwick, Charla. 2002. ”Understanding the online Consumer: A Typology of Online Relational Norms and Behavior”. Journal of Interactive Marketing. Vol 16/ No. 1/ Winter (15 sider)
Montoya-Weiss, Mitzi M., Voss, Glenn B. Og Grewal, Dhruv. 2003.”Determinants of Online Channels Use and Overall Satisfaction With a Relational Multichannel Service Provider”. Journal of the Academy of Marketing Science. Vol. 31, No. 4. (10 sider)


Anbefalt litteratur
Bøker:
Stone, Bob and Ron Jacobs. 2008. Successful direct marketing methods : interactive, database, and customer-based marketing for digital age. 8th ed. McGraw-Hill

Emneoversikt
  • Introduksjon til interaktiv kommunikasjon
  • Strategier i interaktiv kommunikasjon
  • Virkemidler i interaktiv kommunikasjon: Fra Internett til brev og TM
  • Databasen og datasystemene
  • Markedsmuligheter og datamining
  • Sosiale medier
  • Økonomien i interaktiv kommunikasjon
  • CRM-systemer
  • Kryssalg
  • Fulfilment
  • Case

Dataverktøy
Det benyttes ingen spesielle dataverktøy i kurset, men studentene vil få demonstrert typiske IT-baserte CRM-systemer.

Læreprosess og tidsbruk
Kurset gjennomføres over 36 kurstimer med forelesninger og gruppearbeid.

I kurset oppfordres det til å levere to essays. Den ene skal omhandle lojalitetsprogram og den andre skal omhandle sosiale medier. Innleveringsoppgavene kan løses individuelt eller i grupper på. Orientering om innleveringene skjer via It's learning og fristene vil bli opplyst ved kursstart. Tilbakemelding på innleveringene skjer i plenum.

Anbefalt tidsbruk for studentene:
Aktivitet
Timer
Deltagelse i forelesninger
36
Forberedelse til forelesninger
24
Oppgaveløsing (egen og i grupper)
40
Selvstudium / lese litteratur
40
Fagoppgave
60
Anbefalt tidsbruk totalt
200


    Eksamen
    Kurset avsluttes med en fagoppgave over 4 uker, som kan løses individuelt eller i grupper på inntil 3 studenter.

    Eksamenskode(r)
    MRK 36711 - Fagoppgave, teller 100% for å oppnå karakter i kurset MRK 3671 Interaktiv kommunikasjon, 7,5 studiepoeng.

    Hjelpemidler til eksamen
    Alle hjelpemidler tillatt.

    Kontinuasjon
    Kontinuasjon hvert semester.

    Tilleggsinformasjon