MRK 3671 Interaktiv markedsføring
GJELDER FOR STUDIEÅRET 2012/2013
|
MRK 3671 Interaktiv markedsføring Kursansvarlig Gorm Kunøe Institutt Institutt for markedsføring Semester Høst Studiepoeng 7,5 Undervisningsspråk Norsk Innledning Interaktiv markedsføring er blant de virkemidler innen markedsføring med sterkest økning ikke minst på grunn av utviklingen innen sosiale medier. Bruken av IT i markedsføring og i digital kommunikasjon til å utvikle relasjoner til kunder ved bruk av dialogmarkedsføring, gir markedsføreren et helt annet sett av virkemidler enn det vi kjenner fra massemarkedsføring. Kursets mål er å gi studenter med solid bakgrunn innen markedsføringsfag inngående kjennskap til hvordan man markedsfører seg interaktivt og selger direkte til kunder uten bruk av mellomledd. Å lære de strategier, regler og prosedyrer som er særegne for direkte markedsføring og sosiale medier. Et spesielt mål er å lære studentene å forstå hvordan man bruker CRM - systemer for å styre kommunikasjonen med kunden.
Ferdighetsmål Ved avsluttet kurs skal studentene:
Holdningsmål
Forkunnskaper Det forventes at studentene har forkunnskaper fra kurs i Forbrukeratferd, Markedsføringsledelse og Merkevarebygging på 2. års nivå eller tilsvarende. Obligatorisk litteratur Bøker: Spiller, Lisa D. and Martin Baier. 2009. Contemporary direct & interactive marketing. 2nd ed. Pearson Education. 450 sider Tuten, Tracy L. og Solomon, Michael R. Solomon. 2012. Social media marketing. Pearson Education Artikkelsamling: Følgende artikler vil bli bruk i kurset. Publiseres i It's Learning. Barwise, Patrick. 2002. “Permission-Based Mobile Advertising”. Journal of Interactive Marketing. Vol 16/ No.1/ Winter. (10 sider ) Dommeyer, Curt J. og Gross, Barbara L. 2003. “What Consumers Know and What They Do: An Investigation of Consumer Knowledge, Awareness, and Use of Privacy Protection Strategies”. Journal of Interactive Marketing. Vol 17/ No. 2/ Spring (17 sider) Gupta, Sunil og Lehmann, Donald R. 2003. ”Customers As Assets. Journal of Interactive Marketing. Vol 17/ No. 1/ Winter (15 sider) Heilman, Carrie M., Kaefer, Fredrick og Ramenofsky, Samuel D. 2003. Determimining the Appropriate Amount of Data for Classifying Consumers for Direct marketing Purposes”. Journal of Interactive Marketing. Vol 17/ No. 3/ Summer (23 sider) Mathwick, Charla. 2002. ”Understanding the online Consumer: A Typology of Online Relational Norms and Behavior”. Journal of Interactive Marketing. Vol 16/ No. 1/ Winter (15 sider) Montoya-Weiss, Mitzi M., Voss, Glenn B. Og Grewal, Dhruv. 2003.”Determinants of Online Channels Use and Overall Satisfaction With a Relational Multichannel Service Provider”. Journal of the Academy of Marketing Science. Vol. 31, No. 4. (10 sider) Anbefalt litteratur Bøker: Stone, Bob and Ron Jacobs. 2008. Successful direct marketing methods : interactive, database, and customer-based marketing for digital age. 8th ed. McGraw-Hill Emneoversikt
Dataverktøy Det benyttes ingen spesielle dataverktøy i kurset, men studentene vil få demonstrert typiske IT-baserte CRM-systemer. Læreprosess og tidsbruk Kurset gjennomføres over 36 kurstimer med forelesninger og gruppearbeid. I kurset oppfordres det til å levere to essays. Den ene skal omhandle lojalitetsprogram og den andre skal omhandle sosiale medier. Innleveringsoppgavene kan løses individuelt eller i grupper på. Orientering om innleveringene skjer via It's learning og fristene vil bli opplyst ved kursstart. Tilbakemelding på innleveringene skjer i plenum. Anbefalt tidsbruk for studentene:
Eksamen Kurset avsluttes med en fagoppgave over 4 uker, som kan løses individuelt eller i grupper på inntil 3 studenter. Eksamenskode(r) MRK 36711 - Fagoppgave, teller 100% for å oppnå karakter i kurset MRK 3671 Interaktiv kommunikasjon, 7,5 studiepoeng. Hjelpemidler til eksamen Alle hjelpemidler tillatt. Kontinuasjon Kontinuasjon hvert semester. Tilleggsinformasjon |
© Copyright Handelshøyskolen BI