MRK 3560 Massepåvirkning
GJELDER FOR STUDIEÅRET 2012/2013
|
MRK 3560 Massepåvirkning Kursansvarlig Gerhard E Schjelderup Institutt Institutt for markedsføring Semester Høst Studiepoeng 7,5 Undervisningsspråk Norsk Innledning Kurset gir en grunnleggende innføring i forskning og teorier om påvirkning og overtalelse, med særlig vekt på bruk av massemedier som kanal. Kurset adresserer påvirkning på et gruppe-/massepåvirkningsnivå og ikke på 1 til 1 påvirkning. Diskusjon og betraktninger rundt etiske og moralske problemstillinger i forbindelse med påvirkning er en viktig del av kurset. Læringsmål Kunnskapsmål Etter endt kurs skal studentene forstå og forklare sentrale begreper og modeller i påvirkningsfaget, samt bevisste og ubevisste prosesser som ligger til grunn for overtalelsesprosesser og medienes virkninger. Studentene skal også ha forståelse for etiske utfordringer forbundet med bruk av massemedier i påvirkningsøyemed. Ferdighetsmål Etter endt kurs skal stundentene kunne bruke teorier og modeller i mediepåvirkning og om medienes virkninger til å analysere mediebudskap, samt å kunne bruke disse modellene til konstruksjon av kampanjer. Studentene skal også kunne analysere etiske utfordinger forbundet med massepåvirkning. Holdningsmål Etter endt kurs skal studentene ha forståelse for kompleksiteten i å nå påvirkningsmål ved bruk av massekommunikasjon, samt kunne stille kritiske spørsmål til og reflektere over massepåvirkning. Forkunnskaper Ingen Obligatorisk litteratur Bøker: O'Keefe, Daniel J. 2002. Persuasion : theory & research. 2nd ed. Sage Publications Artikkelsamling: Gerhard E. Schjelderup. 2011. Artikler om massepåvirkning. Handelshøyskolen BI Anbefalt litteratur Bøker: Cialdini, Robert B. 2009. Influence : science and practice. 5th ed. Pearson/Allyn and Bacon. (4. utgave av boken finnes også i norsk utgave) Emneoversikt
Dataverktøy Tilgang til internett. Læreprosess og tidsbruk Kurset gjennomføres som klasseromsundervisning og med oppgaveløsning i grupper. Kurset er teoretisk, med en praktisk komponent, hvor studentene trener på å bruke teoriene til å analysere mediebudskap. Arbeidskrav I løpet av semesteret vil det bli gjennomgått tre oppgaver. Alle studenter skal besvare de tre oppgavene skriftlig via læringsplatformen itslearning, individuelt (oppgave 1 er en multiple choice oppgave som må gjøres individuelt) og individuelt eller i grupper på inntil tre studenter på arbeidskrav 2 og 3. Oppgavene vurderes til godkjent/ikke godkjent. Oppgavene skal leveres til angitte tidspunkter. Blant innleverte oppgaver vil noen bli plukket ut for presentasjon i klassen. To av tre oppgaver må være godkjent for at studentene skal kunne gå opp til skriftlig eksamen ved slutten av semesteret.
Arbeidskrav Studentene må ha fått godkjent arbeidskravet i kurset for å få avlegge eksamen. Se punktet om arbeidskrav for nærmere beskrivelse. Eksamen Kurset avsluttes med en fire (4) timers individuell skriftlig eksamen. Eksamenskode(r) MRK 35601 - Skriftlig eksamen, teller 100 % for å oppnå karakter i kurset MRK 3560 Massepåvirkning, 7,5 studiepoeng. Hjelpemidler til eksamen Ingen hjelpemidlert tillatt. Kontinuasjon Kontinuasjon avholdes hvert semester. Studenter som ikke får godkjent arbeidskravet i kurset får ikke avlegge eksamen. Det vil si at de må ta hele kurset på nytt ved senere gjennomføring. Studenter som ikke får bestått på skriftlig eksamen eller som ønsker å forbedre karakteren, kan ta ny kontinuasjonseksamen ved neste gjennomføring av eksamen. Tilleggsinformasjon |
© Copyright Handelshøyskolen BI