MET 3590 Metode og statistisk dataanalyse
MET 3590 Metode og statistisk dataanalyse
Kurset gir en innføring i samfunnsvitenskapelig metode og multivariat statistisk dataanalyse fra et økonomisk-administrativt perspektiv.
Etter gjennomført kurs skal studentene ha kunnskap om:
- Viktige begreper innenfor metodelæren
- Kjennskap til sentrale samfunnsvitenskapelige metoder (både kvalitative og kvantitative)
- Grunnleggende multivariat dataanalyse
- Hvordan man kan bruke multivariate statistiske metoder for økonomisk-administrative formål (undersøkelser, utredninger, kvalitetskontroll, prognoser, logistikkontroll, osv.)
- Begrensninger ved evt. brudd på statistiske antakelser
- Tolkningsmangfold og usikkerheten forbundet med multivariate dataanalyser
- Koding
Etter gjennomført kurs skal studentene være i stand til å:
- Kritisk kunne vurdere undersøkelser med utgangspunkt i samfunnsvitenskapelige prinsipper
- Kunne vurdere hvilke fremgangsmåter som er hensiktsmessige i forhold til en problemstilling
- Samle inn, bearbeide og analysere data med utgangspunkt i samfunnsvitenskapelige prinsipper
- Utføre multivariat statistisk dataanalyse med statistisk programvare
- Utføre og tolke resultatene fra multippel hypotesetesting, også i de tilfellene hvor en eller flere av de klassiske forutsetningene ikke er oppfylt
- Foreta modelldiagnostikk og modellvalg (dvs. velge den mest passende modellen for et tiltenkt formål)
- Skrive enkle programmer (enkel koding)
Studentene skal tilegne seg en bevisst og kritisk holdning til håndtering av data, til egne resultater fra multivariat dataanalyse, og til andres vurderinger og tolkninger av analyser og undersøkelser
- Samfunnsvitenskapelig metode og grunnlagsproblemer
- Problemstillinger, hypoteser og typer data
- Ulike forskningsdesign, tolkningsmangfold og slutningsusikkerhet
- Enkel og multippel regresjon
- Ulike funksjonsformer
- Regresjon med kvalitative høyresidevariabler via dummy variabler
- Analyse av kategoriske variabler
- Heteroskedastisitet
- Dynamisk analyse
- Modellvalg
Kurset gjennomføres med 42 kurstimer, der forelesninger kombineres med oppgaveløsning og bruk av statistisk programvare.
Gjennomføring som nettstudium
I kursets gjennomføring som nettstudium vil foreleser, i samarbeid med studieadministrasjonen, organisere en hensiktsmessig kursgjennomføring, med kombinasjon av ulike læringsaktiviteter og digitale elementer på læringsplattformen. Nettstudentene tilbys også en studieguide som skal bidra til progresjon og oversikt. Total anbefalt tidsforbruk for gjennomføring av kurset gjelder også her.
Den statistiske programvaren STATA brukes i forelesningene, men studentene kan – på eget initiativ og ansvar – i stedet bruke R, Gretl, Python eller tilsvarende hvis de ønsker.
Kontinuasjon
Studenter som ikke får godkjent arbeidskravet i kurset får ikke ta eksamen. Det vil si at de må ta hele kurset på nytt ved senere gjennomføring.
Studenter som ikke får bestått på skriftlig eksamen eller som ønsker å forbedre karakteren, kan ta ny kontinuasjonseksamen ved senere gjennomføring av eksamen.
Covid-19
Grunnet Covid-19 pandemien vil det kunne forekomme avvik i undervisnings- og læringsaktiviteter samt eksamen, sammenlignet med det som er beskrevet i denne kursbeskrivelsen.
Undervisning
Informasjon om hva som undervises på campus og andre digitale former vil bli presentert med forelesningsplanen før kursstart hvert semester.
MET 2920 Statistikk for økonomer, eller MET 3431 Statistikk. Tilsvarende kan godkjennes.
Obligatorisk arbeidskrav | Gitt arbeidskrav | Obligatoriske arbeidskrav | Kommentar arbeidskrav |
---|---|---|---|
Obligatorisk | 2 | 2 | Som virkemiddel i læringsprosessen, vil det bli gitt arbeidskrav krav som innebærer at man innen gitte frister må levere to individuelle besvarelser elektronisk. Begge arbeidskravene er obligatoriske og må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen. Hvert arbeidskrav vil bestå av to deler, en casebasert del hvor blant annet bruk av statistisk programvare inngår, og en del som ikke krever løsning av caset. Utlevering, besvaring og innlevering skjer via gjeldende læringsplattform (for tiden Itslearning). Tilbakemelding vil bli gitt enten via læringsplattformen og/eller forelesninger. |
Vurderinger |
---|
Eksamenskategori: Innlevering Vurderingsform: Strukturert test Tilsyn med eksamensvakter Vekting: 100 Gruppering: Individuell Hjelpemidler:
Varighet: 3 Time(r) Kommentar: Kurset avsluttes med en tre timers individuell flervalgseksamen. Spørsmålene på eksamen vil delvis bygge på et case som publiseres to uker før eksamen. Resultatene fra caset skal ikke innleveres, men medbringes som underlag til eksamen. I tillegg til spørsmål fra case-resultatene, så vil eksamen også inneholde spørsmål fra hele pensum. Eksamenskode: MET35901 Karakterskala: ECTS Kontinuasjon: Eksamen hvert semester |
Aktivitet | Varighet | Kommentar |
---|---|---|
Undervisning | 36 Time(r) | |
Tilbakemeldingsaktiviteter og veiledning | 6 Time(r) | Veiledning i bruk av økonometrisk programvare |
Gruppearbeid / oppgaver | 70 Time(r) | |
Studentenes eget arbeid med læringsressurser | 60 Time(r) | |
Innlevering(er) | 15 Time(r) | Arbeidskrav |
Eksamen | 13 Time(r) | Eksamenscase og eksamen |
Et kurs med 1 studiepoeng tilsvarer en arbeidsmengde på 26-30 timer. Et kurs på 7,5 studiepoeng tilsvarer derfor en arbeidsmengde på minimum 200 timer.