MAN 5180 Ledelse av utviklings- og endringsarbeid
MAN 5180 Ledelse av utviklings- og endringsarbeid
MAN 5181 | |
MAN 5182 |
Dette kurset er rettet mot skole- og barnehageledere. Modulen skal forbedre utdanningslederes kompetanse i å planlegge, gjennomføre og evaluere endrings- og utviklingsarbeid. Utdanningsinstitusjoners omgivelser blir mer omskiftelige og krevende, og det er utfordrende for ledere å møte dette på en god måte. Dette fordrer en leder som evner å kritisk reflektere rundt egen og andres rolle i forbedringsarbeid og som kan involvere og engasjere medarbeidere på måter som ivaretar dem samtidig som barn og unges læring prioriteres. Det er avgjørende at lederen evner å involvere og skape gode samhandlingsprosesser med alle de ulike samarbeidspartnerne i skolen og barnehagen.
Målet med denne lederutdanningen er å gi den enkelte leder oppdatert kunnskap og ferdigheter i rollen som endringsleder i skolen og barnehagen.
Programmet er utviklet for Utdanningsdirektoratet.
Kandidaten ...
‒ har avansert kunnskap om relevante perspektiver knyttet til ledelse av endring og utvikling i skolen og i barnehagen
‒ har inngående kunnskap om fagområdets vitenskapelige teori og metoder, herunder involverende og lærende endringsledelse
‒ kan anvende kunnskap om endring og utvikling i skolen og barnehagen på måter som hever barn og unges læring og velvære
‒ kan analysere faglige problemstillinger med utgangspunkt i hvordan endringsprosesser kan undergrave eller underbygge utdanningsinstitusjonenes samfunnsoppdrag
Kandidaten ...
‒ kan analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og anvende disse til å gjennomføre endring- og utviklingsarbeid i egen utdanningsinstitusjon
‒ kan analysere eksisterende teorier, metoder og fortolkninger innenfor involverende endringsledelse og arbeide selvstendig med praktisk og teoretisk problemløsning
‒ kan bruke relevante metoder for faglig utviklingsarbeid på en selvstendig måte, herunder gjennomføre tiltak for å løfte medarbeidernes kompetanse, skape kollektiv læringskultur, og styrke virksomhetens innovative kapasitet.
‒ kan gjennomføre et selvstendig, avgrenset forsknings- eller utviklingsprosjekt under veiledning og i tråd med gjeldende forskningsetiske normer og på måter som ivaretar ansattes motivasjon, kreativitet og medvirkning samtidig som barnas læring og utvikling har høyeste prioritet
Kandidaten ...
‒ kan analysere relevante faglige problemstillinger knyttet til planlegging, gjennomføring og evaluering av endring og utvikling i skoler og barnehager
‒ kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter på nye områder for å gjennomføre komplekse forbedringsarbeider
‒ kan formidle omfattende selvstendig arbeid og behersker fagområdets uttrykksformer
‒ kan kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innenfor fagområdet, både med virksomhetens eier, pedagogisk personale, foreldre og til allmennheten
‒ kan bidra til nytenking og i innovasjonsprosesser, herunder en bedre forståelse av egne og andres styrende antakelser og verdigrunnlag
Samling 1: Identifisere utvikling- og endringsbehov
Mål:
- Å se skolens og barnehagens samfunnsansvar i lys av behovet for endring og utvikling samt å bli kjent med tenkning og ferdigheter knyttet til kritisk refleksjon og involverende endringsledelse.
Tema:
- Skolens og barnehagens samfunnsansvar
- Målet for kurset og for ledelsen i skole og barnehage
- Presentasjon av prosessdesign for prosjektoppgave og arbeid mellom samlingene
- Lærende ledelse
Samling 2: Planlegge og lede utvikling- og endringsarbeid
Mål:
- Å lære om involvering og forpliktelse av ansatte i utviklingsarbeidet
- Å kunne bygge kultur for endring og utvikling
- Å kunne analysere virksomhetens behov for utvikling
Tema:
- Organisasjonslæring, teorier for involverende implementering
- Involverende endringsledelse
- Planlegging, implementering, eksperimentering, prototype tenkning av endringsprosesser
Samling 3: Å være endringsleder
Mål:
- Forstå egen rolle i endring- og utviklingsarbeid
Tema:
- Motivasjonsorientering
- Mindset
- Bli klar over egen motivasjon, agenda og visjon
Samling 4: Å lede felleskap
Mål:
- Å øke kunnskap og ferdigheter i å skape gode strukturer og prosesser for samhandling
Tema:
- Profesjonelle læringsfellesskap og lærende møter
- Lede i team
- Lede i nettverk
Samling 5: Evaluere utvikling- og endringsarbeid
Mål:
- Å øke kunnskap og ferdigheter knyttet til evaluering av endringsarbeid
Tema:
- Databruk (informasjon om læring eller atferdsendring)
- Implementeringsdeterminanter og utfall
Kurset foreleses over fem samlinger, totalt ca. 75 timer.
Kandidatene får grundig og praksisnær opplæring i kritisk refleksjon og tillitsskapende problemløsning. Selve innholdet i ferdighetstreningen vil variere etter tema som har vært diskutert på samling, men en viss struktur vil være gjeldende: Hver kandidat bes om å loggføre hva de har lært på inneværende samling samt hvilke oppgaver som skal gjennomføres til neste samling. De vil få mulighet til å diskutere i basisgrupper hvilke utfordringer de har møtt i endringsarbeidet i egen skole eller barnehage, samt få støtte til videre arbeid av dedikerte fasilitatorer. Basert på læring og erfaring fra samlingene vil deltakerne utarbeide et utviklingsprosjekt i egen virksomhet. Gjennomføring av utviklingsprosjektet gir læring som deltakerne dokumenterer og deler med hverandre via logg og i basisgrupper. Prosjektet og loggen danner fundamentet for prosjektoppgave.
Prosjektoppgaven utgjør en sentral del av kurset. Oppgaven blir utlevert allerede på første dag i første samling og baserer seg på utviklingsprosjektet som kandidatene gjennomfører gjennom modulen. Prosjektoppgaven settes sammen av erfaringene kandidtane har gjort seg gjennom modulen. Arbeid med prosjektoppgaven foregår mellom og på hver samling som beskrevet i kapittel om gjennomføring av samlinger.
Kandidatene vil få individuell veiledning på prosjektoppgaven i løpet av kursets gjennomføring.
I BIs etter- og videreutdanningstilbud ved BI Executive, stilles det et gjensidig krav til student og kursansvarlig om involvering av studentens erfaring i planlegging og gjennomføring av kurs, moduler og programmer. Det vil si at studenten har rett og plikt til å involvere seg med egen kunnskap og relevant erfaring.
Fullført bachelorgrad, tilsvarende 180 offentlig godkjente studiepoeng fra høyskole, universitet eller tilsvarende. Søkeren må være minst 25 år og det kreves minimum fire års arbeidserfaring. For søkere som har en fullført mastergrad fra før, kreves det tre års arbeidserfaring.
Vurderinger |
---|
Eksamenskategori: Innlevering Vurderingsform: Skriftlig innlevering Vekting: 40 Gruppering: Individuell Varighet: 72 Time(r) Kommentar: Individuell hjemmeeksamen Eksamenskode: MAN 51801 Karakterskala: ECTS Kontinuasjon: Eksamen ved neste kursgjennomføring |
Eksamenskategori: Innlevering Vurderingsform: Skriftlig innlevering Vekting: 60 Gruppering: Gruppe/Individuell (1 - 3) Varighet: 1 Semester Kommentar: Prosjektoppgave Eksamenskode: MAN 51802 Karakterskala: ECTS Kontinuasjon: Eksamen ved neste kursgjennomføring |
Alle eksamener må bestås for å oppnå karakter i kurset.
Aktivitet | Varighet | Kommentar |
---|---|---|
Undervisning | 75 Time(r) | |
Eksamen | 24 Time(r) | Arbeid med 72 timers hjemmeeksamen. |
Eksamen | 75 Time(r) | Arbeid med prosjektoppgaven |
Forberedelse til undervisning | 96 Time(r) | |
Studentenes eget arbeid med læringsressurser | 130 Time(r) | Gruppediskusjoner, gruppearbeid, kollokvier, individuelt utviklingsarbeid osv. |
Et kurs med 1 studiepoeng tilsvarer en arbeidsmengde på 26-30 timer. Et kurs på 15 studiepoeng tilsvarer derfor en arbeidsmengde på minimum 400 timer.