MAN 5137 Ledelse av læring og endring I
MAN 5137 Ledelse av læring og endring I
MAN 5138 - første semester | |
MAN 5139 - andre semester |
I dette programmet fokuseres det på å heve kandidatens forståelse for grunnleggende teorier innen skole- og forbedringsledelse, samt en forbedret kompetanse i analyse av egen virksomhet.
Dette programmet lærer kandidaten hva ledelse innebærer av muligheter og utfordringer, hvorfor ledelse i skolen er viktig og hvordan rollen som klasseleder best kan utformes.
Målgruppen er lærere og mellomledere som har ambisjoner om å ta lederansvar og øke til ledelseskapasitet.
Programmet er utviklet og gjennomføres spesielt for KS (kommunesektorens organisasjon).
Kandidaten ...
‒ har avansert kunnskap innenfor skoleeffektivitet og ledelse, ulike eierstyringsmodeller for skolen, hvordan dette påvirker elevenes læringsutbytte, elevresultater på egen skole i forhold til elevgrunnlag, stabilitet og variasjon over tid
‒ har inngående kunnskap om vitenskapelig metode som setter dem i stand til å vurdere den kunnskap og de data som produseres om skoleutvikling
‒ kan anvende kunnskap på nye områder innenfor skoleutvikling
Kandidaten ...
‒ kan analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer for skoleutvikling
‒ kan analysere eksisterende teorier, metoder og fortolkninger innenfor skoleledelse og arbeide selvstendig med praktisk og teoretisk problemløsning, herunder team og kollegaveiledning.
‒ kan bruke relevante metoder for forskning og faglig utviklingsarbeid på en selvstendig måte og på den måten kunnskap og data som publiseres om skoleutvikling
Kandidaten ...
‒ kan analysere og løfte frem viktigheten av barn og ungdoms læring og utvikling i diskusjoner om skolens prioriteringer, organisering og arbeidsformer.
‒ kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter på nye områder for å gjennomføre prosjekter som tar sikte på å øke elevenes læring og velvære
‒ har trygghet, kompetanse og vilje til å delta i debatten om skoleutvikling både internt og eksternt.
-
Skoleeffektivitet og ledelse på egen skole
-
Skoleledelse i teori og praksis
-
Lærende ledelse
-
Hva måler nasjonale prøver og kompetansetester
-
Mål, resultatmåling og resultatoppfølging i skolen
-
Profesjonelle læringsfellesskap
-
Læringsmiljø
-
Pedagogisk analyse
-
Evidensbasert ledelse
-
Ledelse av menneskelige ressurser (HRM)
-
Motivasjon
-
Klasseledelse
-
Personlighet
-
Selvledelse
Programmet gjennomføres over ni samlinger, totalt ca. 75 timer.
Basert på læring og erfaring fra samlingene vil deltakerne jobbe med oppgaver hvor de evaluerer egen praksis og skole. Temaet i oppgavene vil basere seg på forelesninger og pensum i kurset. Læringsaktivitetene består av tre oppgaver som skal skrives i prosess gjennom hele programmet; støttet av kollegaveiledning, diskusjon og kontinuerlig tilbakemelding fra faglige.
Kandidatene arbeider med oppgavene i basisgrupper i løpet av samlingene og i fasiliterte diskusjoner mellom samlingene. Basisgruppene vil fungere som lærende nettverk med kollegaveiledning. Kandidatene skal involverer eier, ledergruppe og lærere for å forankre arbeidet og få maksimalt utbytte av programmet. Kandidatene mottar individuell tilbakemelding fra de faglige underveis
I tillegg er det en integrert ferdighetstrening knyttet til egen praksis og egen skole. Ferdighetstreningen vil gi kandidatene mulighet til å trene på å bruke metoder og verktøy og å jobbe målrettet med hvordan de skal ta i bruk ny kunnskap. Målet med ferdighetstreningen er å senke terskelen for å ta i bruk kunnskapen og ledelsesverktøyene deltakerne får gjennom kurset, samtidig skal ferdighetstreningen legge til rette for erfaringsdeling og læring på tvers av skoler, skoleslag og kommuner.
I BIs etter- og videreutdanningstilbud ved BI Executive, stilles det et gjensidig krav til student og kursansvarlig om involvering av studentens erfaring i planlegging og gjennomføring av kurs, moduler og programmer. Det vil si at studenten har rett og plikt til å involvere seg med egen kunnskap og relevant erfaring.
Dette kurset har overlappende emner med programmet "Ledelse i skolen" og "Lederskap og omstilling i skolen". For studenter som tar sikte på å ta en Master of Management grad er det viktig å være klar over at overlappende kurs ikke kan inngå i graden, jfr. UHL § 3-5.
Ved for eksempel samlinger utenlands eller ved gjesteforelesere, så kan deler av undervisningen foregå på engelsk
- Du har fullført bachelorgrad, tilsvarende 180 offentlig godkjente studiepoeng fra høyskole, universitet eller tilsvarende.
- Du har fylt 25 år.
- Du har fire års yrkeserfaring full tid. For søkere som har en fullført mastergrad fra før, kreves det tre års arbeidserfaring.
Generelt opptakskrav: 180 studiepoeng samt 4 års yrkeserfaring. Se forøvrig opptaksvilkår
Vurderinger |
---|
Eksamenskategori: Innlevering Vurderingsform: Skriftlig innlevering Vekting: 100 Gruppering: Gruppe/Individuell (1 - 3) Varighet: 3 Uke(r) Kommentar: Studentene evalueres gjennom en fagoppgave, som teller 100 prosent av karakteren. Fagoppgaven har en varighet på tre uker, og kan skrives individuelt eller i grupper på inntil 3 studenter. Maks antall sider er 15. Eksamenskode: MAN 51371 Karakterskala: ECTS Kontinuasjon: Eksamen ved neste kursgjennomføring |
Kurskode | Credit reduction |
---|---|
MAN 5148 | 100 |
MAN 3127/3128/3129/3130 | 100 |
MAN 3131/3132/3133/3134 | 100 |
MAN 5133 | 100 |
MAN 3135/3136/3137/3138 | 100 |
MAN 5167 | 100 |
Sperre mot tilsvarende kurs og programmer - 1. året i EMM med spesialisering i skoleledelse.
Aktivitet | Varighet | Kommentar |
---|---|---|
Undervisning | 75 Time(r) | |
Eksamen | 25 Time(r) | Arbeid med fagoppgave |
Forberedelse til undervisning | 95 Time(r) | |
Studentenes eget arbeid med læringsressurser | 205 Time(r) |
Et kurs med 1 studiepoeng tilsvarer en arbeidsmengde på 26-30 timer. Et kurs på 15 studiepoeng tilsvarer derfor en arbeidsmengde på minimum 400 timer.