MAN 5137 Management of Learning and Change I
MAN 5137 Management of Learning and Change I
MAN 5138 - første semester | |
MAN 5139 - andre semester |
I dette programmet fokuseres det på å heve kandidatens forståelse for grunnleggende teorier innen skole- og forbedringsledelse, samt en forbedret kompetanse i analyse av egen virksomhet.
Dette programmet lærer kandidaten hva ledelse innebærer av muligheter og utfordringer, hvorfor ledelse i skolen er viktig og hvordan rollen som klasseleder best kan utformes.
Målgruppen er lærere og mellomledere som har ambisjoner om å ta lederansvar og øke til ledelseskapasitet.
Programmet er utviklet og gjennomføres spesielt for KS (kommunesektorens organisasjon).
Kandidaten ...
‒ har avansert kunnskap innenfor skoleeffektivitet og ledelse, ulike eierstyringsmodeller for skolen, hvordan dette påvirker elevenes læringsutbytte, elevresultater på egen skole i forhold til elevgrunnlag, stabilitet og variasjon over tid
‒ har inngående kunnskap om vitenskapelig metode som setter dem i stand til å vurdere den kunnskap og de data som produseres om skoleutvikling
‒ kan anvende kunnskap på nye områder innenfor skoleutvikling
Kandidaten ...
‒ kan analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer for skoleutvikling
‒ kan analysere eksisterende teorier, metoder og fortolkninger innenfor skoleledelse og arbeide selvstendig med praktisk og teoretisk problemløsning, herunder team og kollegaveiledning.
‒ kan bruke relevante metoder for forskning og faglig utviklingsarbeid på en selvstendig måte og på den måten kunnskap og data som publiseres om skoleutvikling
Kandidaten ...
‒ kan analysere og løfte frem viktigheten av barn og ungdoms læring og utvikling i diskusjoner om skolens prioriteringer, organisering og arbeidsformer.
‒ kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter på nye områder for å gjennomføre prosjekter som tar sikte på å øke elevenes læring og velvære
‒ har trygghet, kompetanse og vilje til å delta i debatten om skoleutvikling både internt og eksternt.
-
Skoleeffektivitet og ledelse på egen skole
-
Skoleledelse i teori og praksis
-
Lærende ledelse
-
Hva måler nasjonale prøver og kompetansetester
-
Mål, resultatmåling og resultatoppfølging i skolen
-
Profesjonelle læringsfellesskap
-
Læringsmiljø
-
Pedagogisk analyse
-
Evidensbasert ledelse
-
Ledelse av menneskelige ressurser (HRM)
-
Motivasjon
-
Klasseledelse
-
Personlighet
-
Selvledelse
In all BI Executive courses and programs, there is a mutual requirement for the student and the course responsible regarding the involvement of the student's experience in the planning and implementation of courses, modules and programmes. This means that the student has the right and duty to get involved with their own knowledge and practice relevance, through the active sharing of their relevant experience and knowledge.
Dette kurset har overlappende emner med programmet "Ledelse i skolen" og "Lederskap og omstilling i skolen". For studenter som tar sikte på å ta en Master of Management grad er det viktig å være klar over at overlappende kurs ikke kan inngå i graden, jfr. UHL § 3-5.
Ved for eksempel samlinger utenlands eller ved gjesteforelesere, så kan deler av undervisningen foregå på engelsk
- You have a Bachelor’s degree – 180 study points/credits – from a college, university or the equivalent. .
- You are at least 25 years of age.
- You have four years of work experience fulltime. For applicants who have a Master’s degree, the requirement is three years.
Bachelor degree or equivalent and 4 years of work experience. Please consult our student regulations.
Assessments |
---|
Exam category: Submission Form of assessment: Written submission Weight: 100 Grouping: Group/Individual (1 - 3) Duration: 3 Week(s) Exam code: MAN 51371 Grading scale: ECTS Resit: Examination when next scheduled course |
Course code | Credit reduction |
---|---|
MAN 5148 | 100 |
MAN 3127/3128/3129/3130 | 100 |
MAN 3131/3132/3133/3134 | 100 |
MAN 5133 | 100 |
MAN 3135/3136/3137/3138 | 100 |
MAN 5167 | 100 |
Sperre mot tilsvarende kurs og programmer - 1. året i EMM med spesialisering i skoleledelse.
Activity | Duration | Comment |
---|---|---|
Teaching | 75 Hour(s) | |
Examination | 25 Hour(s) | |
Prepare for teaching | 95 Hour(s) | |
Student's own work with learning resources | 205 Hour(s) |
A course of 1 ECTS credit corresponds to a workload of 26-30 hours. Therefore a course of 15 ECTS credit corresponds to a workload of at least 400 hours.
The term paper can be written in groups of up to 2 students. The period provided for this is 3 weeks. The maximum number of pages is 15.