MAN 5128 Selvevaluering og strategisk utvikling av egen skole
MAN 5128 Selvevaluering og strategisk utvikling av egen skole
MAN 5129 - første semester | |
MAN 5130 - andre semester |
I dette programmet utfører deltakerne en selvevaluering av egen skole, med mål om at skolen best mulig kan bidra til elevenes utvikling og læring. Selvevalueringen anvendes som grunnlag for å utvikle en ledelsesstrategi for utvikling og endring av egen skole med sikte på å øke elevenes læringsutbytte. I særlig grad vektlegges de faglige pedagogiske og organisatoriske betingelsene for å lage gode skoler.
Programmet vil gi kandidatene avansert kunnskap om:
- Skolebidragsindikatorer: deres oppbygning, potensiale og begrensninger som forbedringsverktøy i arbeidet med bedring av elevresultater
- Hvilke elementer som er sentrale i vurderingen av undervisningskvalitet og usikkerheten i slik vurdering
- Hvordan legge til rette for et godt læringsmiljø, herunder klasseledelse, fysisk og psykososialt miljø
- Ledelsens betydning for utvikling og forbedring, arbeid med ledelseskapasitet og pedagogisk utvikling
- Vitenskapelig metode som setter kandidatene i stand til å vurdere den kunnskap og de data som produseres om skoleutvikling
Etter endt program kan kandidaten:
- Analysere undervisningskvalitet, læringsmiljø, elevresultater, og ledelseskapasitet, ved egen skole
- Iverksette og gjennomføre endringsprosesser for å bedre elevenes læring ved egen skole
- Lede skolen basert på solid metodisk bruk av tilgjengelige data, og bevissthet rundt iboende usikkerhet
Kandidaten skal kunne løfte frem viktigheten av barn og ungdoms læring og utvikling i diskusjoner om skolens prioriteringer, organisering og arbeidsformer. De skal kunne ha trygghet, kompetanse og vilje til å delta i debatten om skoleutvikling både internt og eksternt.
- Selvevaluering av egen skole
- Metodisk opplegg for selvevaluering
- Selvevaluering av ledelseseffektivitet
- Selvevaluering av undervisning
- Selvevaluering av elevresultater
- Innsamling og tilrettelegging av data
- Lærernes arbeid med elevdata
- Ledelsens analyse av elevdata
- Stressmestring og endringsledelse
- Strategier og metoder for å skape en arbeidsplass der en selv og andre motiveres av og mestrer store utfordringer og belastninger
- Selvevaluering av læringsmiljø
- Klasseledelse
- Forventninger til læring
- Utvikling av sosiale og pedagogiske relasjoner
- Strategisk utvikling av egen skole
- Strategi teori
- Ledelse av strategiske prosesser i egen skole
- Lærersamarbeid og organisasjonslæring
- Prinsipper for effektivt lærersamarbeid
- Lærersamarbeid i praksis
- Lærernes analyse av egen undervisning
- Læringsstøtte og undervisningskvalitet
- Ledelse av endring og kvalitetsutvikling i skoler
- Presentasjon av handlingsplaner for økt læring i egen skole
Programmet gjennomføres over syv samlinger. Veiledningstilbudet vil være noe ulikt på de forskjellige Master of Management program. Det vil bli gitt personlig veiledning og veiledning under forelesning. Generelt kan studentene forvente rådgivende veiledning, ikke evaluerende veiledning. Som et avsluttende Master of Management program er veiledningstilbudet estimert til totalt 4 timer, fordelt på skriftlige og muntlige tilbakemeldinger kontinuerlig gjennom programmet.
I programmer hvor det ikke er obligatorisk fremmøte er det studentens ansvar å innhente informasjon som er gitt på forelesning, men som ikke fremkommer på programmets hjemmeside/ It's learning eller annet kursmateriell.
- Du har fullført bachelorgrad, tilsvarende 180 offentlig godkjente studiepoeng fra høyskole, universitet eller tilsvarende.
- Du har fylt 25 år.
- Du har fire års yrkeserfaring full tid. For søkere som har en fullført mastergrad fra før, kreves det tre års arbeidserfaring.
Dette er det avsluttende programmet i Executive Master of Management-graden med spesialisering i skoleledelse. Med det er det et krav at deltakere skal ha fullført 60 ECTS innen denne spesialiseringen før opptak til dette programmet.
Vurderinger |
---|
Eksamenskategori: Innlevering Vurderingsform: Skriftlig innlevering Vekting: 80 Gruppering: Gruppe/Individuell (1 - 2) Varighet: 2 Semester Kommentar: Studentene evalueres gjennom en prosjektoppgave, 80 prosent og en individuell 72-timers hjemmeeksamen, 20 prosent. Prosjektoppgaven kan skrives individuelt eller i gruppe på inntil to studenter. Begge evalueringer må bestås for at vitnemål i programmet skal bli tildelt. Eksamenskode: MAN51281 Karakterskala: ECTS Kontinuasjon: Eksamen ved neste kursgjennomføring |
Eksamenskategori: Innlevering Vurderingsform: Skriftlig innlevering Vekting: 20 Gruppering: Individuell Varighet: 72 Time(r) Kommentar: Studentene evalueres gjennom en prosjektoppgave, 80 prosent og en individuell 72-timers hjemmeeksamen, 20 prosent. Prosjektoppgaven kan skrives individuelt eller i gruppe på inntil to studenter. Begge evalueringer må bestås for at vitnemål i programmet skal bli tildelt. Eksamenskode: MAN51282 Karakterskala: ECTS Kontinuasjon: Eksamen ved neste kursgjennomføring |
Alle eksamener må bestås for å oppnå karakter i kurset.
Kurskode | Credit reduction |
---|---|
MAN 2962/2963 | 100 |
MAN 3029 | 100 |
Programmet sperrer 100% mot MAN 2962/2963 Skoleutvikling I og MAN 3029 Skoleutvikling II .
Et kurs med 1 studiepoeng tilsvarer en arbeidsmengde på 26-30 timer. Et kurs på 30 studiepoeng tilsvarer derfor en arbeidsmengde på minimum 800 timer.