MAN 5124 Kriseledelse og -logistikk

MAN 5124 Kriseledelse og -logistikk

Kurskode: 
MAN 5124
Institutt: 
Regnskap, revisjon og foretaksøkonomi
Studiepoeng: 
15
Kursansvarlig: 
Marianne Jahre
Kursnavn på engelsk: 
Crisis Management and Logistics
Produktkategori: 
Executive
Portefølje: 
EMM - Sikkerhetsledelse og kulturforståelse, Spesialisering
Semester: 
2022 Høst
Aktiv status: 
Aktivt
Studienivå: 
Master
Undervisningsspråk: 
Norsk
Kurstype: 
Ett semester
Introduksjon

Kurset inngår i programmet for sikkerhetsledelse og kulturforståelse, men kan også tas uavhengig av dette programmet. Kursets sentrale tema er kriseledelse og logistikk. Et essensielt aspekt i enhver kriseberedskap, respons og normalisering er organiseringen av forsyningskjeder og logistikk for å sikre tilgang på varer og tjenester. Sikkerhetsbegrepet i dette kurset er derved først og fremst knyttet til forsyningssikkerhet for å gjenopprette og opprettholde samfunnets forsyningssikkerhet på internasjonalt, nasjonalt og (inter)-organisatorisk nivå. Dette krever etablering av god logistikkberedskap for å kunne respondere når krisen er et faktum.  Politisk ustabilitet og klimaendring gir flere konflikter og naturkatastrofer globalt med store konsekvenser i form av flere mennesker som rammes og økonomisk ødeleggelse. Kurset dekker årsaker til og konsekvenser av nye sikkerhetsutfordringer for aktører i totalberedskapen inklusive kommuner, staten, ikke-statlige institusjoner og frivillige organisasjoner, sivil beredskap, forsvar, private selskaper og finansielle institusjoner. Så vel nasjonal som internasjonal kontekst dekkes.

Kurset omhandler tre temaer og starter med en oversikt over internasjonal og nasjonal kontekst og de ulike aktørene involvert i kriseberedskap og respons, og behovet for samarbeid og koordinering med fokus på logistikk og forsyning. Dernest behandles strategisk kriseledelse inklusive verktøy for risiko- og beredskapsanalyse, logistikkplanlegging og etablering av beredskap for de involverte aktørene. Siste modul omhandler logistikkoperasjoner og operativ kriseledelse.

Det første temaet introduserer nøkkelbegreper og gir en oversikt over kriseledelse, historisk utvikling og trender. Deltagerne får en innføring i begrepsapparat for kartlegging av logistikk og forsyningskjeder. De ulike aktørenes rolle i kriseberedskap og respons presenteres. Koordinering og samhandling internasjonalt og nasjonalt diskuteres og problematiseres.

Det andre temaet tar for seg de viktigste elementene i utvikling av god beredskap inklusive risiko og sårbarhetsanalyser, beredskapsanalyser og strategier for utvikling av logistikkberedskap.

Det tredje temaet tar for seg aktivitetene i en operasjon fra planlegging og kartlegging av behov, innkjøp og mobilisering av fysiske, finansielle og menneskelige ressurser for logistikkoppgaver inklusive transport, lager, rapportering og distribusjon. Deltagerne får prøve seg gjennom en simulering. Operativ kriseledelse spesielt med hensyn til etiske dilemmaer i felt inngår også i dette temaet.

Kurset skal hjelpe deltakerne å tilegne seg evne til å arbeide med utvikling og implementering av bærekraftig kriseberedskap og respons i ulike kontekster. Gjennom relevante verktøy, kunnskap og forståelse er målet er å gi deltakerne et godt grunnlag for å håndtere nye kriser, enten det er på organisasjonsnivå eller på nasjonalt eller internasjonalt plan. Kurset er forankret i BIs overordnede målsetning om å forberede mennesker og virksomheter for en internasjonal, digital og bærekraftig fremtid. Det dekker kriseledelse og logistikk på globalt og nasjonalt nivå, i offentlig, privat og frivillig sektor; det analyserer forholdet mellom globale og lokale utfordringer, og relateres til bærekraftmålene nummer 3, 6, 9, 16 and 17.

Kunnskapsmål

Deltakerne skal kunne benytte teorier og forskningsmetoder i fagfeltet kriseledelse og logistikk for å:

  • tilegne seg avansert kunnskap innenfor kriseledelse og spesiell innsikt i de logistiske aspektene av strategisk og operativ kriseledelse
  • tilegne seg avansert kunnskap om nøkkelbegreper, rammeverk og verktøy – digitale og andre – i feltet kriseledelse og logistikk
  • tilegne seg avansert kunnskap om nøkkelaktører, historisk utvikling, og tradisjonelle vs. nye tilnærminger i feltet kriseledelse og logistikk
  • tilegne seg avansert kunnskap om utfordringer og løsninger knyttet til samarbeid og koordinering mellom aktørene som inngår i totalforsvarsberedskapen
  • tilegne seg avansert kunnskap om bruk av ny informasjon fra akademia, så vel som media og andre åpne kilder for å analysere og vurdere utfordringer og tiltak på strategisk og operativt nivå, og bruke dette som basis for kriseledelse og forsyningssikkerhet
  • tilegne seg kunnskap om forskningsmetode i kriseledelse og logistikk og bruk av dette for problemdefinisjon, kartlegging og analyse
Ferdighetsmål

Programmet er utviklet med sikte på å bedre deltakernes analyseverktøy knyttet til internasjonale og nasjonale kriser, og å gi dem et grunnlag for å lede og påvirke tiltak for å forbedre beredskap og respons. Deltakerne burde kunne forstå og delta i faglige fora med tanke på relevant informasjon, forskning og praktisk anvendelse av akademisk arbeid. Gjennom selvstendig arbeid basert på åpne kilder og i tråd med rådende etiske retningslinjer, burde de kunne:

  • gjennomføre risiko- og beredskapsanalyser
  • analysere, vurdere og bidra til å utvikle for kriseledelse, logistikkberedskap og respons
  • analysere og kritisk vurdere ulike informasjonskilder og bruke dem for å diskutere og analysere praktiske problemstillinger og situasjoner/eksempler
  • anvende kunnskap og ferdigheter til selvstendig arbeid i tråd med rådene etiske normer for forskning
  • bruke teori, nøkkelbegreper, rammeverk og verktøy på praktiske problemstillinger og situasjoner/eksempler
Generell kompetanse

Etter å ha gjennomført kurset burde deltakerne ha tilegnet seg et helhetlig perspektiv på kriseledelse og logistikk, samt være i stand til å selvstendig analysere og vurdere strategiske og etiske spørsmål, for å kunne:

  • Fatte beslutninger på en selvstendig basis og bidra til beslutningsprosesser og utvikling at tiltak knyttet til kriseledelse og logistikk
  • Ta ansvar og lede andre på en selvstendig, etisk og fornuftig måte.
  • Vurdere egne ferdigheter og begrensninger med hensyn til forskjellige handlingsalternativer
  • bidra til nytenkning og innovasjon knyttet til kriseledelse på nasjonalt og globalt nivå så vel som i private, frivillige og offentlige organisasjoner.
  • Anvende kritisk tenkning (basert på teori og erfaring) for å vurdere styrker og svakheter ved forskjellige tiltak i politisk og sosial kontekst
  • Kommunisere effektivt med andre involverte aktører i kriseledelse og logistikk på strategisk og operativt nivå
Kursets innhold

Modul 1: Arena

  • Nøkkelbegreper, historisk utvikling og trender
  • Nasjonal og internasjonal kontekst og rammeverk, beredskapsprinsipper
  • Begrepsapparat for kartlegging av forsyningssystem og logistikk
  • De ulike aktørenes rolle i den norske beredskapen – sivil beredskap, frivillige organisasjoner, ikke-statlige og multilaterale organisasjoner, stat og kommune, private virksomheter og forsvaret
  • Casediskusjon: Koordinering – utfordringer og løsninger
  • Paradigmeskifte i kriseledelse
  • Forskningsmetoder for kriselogistikk

Modul 2: Beredskap

  • ROS-analyse
  • Beredskapsanalyse
  • Utvikling av logistikkberedskap; estimering av behov, strategisk planlegging, valg av logistikkstrategier
  • Caseoppgave: strategisk planlegging
  • Veiledning av prosjektoppgave

 Modul 3: Respons

  • Logistikkaktiviteter i respons – hvordan lede operasjoner
  • Etiske dilemmaer som kriseleder
  • Prosessen fra kartlegging av behov til mobilisering og demobilisering av finansielle, materielle og menneskelige ressurser
  • Table-top simulering: Operativ kriseledelse
  • Kriseledelse og lederskap
  • De lokales rolle i kriseledelse
  • Veiledning av prosjektoppgave
Undervisnings- og læringsaktiviteter

Ni dager fordelt på 3 moduler, totalt 72 timer. Studentene må forvente å bruke mist 400 timer på studiet som er normen for 15 ECTS. Studentene bør sette av 1 lesedag per uke og noe ekstra tid for oppgaven. Studentene er ansvarlige for å innhente informasjon gitt i forelesningene som ikke postes på programmets itslearning-side eller i annet kursmateriell.

i anbefaler at studentene tar e-læringskurset http://www.buildingabetterresponse.org/ ved Harvard uten kostnad og som gir deg et sertifikat for fullført kurs. Dette gir en god innføring i og forståelse av den internasjonale konteksten med spesielt fokus på humanitære operasjoner. 

Tilstedeværelse i simuleringer/øvelser gjennom kurset anbefales sterkt.

Studentene evalueres basert på en individuell hjemmeeksamen og en prosjektoppgave skrevet i grupper av inntil tre personer (utgjør 15 ECTS). Vi anbefaler å komme i gang med oppgaven så snart som mulig for å komplettere forelesningene. Oppgaven bør være på 15-20 sider og vil omhandle bruk av metoder, verktøy og begreper på en situasjon i praksis, for eksempel fra eget arbeidssted.

I BIs etter- og videreutdanningstilbud ved BI Executive, stilles det et gjensidig krav til student og kursansvarlig om involvering av studentens erfaring i planlegging og gjennomføring av kurs, moduler og programmer. Det vil si at studenten har rett og plikt til å involvere seg med egen kunnskap og relevant erfaring.
 

Dataverktøy
Det benyttes ingen spesielle dataverktøy i kurset.
Kvalifikasjoner

Du har fullført bachelorgrad, tilsvarende 180 offentlig godkjente studiepoeng fra høyskole, universitet eller tilsvarende. Du har fylt 25 år. Du har fire års yrkeserfaring full tid. For søkere som har en fullført mastergrad fra før, kreves det tre års arbeidserfaring. (2 års relevant yrkeserfaring gjelder for Forsvarets personell)

Forbehold
Avvik i undervisnings- og eksamensformer kan forekomme dersom eksterne rammebetingelser eller uforutsette hendelser tilsier dette.

Eksamen
Vurderinger
Eksamenskategori: 
Innlevering
Vurderingsform: 
Skriftlig innlevering
Vekting: 
60
Gruppering: 
Gruppe/Individuell (1 - 3)
Varighet: 
1 Semester
Eksamenskode: 
MAN 51241
Karakterskala: 
ECTS
Kontinuasjon: 
Eksamen ved neste kursgjennomføring
Eksamenskategori: 
Innlevering
Vurderingsform: 
Skriftlig innlevering
Vekting: 
40
Gruppering: 
Individuell
Varighet: 
72 Time(r)
Eksamenskode: 
MAN 51242
Karakterskala: 
ECTS
Kontinuasjon: 
Eksamen ved neste kursgjennomføring
Eksamenstype: 
Ordinær eksamen
Alle eksamener må bestås for å oppnå karakter i kurset.
Total vekting: 
100
Forventet arbeidsinnsats
AktivitetVarighetKommentar
Undervisning
72 Time(r)
Forberedelse til undervisning
79 Time(r)
Studentenes eget arbeid med læringsressurser
150 Time(r)
Eksamen
24 Time(r)
Arbeid med 72 timers hjemmeeksamen
Eksamen
75 Time(r)
Arbeid med prosjektoppgaven.
Sum arbeidsinnsats: 
400

Et kurs med 1 studiepoeng tilsvarer en arbeidsmengde på 26-30 timer. Et kurs på 15 studiepoeng tilsvarer derfor en arbeidsmengde på minimum 400 timer.