MAN 3180/3181/3182/3183 Strategisk forretningsutvikling og innovasjon

GJELDER FOR STUDIEÅRET 2016/2017
English version

MAN 3180/3181/3182/3183 Strategisk forretningsutvikling og innovasjon


Kursansvarlig
Ragnvald Sannes, Espen Andersen

Institutt
Institutt for strategi

Semester
Se studieplan for aktuelt studium

Studiepoeng
30

Undervisningsspråk
Norsk og engelsk

Innledning
Strategisk forretningsutvikling og innovasjon handler om å se nye muligheter. Programmet har fokus på forståelse av teknologi som en muliggjører for nye måter å utføre ting på, enten det er forretningsmodeller, strategier, produkter, tjenester eller prosesser. Utnyttelse av nye muligheter er forankret i en forståelse av samspillet mellom endringsmuligheter, gjennomføring av utviklings- og innovasjonsprosesser, teknologisk utvikling, kunnskapsressurser og kompetanse, samt teknologi- og endringsledelse. Programmet er forankret i strategi, ledelse, innovasjon, kunnskapsforvaltning og teknologiledelse.

Sentralt i programmets gjennomføring er et prosjektarbeid hvor deltakerne skal arbeide med et reelt utviklings- eller innovasjonsprosjekt. Prosjektet kan ta utgangspunkt i et problem, utfordring eller en mulighet og ta sikte på forenkling, forbedring eller fornyelse. Arbeidet organiseres gjennom en systematisk læringsprosess der deltakerne blir veiledet gjennom arbeidets ulike faser. Det vil bli gitt konkret veiledning og støtte til å utrede et innovasjons- eller forretningsutviklingstiltak. Læreprosessen vil være forankret i teoretiske modeller og rammeverk, samt praktiske verktøy for analyse og gjennomføring.

Programmet henvender seg til alle med interesse for innovasjon, forretningsutvikling og forbedringsarbeid, og som ønsker en aktiv rolle innen dette. Det er ikke nødvendig med bakgrunn fra teknologisiden. Programmet er velegnet for virksomheter med behov for problemløsing eller som har ideer man ønsker å få utredet.

Programmet gjennomføres med fem samlinger over 3-4 dager, hvorav en utenlandssamling. I tillegg er det 2-3 nettbaserte aktiviteter (webforelesninger) mellom hver samling. Undervisningsformen veksler mellom forelesninger, gjesteforelesere, caseundervisning, diskusjoner og arbeid med oppgaver.

Læringsmål
Læringsmålene for programmet er delt inn i kunnskapsmål, ferdighetsmål og holdningsmål.

Kunnskapsmål

  • ha kjennskap til ulike modeller for verdiskaping
  • ha kjennskap til ulike modeller for innovasjon
  • forstå sentrale trekk ved teknologiutvikling
  • ha kunnskap om teknologiarkitekturer og deres betydning som en plattform for innovasjon
  • ha kjennskap til modeller for teknologi- og endringsledelse
  • ha kjennskap til ulike modeller for læring og kunnskapsdeling
  • ha kjennskap til modeller og prinsipper som fremmer virksomhetens innovasjonsevne

Ferdighetsmål
  • kunne analysere forretningsmessige muligheter med teknologi
  • kunne identifisere egenskaper ved fremtidig teknologibruk
  • kunne beskrive komplekse situasjoner med enkle grafiske fremstillinger
  • kunne utvikle økonomiske kost/nyttemodeller for IT-anskaffelser
  • kunne beskrive, utvikle og presentere en innovasjonside
  • kunne gjennomføre en innovasjonsprosess
  • kunne utrede og evaluere en innovasjonside
  • kunne anvende moderne verktøy for samhandling

Holdningsmål
  • ha et helhetlig perspektiv på teknologi, innovasjon og forretningsutvikling
  • ha forståelse for betydningen av ulike organisatoriske roller, kompetanser og verktøykasser i forretningsutvikling og innovasjon

Forkunnskaper
Fullført bachelorgrad, tilsvarende 180 studiepoeng, og 4 års yrkeserfaring. Se forøvrig opptaksvilkår.

Obligatorisk litteratur
Bøker:
Brynjolfsson, Erik and Andrew McAfee. 2014. The second machine age : work, progress, and prosperity in a time of brilliant technologies. Norton. Hvordan påvirker IT vårt arbeid og vår fremtid. Provoserende og rykende aktuelt.
Christensen, Bo Hjort. 2016. Forretningssystemer : anskaffelse og implementering. Upublisert bokmanus. Nyest utgave distribueres i elektronisk format i løpet av kurset
Christensen, Clayton M., Michael E. Raynor. 2003. The innovator's solution : creating and sustaining successful growth. Harvard Business School Press. Om disruptiv innovasjon og hvordan man skal forholde seg til den.
Dodgson, Mark, David M. Gann & Ammon Salter. 2008. The management of technological innovation : strategy and practice. Completely rev. and updated ed. Oxford University Press. En god innføringsbok i innovasjon og innovasjonsledelse
Sheen, R., Gallo, A.. 2015. HBR Guide to Building Your Business Case. Harvard Business Review Press. Nyttig bok om business base. Brukes i 4. samling. Finnes i paperback samt e-bok med eksempler og modeller i Excel
Van de Ven, Andrew ... [et al.]. 1999. The Innovation journey. Oxford University Press. Kap. 1-7.. En god forskningsbasert beskrivelse av innovasjonsprosesser


Artikkelsamling:
Artikkelsamling bestående av artikler som distribueres i forbindelse med undervisningen, hovedsaklig i elektronisk format.

Anbefalt litteratur
Bøker:
Arthur, W. Brian. 2009. The nature of technology : what it is and how it evolves. Allen Lane. Gjennomtenkt og kunnskapsrikt om hva som driver teknologiutvikling fremover.
Austin, Robert D., Richard L. Nolan & Shannon O'Donnell. 2009. The adventures of an IT leader. Harvard Business Press. “Roman” om en ny (og uvillig) CIO – gir god forståelse av brytningene mellom IT og forretningssiden i en bedrift, og hva IT-ledelse består i.
Barroso, Luiz André. 2013. The datacenter as a computer : an introduction to the design of warehouse- scale machines. 2nd ed. Morgan & Claypool Publishers. Hvordan bygger man egentlig et kjempedatasenter? Interessant for å se hva Google jobber med bak forhenget.
Beniger, James R. 1986. The control revolution : technological and economic origins of the information society. Harvard University Press
Brynjolfsson, Erik and Adam Saunders. 2010. Wired for innovation : how information technology is reshaping the economy. MIT Press. Summerer opp mange års forskning om IT, produktivitet og lønnsomhet. Har bl.a. en svært god diskusjon om sammenhengen mellom organisasjonsutvikling og teknologiutvikling.
Chesbrough, Henry, Wim Vanhaverbeke, and Joel West, eds. 2006. Open innovation : researching a new paradigm. Oxford University Press. Leseverdig bok om åpen innovasjon som kontrast til lukkede innovasjonsprosesser, hva åpen innovasjon er og med eksempler på virksomheter som har fått det til.
Christensen, Clayton M. 2003. The innovator's dilemma : when new technologies cause great firms to fail. Rev. ed. Harvard Business School Press
Dodgson, Mark, David Gann & Ammon Salter. 2005. Think, play, do : technology, innovation, and organization. Oxford University Press
Dyer, Jeff, Hal Gregersen, Clayton M. Christensen. 2011. The innovator's DNA : mastering the five skills of disruptive innovators. Harvard Business Review Press. Artikkelen som oppsummerer boken inngår i artikkelsamlingen.
El Sawy, Omar A. 2001. Redesigning enterprise processes for e-business. Irwin/McGraw-Hill. 200 s. Boken er utsolgt fra forlag, utvalgte sider tilgjengeligjøres for studenten. Relevant som sjekkliste for prosjekter med prosessforbedring
Govindarajan, Vijay, Chris Trimble. 2010. The other side of innovation : solving the execution challenge. Harvard Business Review Press
Gray, Dave, Sunni Brown, and James Macanufo. 2010. Gamestorming : a playbook for innovators, rulebreakers, and changemakers. O'Reilly. Praktisk bok med en rekke teknikker som kan inngå i "innovatørens verktøyklasse". Denne er interessant også fordi den forsøker å spore opprinnelsen til hver teknikk. Alternativ til Innovators Toolkit.
Kahnemann, Daniel. 2011. Thinking, fast and slow. Farrar, Strauss and Giroux. Instant klassiker om hvordan mennesker fatter beslutninger. Oppsummerer mange års avansert forskning som i 2002 brakte Kahnemann og hans medforsker Amos Tversky Nobelprisen i økonomi.
Kelly, Kevin. 2010. What technology wants. Viking. Fantasifullt og antropomorfisk om hvordan teknologi utvikler seg.
Laudon, Kenneth C., Jane P. Laudon. 2015. Management information systems : managing the digital firm. 14th ed. Pearson Education. ca 750s. Bakgrunnsstoff/oppslagsverk for grunnleggende teknologiforståelse. 11. utgave og nyere kan brukes.
Lawrence, Paul R., & Lorsch, Jay W. 1969. Organization and Environment: Managing Differentiation and Integration.. Richard D. Irwin
Nonaka, Ikujiro and Hirotaka Takeuchi. 1995. The knowledge-creating company : how Japanese companies create the dynamics of innovation. Oxford University Press. En klassiker innen kunnskapsledelse!
Osterwalder, Alexander and Yves Pigneur. 2010. Business model generation : a handbook for visionaries, game changers, and challengers. Wiley. En "preview" på 72 sider kan lastes ned fra www.businessmodelgeneration.com
Ries, Eric. 2011. The lean startup : how constant innovation creates radically successful businesses. Portfolio Penguin. En god drøfting av systematisk innovasjonsarbeid med informasjonssystemer
Rogers, Everett M. 2003. Diffusion of innovations. 5th ed. Free Press. Kap. 6 og 7. Resten av boken anbefales for en rikere forståelse av drivere til diffusjon av innovasjon
Ross, Jeannie W, Peter Weill & David C. Robertson. 2006. Enterprise architecture as strategy : creating a foundation for business execution. Harvard Business School Press. Grunnboken for alle som ønsker å lage en innovasjonsplattform.
Silverstein, David, Philip Samuel & Neil DeCarlo. 2012. The innovator's toolkit : 50+ techniques for predictable and sustainable organic growth. 2nd ed. Wiley. Praktisk orientert bok med en rekke teknikker som passer i "Innovatørens verktøykasse". Se også www.innovatorstoolkit.com for informasjon og nyttige maler. Alternativ til Gamestorming.
Stone, Brad. 2013. The everything store: Jeff Bezos and the age of Amazon. Little, Brown & Company. Som alle ikke autoriserte biografier inneholder den faktuelle feil. Kritisert for å ha et ensidig negativt bilde av Jeff Bezos som en kynisk kapitalist, men likevel anbefales den som leseverdig.
Thompson, James D.. 1967. Organizations in Action. McGraw-Hill. Det henvises til denne i en webforelesning.
Tidd, Joe, John Bessant. 2013. Managing innovation : integrating technological, market and organizational change. 5th ed. Wiley. En alternativ oversiktsbok i innovasjon og innovasjonsledelse
Utterback, James M. 1994. Mastering the dynamics of innovation : how companies can seize opportunities in the face of technological change. Harvard Business School Press
Weinberger, David. 2011. Too big to know : rethinking knowledge now that the facts aren't the facts, experts are everywhere, and the smartest person in the room is the room. Basic Books. Hvordan søketeknologi og lagringskapasitet endrer vårt forhold til informasjon og kunnskap
Wenger, Etienne, Richard McDermott, William M. Snyder. 2002. Cultivating communities of practice : a guide to managing knowledge. Harvard Business School Press. God og praktisk gjennomgang av teori og forskning om praksisfellesskap


Emneoversikt
Se beskrivelse av hver samling lenger ned for mer informasjon
  • Forretningsutvikling, verdiskaping og teknologi
  • Innovasjon, innovasjonsmodeller og innovasjonsprosess
  • Teknologisk utvikling og nye forretningsmuligheter
  • Hva er en god idé? Hvilken verdi har den?
  • Forretningsprosesser og virksomhetsarkitektur
  • Teknologiledelse og styringsmodeller
  • Strategiske kunnskapsressurser og utviklingsarbeid
  • Organisering for innovasjon og forretningsutvikling

Dataverktøy
Programmet gjennomføres med aktiv bruk av tjenester på internett og moderne samhandlings-/kommunikasjonsverktøy som kan støtte en innovasjonsprosess.

Læreprosess og tidsbruk
Programmet gjennomføres over fem samlinger og har nettbaserte aktiviteter, totalt ca 150 timer med undervisning. Arbeidsbelastningen for de nettbaserte aktivitetene tilsvarer fire undervisningsdager. Fordelingen av tid på ulike aktiviteter er tentativ.

Samlinger
- Forelesninger, casediskusjoner, osv.: 95 t
- Studentpresentasjoner og prosjektarbeid: 35 t
- Nettbasert undervisning: 20 t

Prosjektarbeid
Prosjektarbeidet er en integrert del av programmet med delinnleveringer og presentasjoner i samlingene. Det fører til at arbeidsbelastningen blir jevnt fordelt over året.

Veiledning
Veiledningstilbudet i dette programmet omfatter muntlige tilbakemeldinger på presentasjoner under samlingene, skriftlige tilbakemelding/evalueringer på delinnleveringer, og veIledningsmøter med den enkelte gruppe.

Generelt kan studentene forvente rådgivende veiledning, ikke evaluerende veiledning. Veiledningstilbudet er to timer pr. student for studenter som tar programmet som et ordinært program. For studenter som tar programmet som et avsluttende program er veiledningstilbudet totalt 6 timer pr oppgave.


Eksamen
Studentene evalueres gjennom en prosjektoppgave og skriftlige eksaminasjoner

Prosjektoppgaven evalueres i form av en prosessevaluering med 4 obligatoriske delinnleveringer ved samling 2, 3, 4 og 5. Til slutt skrives en sluttrapport som leveres inn etter siste samling. Innlevering til hver samling teller 15%, og den avsluttende rapporten teller 40% av samlet karakter på prosessevalueringen. Karakteren i delinnleveringene og sluttrapporten blir slått sammen på vitnemålet. Prosjektoppgaven gjennomføres i grupper på to eller tre personer. For studenter som tar programmet som sitt avsluttende Master of Management Program gjennomføres prosjektoppgaven i grupper på to personer.

Den skriftlige eksaminasjonen gjennomføres med fem korte individuelle deleksamener, en deleksamen i hver samling. En deleksamen kan bestå av kortsvars og/eller flervalgsoppgaver basert på litteraturen til samlingen. Hver deleksamen evalueres på en poengskala som resulterer i en samlet karakter for skriftlig eksmanen. Alle deleksamenene vektes likt.

Alle elementer må bestås for at vitnemål i programmet skal bli tildelt.


Eksamenskode(r)
MAN 31801 - Prosessevaluering; teller 100% for å oppnå karakter i kurset MAN 3180, 18 studiepoeng.
MAN 31811 - Prosessevaluering; teller 100% for å oppnå karakter i kurset MAN 3181, 12 studiepoeng.

Alle eksamener må bestås for at vitnemål i programmet skal bli tildelt.

For studenter som tar programmet som sitt avsluttende Master of Management Program gjelder følgende:
MAN 31821 - Prosessevaluering; teller 100% for å oppnå karakter i kurset MAN 3182, 24 studiepoeng.
MAN 31831 - Prosessevaluering; teller 100% for å oppnå karakter i kurset MAN 3183, 6 studiepoeng.

Alle eksamener må bestås for at vitnemål i programmet skal bli tildelt.


Hjelpemidler til eksamen
Ingen hjelpemidler tillatt på skriftlig eksamen.

Under punktet eksamensinformasjon i studiehåndboken på web finnes det definisjoner av hjelpemidler ved skriftlig skoleeksamen. Det finnes egne tilleggsregler mht bruk av laptop på eksamen som distribueres under kurset. http://www.bi.no/studiehandbok/hjelpemidler


Kontinuasjon
Ved neste ordinære eksamensgjennomføring.

Ved kontinuasjon i prosessevaluering må alle delkomponenter tas på nytt.


Tilleggsinformasjon
1. Samling - Strategi, forretningsutvikling og teknologiutvikling
Samlingen er i stor grad basert på diskusjon av case som illustrerer sammenhengen mellom strategiske valg, forretningsmodeller og bruk av teknologi. Sentralt i samlingen er forståelse av teknologiens rolle i verdikjeder, verdiverksteder og verdinettverk.

Prosjektarbeidet: Idéutvikling
Arbeidet initieres på samlingen. Alle deltakerne skal utforme og presentere en idé til et prosjektarbeid. Det settes av tid til idémyldring mellom deltakerne. Prosessen fortsetter frem mot samling 2 hvor prosjektgrupper skal være dannet.

2. Samling - Teknologi, innovasjon og innovasjonsprosesser
Den andre samlingen omfatter et besøk til teknologiparken Sophia Antipolis. Samlingen vil gi innblikk i kommende teknologier, nye forretningsmodeller og tjenester, samt hvordan ledende virksomheter arbeider med innovasjon.

Prosjektarbeidet: Prosjektbeskrivelse
I denne samlingen skal alle prosjektgrupper (som nå skal være etablert).legge frem et prosjektforslag med en situasjonsbeskrivelse samt tanker om tiltak.

3. samling - Teknologiledelse - arkitektur som plattform for innovasjon
Når man gjennomfører forretningsutvikling og innovasjon vil man støte på noen sentrale utfordringer i forhold til å velge hensiktsmessige teknologiske løsninger. Det vil bli gitt en innføring i disse samt i teknikker som bidrar til å takle disse utfordringene. Temaer som virksomhetsarkitektur og arkitekturplanlegging står sentralt i samlingen sammen med metoder og teknikker for å kunne vurdere økonomiske effekter mht. nytteverdi og kostnader.

Prosjektarbeidet: Løsningsforslag og antatte effekter
Til denne samlingen skal deltakerne ha utarbeidet et veldokumentert løsningsforslag samt antagelser om hvilke effekter løsningen vil ha. Løsningsforslaget skal være forankret i eksisterende kunnskap i form av teorier og modeller, forskningsresultater, og dokumenterte erfaringer fra lignende tiltak.

4. Samling – Kunnskap, kunnskapsdeling og innovasjonsarbeid
Kunnskap og læring er sentrale elementer for innovative virksomheter. Kunnskap og kunnskapsdeling er sentralt i den enkelte innovasjonsprosess, men også et grunnleggende element i virksomhetene evne til innovasjon. Mens mange fokuserer på evne til læring gjennom å lære av suksesser er det i innovasjonsarbeid minst like viktig å kunne lære av sine feil. I denne samlingen er fokus på betydningen av hvilke organisatoriske mekanismer som fungerer mht. å stimulere kunnskapsdeling og læring i virksomheter. Disse mekanismene blir satt i sammenheng med utviklingen i den teknologiske verktøykassen som kan støtte slike prosesser.

Prosjektarbeidet: Justering av idé, løsning og effekter
Til denne samlingen skal deltakerne ha gjennomført intervjuer med utvalgte interessenter som en evaluering av sin idé, sitt løsningsforslag og sine antagelser om effekter. Med bakgrunn i denne informasjonsinnhentingen skal man analyser sine funn og begrunne eventuelle justeringer i sin idé, sitt løsningsforslag og de antatte effektene.


5. Samling - Organisering for innovasjon og forretningsutvikling
Samlingen vil ha fokus på hvordan man kan utvikle virksomheten kapabiliteter for å legge til rette for innovasjon. Temaer i samlingen inkluderer spenningsforholdet mellom drift og utvikling/innovasjon, etablering av innovasjonskultur i virksomheten, og hvordan ulike styringsmodeller kan fremme eller hemme innovasjonsevnen i en virksomhet.

Gjennom caseundervising vil vi gi deltakerne anledning til å reflektere over hva de har lært i programmet og anvende det i praktiske situasjoner.

Prosjektarbeidet: Anbefaling om realisering
Til denne samlingen skal deltakerne ha gjennomført hele prosjektarbeidet og konkludere med om løsningsforslaget bør gjennomføres eller ikke. Konklusjonen skal ledsages av en anbefaling om hvordan virksomheten bør bringe prosjektarbeidets resultater videre.

Nettbaserte aktiviteter
I løpet av programmet vil vi gjennomføre nettbaserte aktiviteter som i arbeidsomfang tilsvarer fire samlingsdager. Gjennomføringen vil omfatte online sesjoner (forelesninger og diskusjon), arbeid med prosjektoppgaven, og eget arbeid (individuelt og gruppe). Online sesjoner vil være tidsbestemt, andre vil være oppgaver med tidsfrister.

Prosjektarbeid
Prosjektarbeidet i dette programmet handler om å gjennomføre en utredning av en innovasjonsidé. Innovasjonsideen kan omfatte forbedringstiltak i en eksisterende virksomhet (prosess, organisasjon, verktøy, forretningsmodell), nye produkter eller tjenester hvor bruk av IT er en del av leveranseplattformen, eller utvikling av nye forretningsideer/-modeller.