MAN 3034/3035/3036/3037 Samspill og ledelse; anvendt organisasjonspsykologi - KONTINUASJONSEKSAMEN

GJELDER FOR STUDIEÅRET 2012/2013

MAN 3034/3035/3036/3037 Samspill og ledelse; anvendt organisasjonspsykologi - KONTINUASJONSEKSAMEN

Kursansvarlig
Hallvard Føllesdal, Kathrine Johannesen

Institutt
Institutt for ledelse og organisasjon

Semester
Høst; Vår

Studiepoeng
30

Undervisningsspråk
Norsk

Innledning
Norge har lenge hatt ry på seg som et foregangsland innen organisasjonspsykologi. Lederprogrammet Samspill og ledelse; anvendt organisasjonspsykologi bygger på norsk og internasjonal forskning og erfaring. Programmet gir praktisk nyttig kunnskap for individ og bedrift om kommunikasjon og samspill mellom større grupper, mindre grupper og individer i sosiale systemer.

Programmet tilbyr vitenskapelig dokumentert kunnskap om samspill og ledelse hentet fra bl a organisasjonsteori, personlighets- og organisasjonspsykologi. Gjennom programmet skal deltakerne lære å anvende sine kunnskaper i å planlegge og hjelpe til med å utvikle egen og andres ledelseskompetanse og relasjonskunnskap. Det vil bli lagt vekt på å bruke kvantitative og kvalitative metoder så som case og intervju.

Læringsmål
Samspillkompetanse er en nøkkelferdighet i dagens prestasjonsorienterte arbeidsliv og kunnskapsbedrifter, en kompetanse alle organisasjoner har bruk for. Gjennom teori, oppgaveløsninger og egne erfaringer blir du personlig utfordret til å lære om de menneskelige sider ved organisasjonen og hvordan dette innvirker på utøvelsen av lederskap, beslutninger og arbeidsprestasjoner. Etter programmet vil du ha anvendbar psykologisk kunnskap til bruk i bedrifter og organisasjoner der endring skjer stadig raskere. Du vil få rikelig mulighet til å reflektere over egne erfaringer, anvende og forbedre din samspillkompetanse.

Læringsmålene for programmet i Samspill og ledelse er:

Ferdighetsmål
•Være i stand til å anvende organisasjonspsykologisk kunnskap og erfaring på egen arbeidsplass
•Kunne forbedre lederferdigheter i samspill
•Flytte fokus fra mål til prosess og fra egen person til organisasjon
•Lære å jobbe mer effektivt som leder, eksempelvis hvordan drive prestasjoner i en gruppe, ta beslutninger, håndtere konflikter/skape samarbeid/ fremme trivsel
•Økt psykologisk kunnskap som eksempelvis er relevant for salgssituasjoner, gjennomføringer av prosjekter, oppfølging av kunder.

Holdningsmål
•Følelse av økt personlig styrke
•Oppdagelse av nye muligheter
•Økt nærhet i mellommenneskelige relasjoner
•Større verdsetting av liv og arbeid

Kunnskapsmål
•Kjenne til grunnleggende problemstillinger innen ulike deler av psykologien, eksempelvis organisasjonspsykologi, kognitiv psykologi, personlighetspsykologi, sosialpsykologi
•Ha kjennskap til og kunne anvende sentrale psykologiske fagbegrep, også i skriftlig arbeid
•Kjenne til epokegjørende organisasjonspsykologisk forskning og teori av relevans for samspill og ledelse
•Ha en grunnleggende innsikt i psykologisk organisasjonsteori av relevans for gruppeledelse og relasjonshåndtering
•Innsikt i kvantitativ og kvalitativ psykologisk metode

Det overordnede mål for programmet er å formidle en helhetlig forståelse av hvilke krefter i det menneskelige samspillet som ligger til grunn for trivsel, produktivitet og fornying. I en kontinuerlig prosess formidler programmet en fagpsykologisk viten som også gir den enkelte deltaker en unik mulighet for personlig utvikling.


    Forkunnskaper
    Generelt opptakskrav: 180 studiepoeng, 4 års yrkeserfaring. Se forøvrig opptaksvilkår.

    Obligatorisk litteratur
    Bøker:
    Andersen, Jon Aarum. 2009. Organisasjonsteori : fra argument og motargument til kunnskap. Oslo : Universitetsforl. Ikke kapitlene 1,2, 9, 12, 13. 176 sider
    Forsyth, Donelson R. 2010. Group dynamics. 5th ed. Belmont, Calif. : Wadsworth Publishing Company. Ikke kap 1, 15, 17. 437 s. Dette er hovedboken
    Hackman, J. R.. 2002. Leading teams: Setting the stage for great performances. Boston, Massachusetts: Harvard Business School Publishing.
    Langdridge, D.. 2006. Psykologisk forskningsmetode. En innføring i kvalitative og kvantitative tilnærminger. Oslo: Tapir akademisk forlag.
    Luthans, F., Youssef, C. M., & Avolio, B. J
    . 2007. Psychological capital: Developing the human competitive edge. New York, NY US: Oxford University Press. 276 s
    Moxnes, Paul. 2005. Positiv angst i individ, gruppe og organisasjon : et organisasjonspsykologisk perspektiv. 3. utg. Oslo : P. Moxnes. 220 s
    Moxnes, Paul. 2007. Fasett-mennesket : personlighet og rolle : et lederopplæringsperspektiv. Oslo : Forl. Paul Moxnes. 295 s.
    Schein, E. H.,. 2009. Helping: How to offer, give and receive help. San Fransisco, CA: Berrett-Koehler Publishers.
    Sharp, Daryl. 1992. Personlighetstyper : C. G. Jungs typologi. Oslo : Paul Moxnes. 105 s
    Young, Jeffrey E. and Janet S. Klosko. 1994. Reinventing your life : the breakthrough program to end negative behavior - and feel great again. New York : Penguin. Kap. 1-5 (side xi-57). 63 s. En selvhjelpsbok.


    Artikkelsamling:
    Brousseau, Kenneth R.; Driver, Michael J.; Hourihan, Gary; Larsson, Rikard. 2006. The seasoned executive's decision-making style. Harvard Business Review, 84(2). 110-121. 12s.
    Cialdini, R.B. 2001. Harnessing the science of persuasion. Harvard Business Review, 79(9). 72-79. 9 s
    Ekeland, Tor-Johan. 2005. Roller: Organisasjonens skuespill. Kap 12 i S. Einarsen og A. Skogstad (red): Den dyktige medarbeider. Behov og forventninger. Bergen: Fagbokforlaget. 297-317. 20 s
    Larsen J.T.; McGraw A.P.; Mellers B.A.; Cacioppo J.T. 2004. The Agony of Victory and Thrill of Defeat: Mixed Emotional Reactions to Disappointing Wins and Relieving Losses. Psychological Science, 15(5). 325-330. 6 s
    McAdams, Dan P. 2006. Life scripts, life stories. Chap 10 in Dan P. McAdams: The Person. A new introduction to personality psychology. 4. edition. John Wiley & sons. 386-426. 40 s
    McAdams, Dan P. 2006. Motives and goals: What do we want in life?. Chap 7 in Dan P. McAdams: The Person. A new introduction to personality psychology. 4. edition. John Wiley & sons. pp. 248-300. 52 s
    Moxnes, Paul. 1999. Deep Roles: Twelve primordial roles of mind and organization. Human Relations, 52(11). 1427-1444. 15 s
    Niederhoffer, K. G. & J. W. Pennebaker. 2002. Sharing ones's story: On the benefits of writing or talking about emotional experience. Fra Snyder, C. R. & Lopez, S. J. (Eds.). Handbook of Positive Psychology. Oxford University Press. 10 s
    Rise, Jostein og Einarsen, Ståle. 2002. Å lede er å lede grupper: Sosial identitetsteori og ledelse. Kap 7 i A. Skogstad og S. Einarsen (red): Ledelse på godt og vondt. Bergen: Fagbokforlaget. 147-165. 18 s
    Schein, Edgar. 1987. Hvordan kultur oppstår og får sin form: teoretiske perspektiver. Kap 7 i E. Schein: Organisasjonskultur og ledelse. Oslo: Libro Forlag. Sidene 126-156. 30 s


    Anbefalt litteratur
    Bøker:
    Beck-Karlsen, Jo. 2003. Gode fagtekster : essayskriving for begynnere. Oslo : Universitetsforlaget. 158 s.
    Bråten, Stein. 2004. Kommunikasjon og samspill : fra fødsel til alderdom. 2. utg. Oslo : Universitetsforlaget. 290 s
    Ghauri, P., & Grønhaug, K.. 2010. Research methods in business studies. 4th ed. Essex, England: Pearson Education Limited


    Artikler:
    Abele, A.E & B. Wojciszke. 2007. Agency and communion from the perspective of self versus others. Journal of Personality and Social Psychology. 93(5). 751-763. 12 s
    Mast, M.S & Hall, J.A. 2003. Anybody Can Be a Boss But Only Certain People Make Good Subordinates: Behavioral Impacts of Striving for Dominance and Dominance Aversion. Journal of Personality. 71(5). 871-892. 21 s
    Van Vugt, Mark. 2006. Evolutionary Origins of Leadership and Followership. Personality and Social Psychology Review. 10(4). 354–371. 17 s


    Annet:
    Monsen, Jon T. 1997. Silvian Tomkins affekt- og scriptteori. I S. Karterud og J.T. Monsen: Selvpsykologi. Ad Notam Gyldendal. 105-119. 15 s


    Emneoversikt
    •Gruppepsykologi: Ledelse og samspill i og mellom team
    •Refleksjonsteam: Roller og gruppefantasier
    •Organisasjonsutvikling: Innovasjons- og overlevelsesstrategier
    •Personlighet og ledelse: Selvinnsikt og utvikling av andre
    •Kollegaveiledning: Anvendelse av psykologisk kompetanse

    Dataverktøy
    Ingen.

    Læreprosess og tidsbruk
    Programmet foreleses over fem samlinger, totalt ca 152 timer. Hver samling er lagt opp som en sekvens med nøye integrerte forelesninger og øvelser. Mesteparten av arbeidet vil skje i små grupper, men også i større grupper. I disse gruppene vil det utvikles arbeidsmåter som du vil kjenne igjen fra eget arbeid. Gjennom å knytte disse erfaringene sammen med andre deltakeres erfaringer, forskningslitteratur, forelesninger, vil du få mulighet til å finne fram til anvendbar organisasjonspsykologisk kunnskap til bruk i egen organisasjon. Programmet setter i gang en læringsprosess som fortsetter også etter at programmet er slutt.

    Det kreves deltakelse i minimum 75 pst. av samlingene (tilsvarende 15 dager) i tillegg til fullført og bestått eksamen for å få utstedt kursbevis.

    Generelt kan studentene forvente rådgivende veiledning, ikke evaluerende veiledning. Veiledningstilbudet er estimert til en time pr. student som går Master Programmet som vanlig program. For studenter som tar Master Programmet som sitt avsluttende program er veiledningstilbudet estimert til tre timer pr. student.Det vil bli gitt en full dags metodeundervisning for hele kullet i forbindelse med samling 3.



    Eksamen
    Studentene evalueres på karakterskalaen A til F gjennom følgende aktiviteter:
    Prosjektoppgave, utgjør 18 studiepoeng, som kan skrives individuelt eller i grupper på inntil tre personer.
    Hjemmeeksamen: 72 timers individuell fagoppgave (15 sider) som utgjør 12 studiepoeng.

    For studenter som tar programmet som sitt avsluttende Master of Management Program gjelder følgende:
    Studentene evalueres på karakterskalaen A til F gjennom følgende aktiviteter:
    Individuell prosjektoppgave, 24 studiepoeng.
    Hjemmeeksamen: 72 timers individuell fagoppgave (15 sider) som utgjør 6 studiepoeng.


    Eksamenskode(r)
    MAN 30341 - Prosjektoppgave; teller 100% for å oppnå karakter i kurset MAN 3034, 18 studiepoeng.
    MAN 30351 - Hjemmeeksamen; teller 100% for å oppnå karakter i kurset MAN 3035, 12 studiepoeng.
    Alle eksamener må bestås for at vitnemål i programmet skal bli tildelt.

    For studenter som tar programmet som sitt avsluttende Master of Management Program gjelder følgende:
    MAN 30361 - Individuell prosjektoppgave; teller 100% for å oppnå karakter i kurset MAN 3036, 24 studiepoeng
    MAN 30371 - Hjemmeeksamen; teller 100% for å oppnå karakter i kurset MAN 3037, 6 studiepoeng.
    Alle eksamener må bestås for at vitnemål i programmet skal bli tildelt.


    Hjelpemidler til eksamen


    Kontinuasjon
    Ved neste ordinære eksamensgjennomføring.

    Krav om 75% oppmøte gjelder ikke for kontinuasjonsstudenter som tidligere har oppfylt dette kravet


    Tilleggsinformasjon
    1. Samling - Gruppepsykologi: Ledelse og samspill i og mellom team

    Delmål
    Hva som motiverer og demotiverer teammedlemmer betyr mye for teamets suksess. Derfor er gruppepsykologi et naturlig studieområde for den som er opptatt av resultater. Denne samlingen formidler klassiske strukturerte øvelser og psykologisk teori om grupper og gir nødvendig grunnlag for å forstå de tema som skal tas opp på senere samlinger. Studentene vil erfare og få vitenskapelig dokumentert kunnskap om relasjoner i og mellom arbeidsgrupper.

    Emneoversikt
    Teamutvikling
    Ledelse og kommunikasjon
    Erfaringslæring
    Konkurranse og samarbeid
    Trygghet + angst = prestasjon
    Relasjoner til eksterne konsulenter
    Relasjoner til ledere og medarbeidere
    Gruppeidentitet
    Det ubevisste i grupper
    Endring av gruppekultur
    Trening i deltakende observasjon

    2. Samling - Refleksjonsteam: Roller og gruppefantasier
    Delmål
    Hvordan gruppen konstruerer sin virkelighet har betydning for hvordan den lykkes med sine interne og eksterne relasjoner. Samlingen gir nytt perspektiv på erfaringene fra 1. samling. Den enkelte deltaker vil få mulighet til å studere egen og andres gruppeatferd og relasjonskompetanse i lys av klassisk og nyere psykologiske forskningsresultater og teori .

    Emneoversikt
    Hva kjennetegner det vinnende team?
    Teamdiagnostikk
    Overflateroller, samspillroller og kjerneroller
    Konflikt og konflikthåndtering
    Makt, autoritet og lydighet
    Rolledifferensiering i grupper
    Konstruktive og destruktive krefter i grupper
    Arketypiske roller og dyprollefantasier

    3. Samling - Organisasjonsutvikling: Innovasjons- og overlevelsestrategier
    Delmål
    Det er ikke alltid de beste som vinner. Fantasier og følelser har betydning for bedriftens økonomiske resultat. Relasjonskompetanse og inntrykkspåvirkning, både individuelt og mellom organisasjoner, blir en viktig overlevelsesfaktor. Denne samlingen dreier seg om psykologiske faktorer i oppstart, utvikling, markedsføring og opprettholdelse av kunnskapsbedrifter. Studentene vil få dokumentert vitenskapelig innsikt i innovasjonsprosessens psykologi, relasjoner mellom konkurrerende bedrifter, og krav og konsekvenser for den enkelte medarbeider.

    Emneoversikt
    Innføring i kvantitativ og kvalitativ metode
    Forberedelse til prosjektoppgave
    Påvirkning og innflytelse
    Oppbygging av kompetanse og tillit
    Ressursutnyttelse og overtallighet
    Prosjektorganisasjonens psykologi
    Ledelse av nyetablerte team
    Salg og innsalg: Konkurranse som "vinn eller forsvinn"
    Relasjonsbygging og alliansedannelser
    Krise og nye muligheter


    4. Samling - Personlighet og ledelse: Selvinnsikt og utvikling av andre
    Delmål
    Å kjenne seg selv er en kongstanke ved ledelse. I tillegg er emosjonell kompetanse blitt en viktig del av lederrollen. På denne samlingen vil studentene gjennom arbeid i små grupper få økt selvinnsikt. Studentene vil ved hjelp av vitenskapelig dokumenterte psykologiske metoder og praktiske oppgaver bli utfordret til å videreutvikle egen og andres evne til mentalisering og emosjonell intelligens. Sammen med kunnskaper fra moderne personlighetspsykologi vil det bli gitt praktisk trening i personfokusert kommunikasjon, relasjonsledelse og menneskelig ressursutvikling.

    Emneoversikt
    Leder som hjelper
    Personlighetstyper og –trekk
    Personlighetsendring
    Selvbilde og sosial identitet
    Åpenhet som endringsfaktor
    Emosjonell intelligens
    Livsfeller og barndommens innflytelse
    Empati, ekthet, aksept og forståelse av andre

    5. Samling - Kollegaveiledning: Anvendelse av psykologisk kompetanse
    Delmål
    Læringen skal ikke være bare for skolen, men for livet. Samlingen gir et nytt blikk på tidligere samlinger og gir deltakerne trening i å anvende det som er lært på programmet til å løse lederoppgaver og utvikle nye muligheter. Anvendelse av erfaringsbasert psykologisk kunnskap, dialogisk kommunikasjon og relasjonskompetanse.

    Emneoversikt
    Løsningsfokusert veiledning
    Kollegacoaching og sokratisk dialog
    Selvrefleksjon og personpersepsjon
    Førsteinntrykk og ”impression management”
    Reflekterende team
    Kompetanse og inkompetanse som leder og medarbeider