MAN 2962/2963 Skoleutvikling I

GJELDER FOR STUDIEÅRET 2014/2015

MAN 2962/2963 Skoleutvikling I


Kursansvarlig
Johan From

Institutt
Institutt for kommunikasjon og kultur

Semester
Se studieplan for aktuelt studium

Studiepoeng
15

Undervisningsspråk
Norsk

Innledning
Master of Management med spesialisering i Skoleledelse består av programmene Lederskap og omstilling i skolen (MAN 2944/45/46/47) som tilsvarer den statlige rektorutdanningen samt 4 delprogrammer som hvert er på 15 studiepoeng. Skoleutvikling I (MAN 2962/2963) er ett av disse delkursene, og kan følgelig tas som delstudium eller som en del av hele masteren.

I Skoleutvikling I og videreføringen, Skoleutvikling II gjennomgås og diskuteres de viktigste faktorer som påvirker skolens kvalitet. Programmene tar opp rammebetingelsene for utvikling av en bedre skole samt hvordan skolen kan utvikle sin organisasjon og sine pedagogiske arbeidsformer med sikte på å øke elevenes læring. I Skoleutvikling I utvikles innledningsvis en modell for mer effektiv skoleutvikling.

Det er betydningen av ulike faktorer i forhold til å etablere bedre læringskulturer, øke læringstrykket, lage bedre miljø for læring, øke konsentrasjonen om faglig utvikling og øke kapasiteten for læring og utvikling i skolen, som gjennomgås og diskuteres. For hvert av temaene som tas opp presenteres og diskuteres forskningsfronten på området. I tillegg diskuteres hvordan og på hvilken måte skoleledere og andre sentrale aktører kan forholde seg til denne kunnskapen for å utvikle skolen til en bedre skole for elevene.


    Læringsmål
    Norsk skole trenger å forbedre og øke sitt bidrag til elevers læring. Gjennom dette programmet får studentene en bred innføring i de viktigste temaene for hvilken rolle effektive skoler kan spille i elevens utdanning. Dette skal bidra til å:

    Styrke skolens måloppnåelse i særlig grad knyttet til elevers læringsutbytte
    Gi studentene en forståelse av mulighetene for effektivitetsforbedringer i utdanningssektoren

    Styrke kunnskapsforståelse og kunnskapspraksis nødvendig for ledelse av effektive skoler

    Kunnskaper :
    Studentene skal tilegne seg kunnskap om hvordan skolens interne og eksterne miljø i bred forstand kan utvikles for å lage en skole som øker elevenes læring
    Studentene skal tilegne seg kunnskap om hvordan skoler gjennom å utnytte interne forhold og eksterne rammebetingelser kan øke sin kapasitet for elevers læring
    Studentene skal tilegne seg kunnskap om utfordringer ledere står overfor i praktisk endring av skolen i denne retning

    Ferdigheter :
    Studentene skal kunne evaluere og vurdere verdien av ulike initiativ, virkemidler og tiltak som foreslås tatt i bruk i skolen i forhold til om de bidrar til elevers læring
    Studentene skal kunne lede og planlegge en endring av dagens situasjon i retning av en mer effektiv skole
    Studentene skal kunne gjennomføre i praksis på en bedre måte enn tidligere endringer som går i denne retning

    Holdninger/Generell kompetanse :
    Studentene skal sette elevenes behov for og krav til læring i sentrum
    Studentene skal være kritisk reflekterende til situasjonen i egen skole og i norsk skole generelt
    Studentene skal være kontinuerlig søkende etter nye måte å utvikle egen skole på

    Forkunnskaper
    Generelt opptakskrav: 180 studiepoeng, 4 års yrkeserfaring. Se forøvrig opptaksvilkår.

    Obligatorisk litteratur
    Bøker:
    Erstad, Ola og Trond Eiliv Hauge, red. 2011. Skoleutvikling og digitale medier : kompleksitet, mangfold og ekspansiv læring. Gyldendal akademisk. Utvalgte kap. (150 s)
    From, Johan. 2009. Fristilling og fornyelse : Telenor fra verk til bedrift. Gyldendal akademisk. Kap. 1, 5, 6, 7, 11(115s.)
    Grubb, W. Norton. 2009. The money myth : school resources, outcomes, and equity. Russell Sage Foundation. Kap.1,7,8 og 9. (100 s)
    Hattie, John. 2009. Visible learning : a synthesis of over 800 meta-analyses relating to Achievement. Routledge. Kap. 1-7 (130 s)
    Jacobsen, Dag Ingvar. 2012. Organisasjonsendringer og endringsledelse. 2. utg. Fagbokforlaget. Del I og II. (170 s)
    Marzano, Robert J. and Timothy Waters. 2009. District leadership that works : striking the right balance. Solution Tree Press. 115 sider
    Muhammad, Anthony. 2009. Transforming school culture : how to overcome staff division. Solution Tree Press. 100 sider


    Artikkelsamling:
    Ca. 150 sider.

    Anbefalt litteratur

    Emneoversikt
    Emneoversikt og gjennomføring

    Programmets tre moduler tar opp følgende tema:

    Modul 1 – UTVIKLING AV MODELL FOR SKOLEUTVIKLING
    Gjennomgang av de viktigste faktorer for utvikling av mer effektive skoler
    Betydningen av skoleledelse for skolens effektivitet
    Praktiske implikasjoner for skoleeiere og skoleledere som vil lage bedre skoler

    Modul 2 – SKOLENS SAMFUNNSMESSIGE ARBEIDSMILJØ
    Norge som kunnskapsnasjon
    Betydningen av ressurser, reformer og politikk for skolens effektivitet
    Praktiske implikasjoner for skoleeiere og skoleledere som vil lage bedre skoler

    Modul 3 – SKOLENS INSTITUSJONELLE ARBEIDSMILJØ
    Betydningen av organisasjonsutforming og organisasjonens virke for elevenes læring
    Utvikling av lærerkultur, samarbeid og læring for elevenes læring
    Praktiske implikasjoner for ledelse


    Modul 1: Utvikling av modell for skoleutvikling
    Modulansvarlig: Professor Johan From, Handelshøyskolen BI

    Læringsmål
    Studentene skal forstå sammenhengene mellom faktorene på samfunnsnivå, organisasjonsnivå og i elevenes læringsmiljø for å utvikle skoler hvor elevene lærer mer
    Studentene skal være i stand til å utnytte denne forståelsen i utøvelsen av egen lederpraksis
    Studentene skal være i stand til å formidle denne innsikten til sine medarbeidere


    Beskrivelse
    På grunnlag av de siste årenes forskning om hvordan samfunn, skoler og medarbeidere kan utvikle skoler hvor elevene lærer mer, utvikles en modell for sammenhengene mellom hva som skjer på samfunnsnivå, organisasjonsnivå i skolen og på elevenes læringsarenaer. En forutsetning for å forstå denne modellen er således grundig innsikt og forståelse av hvilke faktorer som bidrar mest til elevenes læring. Modellen er tenkt både som et analyseverktøy og som et ledelsesverktøy. I denne modulen står derfor også de ledelsesmessige sidene i skolen sentralt. Betydningen av klar, konsistent og ambisiøs ledelse på vegne av skolen vektlegges.

    Emneoversikt
    Følgende tema dekkes:
    1. Hvilke faktorer bidrar mest til elevenes læring
    2. Hvordan sammenhengene er mellom samfunnets virkemidler, organisasjonsutforming og pedagogisk aktivitet for økt læring
    3. Ledelsesmessige implikasjoner av denne forståelsen


    Modul 2: Skolens samfunnsmessige arbeidsmiljø
    Modulansvarlig: Professor Johan From, Handelshøyskolen BI

    Læringsmål
    Studentene skal få innsikt i på hvilken måte samfunnet setter krav til og gir muligheter for læring
    Studentene skal være i stand til å vurdere betydningen av de samfunnsmessige rammebetingelsene
    Studentene skal være i stand til å diskutere mer presist hvordan de som ledere kan forholde seg til disse forholdene

    Beskrivelse
    I denne samlingen fokuseres det på hvordan skolen og dens ledere kan nyttiggjøre seg rammebetingelser som samfunnet setter for skolen. En rekke temaer belyses som hvordan skolen disponerer best de ressurser samfunnet stiller til disposisjon for skolen, hvordan eierstyring kan utøves for å skape mest mulig effektive skoler, hvilke utdanningskrav som stilles til skolens elever fra samfunnets side i nå og i fremtiden som forberedelse til å gå ut i et stadig mer omskiftende og krevende arbeidsmarked og betydningen av teknologi for elevenes læring. Også her er det de ledelsesmessige utfordringer som står i sentrum, bl.a. knyttet til hvordan lederrollen kan utformes når vi vet at det er store forskjeller mht til hvilke krav som stilles til skoleledere i ulike kommuner og fylker og hvordan lederne skal bygge en skole som møter fremtidens utdanningsbehov.

    Emneoversikt
    Følgende tema dekkes:
    1. Hvilke rammebetingelser et moderne samfunn og et samfunn i endring setter til skolen
    2. Hvordan skolen best kan utnytte samfunnets ressurser
    3. Hvordan lederne kan håndtere disse utfordringene og mulighetene


    Modul 3: Skolens institusjonelle arbeidsmiljø
    Modulansvarlig: Professor Johan From, Handelshøyskolen BI

    Læringsmål
    Studentene skal være i stand til å forstå betydningen av institusjonelle forhold for læring
    Studentene skal være i stand til å forstå elementene som inngår i institusjonell kontroll på skolen
    Studentene skal være i stand til å utvikle prosesser og strategier som har en effekt på elevens læring

    Beskrivelse
    I denne modulen diskuteres og analyseres fire grunnleggende trekk ved skolen som organisasjon: Betydningen av skolekultur for elevenes læring, hvordan skoler kan utvikle samarbeide internt mellom lærerkreftene for å skape høyere effektivitet i læringsprosessene, hvordan skolen skal kunne sette seg bedre i stand til å vurdere og velge hvilke tiltak den skal sette i gang for å fremme elevenes læring og hvordan skolen skal utvikle seg til en mer innovativ organisasjon som setter læring og kontinuerlig forbedring i sentrum. Temaene diskuteres i lys av hvordan ledelsen kan handle og opptre i forhold til å styrke organisasjonens robusthet og kapasitet for læring.

    Emneoversikt
    Følgende hovedtema dekkes:
    1. Betydning av institusjonelle forhold for elevenes læring
    2. Hvordan ledere kan påvirke og styre institusjonelle forhold
    3. Hvilke utfordringer ledere står overfor i implementering og gjennomføring av organisatoriske endringer

    Dataverktøy
    Benyttes ikke særskilt for dette kurset.

    Læreprosess og tidsbruk
    Delprogrammet foreleses over tre samlinger, totalt ca. 75 timer.

    Arbeidskrav
    Ingen arbeidskrav.

    Eksamen
    Studentene gjennomfører en prosjektoppgave som skal løses med inntil 3 studenter og gir 9 studiepoeng. Det skal i tillegg skives ett individuelt essay ( fagoppgave ) etter modul 2 som teller 6 studiepoeng. Både prosjektoppgave og essay ( fagoppgave ) må gjennomføres for å oppnå karakter i kurset..

    Eksamenskode(r)
    MAN 29621 - Essay/Fagoppgave som teller 100 % for å oppnå karakter i kurset MAN 2962, 6 studiepoeng.
    MAN 29631 - Prosjektoppgave som teller 100 % for å oppnå karakter i kurset MAN 2963, 9 studiepoeng.
    Begge kurs/eksamener må være bestått for å oppnå karakter i kurset.


    Hjelpemidler til eksamen
    Alle

    Kontinuasjon
    Ved neste ordinære eksamensgjennomføring.

    Tilleggsinformasjon