MAN 2962/2963 Skoleutvikling I

GJELDER FOR STUDIEÅRET 2013/2014

MAN 2962/2963 Skoleutvikling I


Kursansvarlig
Johan From

Institutt
Institutt for kommunikasjon - kultur og språk

Semester
Se studieplan for aktuelt studium

Studiepoeng
15

Undervisningsspråk
Norsk

Innledning
NB! Pensum er til revidering.

Master of Management med spesialisering i Skoleledelse består av programmene Lederskap og omstilling i skolen (MAN 2944/45/46/47) som tilsvarer den statlige rektorutdanningen samt 4 delkurs som hvert er på 15 studiepoeng. Skoleutvikling I (MAN 2962/2963) er ett av disse delkursene, og kan følgelig tas som delstudium eller som en del av hele masteren.

I Skoleutvikling I og videreføringen, Skoleutvikling II gjennomgås og diskuteres de viktigste faktorer som påvirker skolens kvalitet. Programmene tar opp rammebetingelsene for utvikling av en bedre skole samt hvordan skolen kan utvikle sin organisasjon og sine pedagogiske arbeidsformer med sikte på å øke elevenes læring. I Skoleutvikling I utvikles innledningsvis en modell for mer effektiv skoleutvikling.

Det er betydningen av ulike faktorer i forhold til å etablere bedre læringskulturer, øke læringstrykket, lage bedre miljø for læring, øke konsentrasjonen om faglig utvikling og øke kapasiteten for læring og utvikling i skolen, som gjennomgås og diskuteres. For hvert av temaene som tas opp presenteres og diskuteres forskningsfronten på området. I tillegg diskuteres hvordan og på hvilken måte skoleledere og andre sentrale aktører kan forholde seg til denne kunnskapen for å utvikle skolen til en bedre skole for elevene.

Programmene som inngår i graden Master of Management, kan tas i tilfeldig rekkefølge. Vi anbefaler imidlertid at man tar programmet ”Lederskap og omstilling i skolen” først. Skoleutvikling II (MAN 2930) må gjennomføres som det avsluttende programmet.

Læringsmål
Norsk skole trenger å forbedre og øke sitt bidrag til elevers læring. Gjennom dette programmet får studentene en bred innføring i de viktigste temaene for hvilken rolle effektive skoler kan spille i elevens utdanning. Dette skal bidra til å:

Styrke skolens måloppnåelse i særlig grad knyttet til elevers læringsutbytte
Gi studentene en forståelse av mulighetene for effektivitetsforbedringer i utdanningssektoren

Styrke kunnskapsforståelse og kunnskapspraksis nødvendig for ledelse av effektive skoler

Kunnskaper :
Studentene skal tilegne seg kunnskap om hvordan skolens interne og eksterne miljø i bred forstand kan utvikles for å lage en skole som øker elevenes læring
Studentene skal tilegne seg kunnskap om hvordan skoler gjennom å utnytte interne forhold og eksterne rammebetingelser kan øke sin kapasitet for elevers læring
Studentene skal tilegne seg kunnskap om utfordringer ledere står overfor i praktisk endring av skolen i denne retning

Ferdigheter :
Studentene skal kunne evaluere og vurdere verdien av ulike initiativ, virkemidler og tiltak som foreslås tatt i bruk i skolen i forhold til om de bidrar til elevers læring
Studentene skal kunne lede og planlegge en endring av dagens situasjon i retning av en mer effektiv skole
Studentene skal kunne gjennomføre i praksis på en bedre måte enn tidligere endringer som går i denne retning

Holdninger/Generell kompetanse :
Studentene skal sette elevenes behov for og krav til læring i sentrum
Studentene skal være kritisk reflekterende til situasjonen i egen skole og i norsk skole generelt
Studentene skal være kontinuerlig søkende etter nye måte å utvikle egen skole på

Forkunnskaper
Generelt opptakskrav: 180 studiepoeng, 4 års yrkeserfaring. Se forøvrig opptaksvilkår.

Obligatorisk litteratur
Bøker:
Erstad, Ola ... [et al.]. 2011. Skoleutvikling og digitale medier : kompleksitet, mangfold og ekspansiv læring. Gyldendal akademisk. Utvalgte kap. (150 s)
From, Johan. 2009. Fristilling og fornyelse : Telenor fra verk til bedrift. Gyldendal akademisk. Kap. 1, 5, 6, 7, 11(115s.)
Grubb, W. Norton. 2009. The money myth : school resources, outcomes, and equity. Russell Sage Foundation. Kap.1,7,8 og 9. (100 s)
Hattie, John. 2009. Visible learning : a synthesis of over 800 meta-analyses relating to Achievement. Routledge. Kap. 1-7 (130 s)
Jacobsen, Dag Ingvar. 2004. Organisasjonsendringer og endringsledelse. Fagbokforlaget. Del I og II. (170 s)
Marzano, Robert J. and Timothy Waters. 2009. District leadership that works : striking the right balance. Solution Tree Press. 115 sider
Muhammad, Anthony. 2009. Transforming school culture : how to overcome staff division. Solution Tree Press. 100 sider


Artikkelsamling:
Ca. 150 sider.

Annet:
Litteratur er under revidering.


Anbefalt litteratur

Emneoversikt
Emneoversikt og gjennomføring

Programmets tre moduler tar opp følgende tema:

Modul 1 – UTVIKLING AV MODELL FOR SKOLEUTVIKLING
Gjennomgang av de viktigste faktorer for utvikling av mer effektive skoler
Betydningen av skoleledelse for skolens effektivitet
Praktiske implikasjoner for skoleeiere og skoleledere som vil lage bedre skoler

Modul 2 – SKOLENS SAMFUNNSMESSIGE ARBEIDSMILJØ
Norge som kunnskapsnasjon
Betydningen av ressurser, reformer og politikk for skolens effektivitet
Praktiske implikasjoner for skoleeiere og skoleledere som vil lage bedre skoler

Modul 3 – SKOLENS INSTITUSJONELLE ARBEIDSMILJØ
Betydningen av organisasjonsutforming og organisasjonens virke for elevenes læring
Utvikling av lærerkultur, samarbeid og læring for elevenes læring
Praktiske implikasjoner for ledelse


Modul 1: Utvikling av modell for skoleutvikling
Modulansvarlig: Professor Johan From, Handelshøyskolen BI

Læringsmål
Studentene skal forstå sammenhengene mellom faktorene på samfunnsnivå, organisasjonsnivå og i elevenes læringsmiljø for å utvikle skoler hvor elevene lærer mer
Studentene skal være i stand til å utnytte denne forståelsen i utøvelsen av egen lederpraksis
Studentene skal være i stand til å formidle denne innsikten til sine medarbeidere


Beskrivelse
På grunnlag av de siste årenes forskning om hvordan samfunn, skoler og medarbeidere kan utvikle skoler hvor elevene lærer mer, utvikles en modell for sammenhengene mellom hva som skjer på samfunnsnivå, organisasjonsnivå i skolen og på elevenes læringsarenaer. En forutsetning for å forstå denne modellen er således grundig innsikt og forståelse av hvilke faktorer som bidrar mest til elevenes læring. Modellen er tenkt både som et analyseverktøy og som et ledelsesverktøy. I denne modulen står derfor også de ledelsesmessige sidene i skolen sentralt. Betydningen av klar, konsistent og ambisiøs ledelse på vegne av skolen vektlegges.

Emneoversikt
Følgende tema dekkes:
1. Hvilke faktorer bidrar mest til elevenes læring
2. Hvordan sammenhengene er mellom samfunnets virkemidler, organisasjonsutforming og pedagogisk aktivitet for økt læring
3. Ledelsesmessige implikasjoner av denne forståelsen


Modul 2: Skolens samfunnsmessige arbeidsmiljø
Modulansvarlig: Professor Johan From, Handelshøyskolen BI

Læringsmål
Studentene skal få innsikt i på hvilken måte samfunnet setter krav til og gir muligheter for læring
Studentene skal være i stand til å vurdere betydningen av de samfunnsmessige rammebetingelsene
Studentene skal være i stand til å diskutere mer presist hvordan de som ledere kan forholde seg til disse forholdene

Beskrivelse
I denne samlingen fokuseres det på hvordan skolen og dens ledere kan nyttiggjøre seg rammebetingelser som samfunnet setter for skolen. En rekke temaer belyses som hvordan skolen disponerer best de ressurser samfunnet stiller til disposisjon for skolen, hvordan eierstyring kan utøves for å skape mest mulig effektive skoler, hvilke utdanningskrav som stilles til skolens elever fra samfunnets side i nå og i fremtiden som forberedelse til å gå ut i et stadig mer omskiftende og krevende arbeidsmarked og betydningen av teknologi for elevenes læring. Også her er det de ledelsesmessige utfordringer som står i sentrum, bl.a. knyttet til hvordan lederrollen kan utformes når vi vet at det er store forskjeller mht til hvilke krav som stilles til skoleledere i ulike kommuner og fylker og hvordan lederne skal bygge en skole som møter fremtidens utdanningsbehov.

Emneoversikt
Følgende tema dekkes:
1. Hvilke rammebetingelser et moderne samfunn og et samfunn i endring setter til skolen
2. Hvordan skolen best kan utnytte samfunnets ressurser
3. Hvordan lederne kan håndtere disse utfordringene og mulighetene


Modul 3: Skolens institusjonelle arbeidsmiljø
Modulansvarlig: Professor Johan From, Handelshøyskolen BI

Læringsmål
Studentene skal være i stand til å forstå betydningen av institusjonelle forhold for læring
Studentene skal være i stand til å forstå elementene som inngår i institusjonell kontroll på skolen
Studentene skal være i stand til å utvikle prosesser og strategier som har en effekt på elevens læring

Beskrivelse
I denne modulen diskuteres og analyseres fire grunnleggende trekk ved skolen som organisasjon: Betydningen av skolekultur for elevenes læring, hvordan skoler kan utvikle samarbeide internt mellom lærerkreftene for å skape høyere effektivitet i læringsprosessene, hvordan skolen skal kunne sette seg bedre i stand til å vurdere og velge hvilke tiltak den skal sette i gang for å fremme elevenes læring og hvordan skolen skal utvikle seg til en mer innovativ organisasjon som setter læring og kontinuerlig forbedring i sentrum. Temaene diskuteres i lys av hvordan ledelsen kan handle og opptre i forhold til å styrke organisasjonens robusthet og kapasitet for læring.

Emneoversikt
Følgende hovedtema dekkes:
1. Betydning av institusjonelle forhold for elevenes læring
2. Hvordan ledere kan påvirke og styre institusjonelle forhold
3. Hvilke utfordringer ledere står overfor i implementering og gjennomføring av organisatoriske endringer

Dataverktøy
Benyttes ikke særskilt for dette kurset.

Læreprosess og tidsbruk
Delprogrammet foreleses over tre samlinger, totalt ca. 75 timer.

Arbeidskrav
Ingen arbeidskrav.

Eksamen
Studentene gjennomfører en prosjektoppgave som skal løses med inntil 3 studenter og gir 9 studiepoeng. Det skal i tillegg skives ett individuelt essay ( fagoppgave ) etter modul 2 som teller 6 studiepoeng. Både prosjektoppgave og essay ( fagoppgave ) må gjennomføres for at vitnemål i programmet skal bli tildelt.

Eksamenskode(r)
MAN 29621 - Essay/Fagoppgave som teller 100 % for å oppnå karakter i kurset MAN 2962, 6 studiepoeng.
MAN 29631 - Prosjektoppgave som teller 100 % for å oppnå karakter i kurset MAN 2963, 9 studiepoeng.
Begge kurs/eksamener må være bestått for at vitnemål i programmet skal bli tildelt.


Hjelpemidler til eksamen
Alle

Kontinuasjon
Ved neste ordinære eksamensgjennomføring.

Tilleggsinformasjon