MAN 2708/2709/2710/2711 Påvirkning og makt i lederrollen - KONTINUASJONSEKSAMEN

GJELDER FOR STUDIEÅRET 2015/2016
English version

MAN 2708/2709/2710/2711 Påvirkning og makt i lederrollen - KONTINUASJONSEKSAMEN


Kursansvarlig
Linda Lai, Øyvind Martinsen

Institutt
Institutt for ledelse og organisasjon

Semester
Se studieplan for aktuelt studium

Studiepoeng
30

Undervisningsspråk
Norsk

Innledning
En av de viktigste forutsetningene for å lykkes som leder er evnen til nå mål gjennom andre mennesker. Dette innebærer at en leders suksess i stor grad avhenger av evnen til å ta gode beslutninger og virkeliggjøre beslutningene gjennom effektiv og hensiktsmessig påvirkning av andre ledere og medarbeidere i organisasjonen.

Forskning gir oss mye kunnskap om hvordan moderne ledere best kan motivere medarbeidere til innsats og inspirere til engasjement for å nå organisasjonens mål. Moderne motivasjonsteori gir nyansert innsikt i hva som driver ledere og medarbeidere, hvordan menneskers motivasjon kan variere og hvordan motivasjon kan variere fra individ til individ. Denne kunnskapen er verdifull i lederens verktøykasse for målrettet påvirkning og innflytelse.

Ny forskning gir oss også nyttig kunnskap om hvordan ledere kan løse problemer knyttet til emosjonelle påkjenninger og sin egen håndtering av lederrollen, samt forbedre sin kommunikasjon og konfliktløsing overfor andre ledere og medarbeidere. Dette er viktige elementer for å være en konstruktiv påvirkningsagent, motivator og tilrettelegger for utvikling og endring.

For å oppnå påvirkningskraft, bør en leder derfor for egen del utvikle og benytte gode kilder til makt og påvirkning og være bevisst hvilke maktkilder andre besitter og hvilke teknikker både medspillere og motstandere kan bruke for å påvirke beslutninger og prosesser. Moderne forskning gir oss verdifull innsikt i hva som er de viktigste psykologiske mekanismene ved påvirkning og innflytelse og hvilke teknikker og triggere som er mest effektive for å få gjennomslagskraft og bevege andre i den retningen man ønsker. Med påvirkning mener vi her sosial påvirkning for å overbevise eller overtale andre til å bidra til ønsket atferd og måloppnåelse, basert på kommunikasjon, samarbeid og valgfrihet fremfor tvang, utestengning eller negative hersketeknikker. Ulike kilder til sosial makt danner grunnlaget for mulighetene til å kunne påvirke og ha innflytelse i mange sammenhenger.

Beslutningsprosesser er en av de viktigste påvirkningsarenaene for ledere. En effektiv leder er avhengig av å kunne ta gode beslutninger og påvirke selve beslutningsprosessen frem mot best mulig resultat i samspill med aktører som ofte har egne interesser og ønsker om påvirkning. Forskning gjennom mange år gir oss god innsikt i hva som er avgjørende for evnen til å ta gode beslutninger både alene og i samspill med andre, samt hvilke feilkilder som ofte leder til mangelfulle beslutninger. I 2002 ble Nobelprisen i økonomi tildelt en av de fremste forskerne på dette området, Dr. Daniel Kahneman.

Kreativitet er også sentralt i ledelse. Kreativitet er både en forutsetning for innovasjon og en sentral evne når det gjelder å løse dagliglivets mange uforutsette utfordringer. Kunnskaper om kreativitet og hva som hemmer og fremmer kreativitet i organisasjoner er derfor viktig for ledere som vil lykkes. Kurset gir også en innføring i sentral metodikk for trening i kreativitet.

En annen viktig arena for påvirkning er samarbeid med andre ledere og medarbeidere i grupper og team. Det er en viktig utfordring for mange ledere å påvirke for at grupper og team skal øke sin effektivitet gjennom optimale prosesser både faglig og sosialt. I sentrum for dette ligger også lederes evne til å kommunisere tydelig og motiverende.

Gjennom forelesninger, diskusjoner og praktiske øvelser er det programmets mål at deltagerne skal utvikle god innsikt i hvilke faktorer som er avgjørende for lederes påvirkningskraft og evne til å motivere og inspirere. Deltagerne skal også få kunnskap om teknikker og ferdigheter som er viktige for å øve effektiv og konstruktiv påvirkning og motivasjon på arbeidsplassen. Denne innsikten og kunnskapen vil kunne bidra til at deltagerne selv utvikler seg til bedre påvirkere og motivatorer og samtidig får bedre forutsetninger for å håndtere andre ledere og medarbeideres forsøk på å påvirke og influere.

Læringsmål
Generelt:
Studentene skal utvikle kompetanse på masternivå innen områdene ledelse, påvirkning og innflytelse, basert på forskningsbasert kunnskap .

Kunnskapsmål:

  • Studentene skal beherske begreper og utvikle god oversikt over prinsipper for moderne ledelse i et påvirkningsperspektiv.
  • Studentene skal utvikle god innsikt i sentrale teorier om makt, påvirkning og innflytelse i organisasjoner.
  • Studentene skal utvikle god oversikt over sentrale teorier om motivasjon, beslutninger, kreativitet og teamarbeid som har spesiell relevans for påvirkning i organisasjoner.
Ferdighetsmål:
  • Studentene skal bli bedre i stand til å påvirke, motivere og inspirere andre til ønsket atferd basert på forskningsbasert kunnskap.
  • Studentene skal bli bedre i stand til å identifisere andres påvirkningsatferd og vurdere tiltak mot uønsket påvirkning.
Holdningsmål/Generell kompetanse:
  • Studentene skal utvikle høy bevissthet om etiske dilemma knyttet til ledelse, påvirkning og innflytelse i organisasjoner
  • Studentene skal utvikle et godt grunnlag for å nyttiggjøre seg forskning som kunnskapskilde.
  • Programmet skal gi studentene innsikt i viktige metodiske prinsipper for forskning og kunnskapsutvikling innen ledelsesfag og organisasjonspsykologi.

Forkunnskaper
Generelt opptakskrav: 180 studiepoeng, 4 års yrkeserfaring. Se forøvrig opptaksvilkår.

Obligatorisk litteratur
Bøker:
Burns, David D. 1999. The feeling good handbook. Rev. ed. Plume Book. (Del 1-4, ca 400 s). (Finnes også på norsk: Tenk deg glad. Håndbok. Danor Forlag 2005.)
Cialdini, Robert B. 2014. Influence : science and practice. 5th ed., New international ed. Pearson Education. 268 s. Finnes også på norsk: "Påvirkning: Teori og praksis", Abstrakt Forlag, 2011
Ghauri, Pervez N., Kjell Grønhaug. 2010. Research methods in business studies. 4th ed. Financial Times Prentice Hall. (212 s)
Kahneman, Daniel. 2012. Thinking, fast and slow. Penguin Books. (Hele boken.). Finnes også i norsk utgave: Tenke, fort og langsomt (PAX)
Kaufmann, Geir. 2006. Hva er kreativitet. Universitetsforlaget. (135 s)
Levi, Daniel. 2014. Group dynamics for teams. 4th ed. Sage. (alle kap., ca 300 s)
McShane, Steven L., Mary Ann Von Glinow. 2014. Organizational behavior : emerging knowledge, global reality. 7th ed. McGraw-Hill/Irwin
Reeve, Johnmarshall. 2014. Understanding motivation and emotion. 6th ed. Wiley. (Kap. 2 (23s), samt kap. 5-15 (334s)


Artikkelsamling:
Lai, Linda (red.). 2013. Artikkelsamling i Påvirkning og innflytelse i organisasjoner 2013. MERK: Artiklene vil legges ut på kurssidene på it's learning før de aktuelle samlingene.

Anbefalt litteratur
Bøker:
Lai, Linda. 1999. Dømmekraft. Tano Aschehoug. (200 s)
O'Keefe, Daniel J. 2002. Persuasion : theory & research. 2nd ed. Sage Publications. Alle kapitler er anbefalte.
Pfeffer, Jeffrey. 2010. Power : why some people have it and others don't. HarperBusiness
Quirk, Michael P. and Patricia M. Fandt. 2000. The 2nd language of leadership. Lawrence Erlbaum Associates
Stewart, Greg L., Charles C. Manz , Henry P. Sims. 1999. Team work and group dynamics. J. Wiley. (189 s)


Emneoversikt
1. samling Moderne organisasjons- og ledelsespsykologi.
2. samling Påvirkningspsykologi (makt, påvirkning og innflytelse).
3. samling Personlighets- og motivasjonspsykologi
4. samling Beslutnings- og kreativitetspsykologi (beslutninger, rasjonalitet og kreativitet)
5. samling Påvirkning i grupper og team.

Dataverktøy
Ingen.

Læreprosess og tidsbruk
Programmet foreleses over fem samlinger, totalt ca. 150 timer. Veiledningstilbudet vil være noe ulikt lagt på de forskjellige Master Program. Det vil bli gitt personlig veiledning og veiledning under forelesning. Generelt kan studentene forvente rådgivende veiledning, ikke evaluerende veiledning. Veiledningstilbudet er estimert til to timer pr. student som går Master Programmet som vanlig program. For studenter som tar Master Programmet som sitt avsluttende er veiledningstilbudet estimert til totalt seks timer pr oppgave.


Eksamen
Studentene evalueres gjennom prosjektarbeid, 18 studiepoeng og skriftlig individuell eksamen, 12 studiepoeng. Begge må bestås for at vitnemål i eksamen skal bli tildelt. Prosjektet kan skrives individuelt eller i grupper på inntil tre personer.

For studenter som tar programmet som sitt avsluttende Master of Management Program gjelder følgende:
Studentene evalueres gjennom prosjektarbeid, 24 studiepoeng og skriftlig individuell eksamen, 6 studiepoeng. Begge må bestås for at vitnemål i eksamen skal bli tildelt. Prosjektet kan skrives individuelt eller i gruppe på inntil to personer.


Eksamenskode(r)
MAN 27081 - Prosjektarbeid, 18 studiepoeng; teller 100% for å oppnå karakter i kurset MAN 2708.
MAN 27091 - 5 timers individuell skriftlig eksamen, 12 studiepoeng teller 100% for å oppnå karakter i kurset MAN 2709.
Begge kurs / eksamener må bestås for at vitnemål i programmet skal bli tildelt.

For studenter som tar programmet som sitt avsluttende Master of Management Program gjelder følgende:
MAN 27101 - Prosjektarbeid, 24 studiepoeng; teller 100% for å oppnå karakter i kurset MAN 2710.
MAN 27111 - 5 timers individuell skriftlig eksamen, 6 studiepoeng; teller 100% for å oppnå karakter i kurset MAN 2711.
Begge kurs / eksamener må bestås for at vitnemål i programmet skal bli tildelt.


Hjelpemidler til eksamen
Ingen.

Kontinuasjon
Ved neste ordinære eksamensgjennomføring.

Tilleggsinformasjon
Samling 1 - MODERNE ORGANISASJONS- OG LEDELSESPSYKOLOGI

Delmål
Den første samlingen vil gi en innføring i moderne forskning innen organisasjonspsykologi og ledelsespsykologi, med vekt på betydningen for påvirkning, beslutninger og motivasjon. Deltagerne får også kunnskap om viktige kilder til makt i organisasjoner samt de psykologiske og atferdsmessige effektene av å oppleve makt. I tillegg vil deltagerne få en innføring i teorier og teknikker for personlig utvikling gjennom kognitive prinsipper.

Emneoversikt
· Introduksjon til programmet og oversikt over de ulike temaene.
· Moderne ledelsesteori
· Begrepene ledelse, makt, påvirkning, innflytelse og motivasjon.
· Makt: kilder til makt og effekter av makt i organisasjoner
· Personlig problemløsning: teknikker for bedre mestring, kommunikasjon og påvirkning.


Samling 2 - PÅVIRKNINGSPSYKOLOGI

Delmål
Samlingen skal gi deltagerne innsikt i sammenhengen mellom makt g ulike typer påvirkningsatferd. Deltagerne vil få kunnskap om faktorer som er avgjørende for effektiv påvirkning på kort og lang sikt. Motstand mot påvirkning og teknikker for å forsvare seg mot påvirkningsforsøk bli belyst. Samlingen vil gi deltagerne mulighet til å trekke på egne praktiske erfaringer, både som påvirkningsagent og mål for andres påvirkning.

Emneoversikt
· Effektiv påvirkningsatferd
· Faktorer som er avgjørende for påvirkingskraft
· Retoriske prinsipper og teknikker
· Motstand mot påvirkning
. Etiske perspektiver på påvirkning


Samling 3 - PERSONLIGHETS- OG MOTIVASJONSPSYKOLOGI

Delmål
Samlingen skal gi deltagerne økt forståelse av ulike forhold som motiverer til handling, både på individ- og gruppenivå. Personlighet vil bli belyst som utgangspunkt for hvordan man tolker påvirkningsforsøk fra omgivelse, og hvordan man utvikler egne preferanser og handlingsmønstre. Selvledelse vil i den sammenheng bli belyst som en metode som integrerer flere motivasjonsteorier og som kan brukes i praksis.

Emneoversikt
· Motivasjon og motivasjonsteori
· Motivasjon som påvirkningsfaktor
· Personlighet, motivasjon og jobbeffektivitet
· Egenutvikling gjennom selvledelse

Samling 4 - BESLUTNINGS- OG KREATIVITETSPSYKOLOGI

Delmål
Samlingen skal formidle forståelse for grunntrekkene i hvordan beslutningstaking, problemløsning og kreativitet skjer i organisasjoner. Sentralt i den sammenheng er teorier som belyser rasjonalitet og ulike former for rasjonalitet, samt forskning som viser at vi ofte blir påvirket av ulike typer feilkilder og feller som kan svekke evnen til rasjonelle og effektive beslutninger. Det vil videre legges vekt på å belyse både teori og praktiske metoder for å utvikle mer effektiv og kreativ ledelse og beslutningstaking.

Emneoversikt
· Beslutninger og rasjonalitet - ulike former for rasjonalitet
· Sentrale feilkilder i vurderinger og beslutninger
· Kreativ problemløsning
· Faktorer som hemmer og fremmer kreativitet

Samling 5 - PÅVIRKNING I GRUPPER OG TEAM

Delmål
Programmets siste samling bygger videre på de foregående samlingene og skal gi deltagerne økt kunnskap om sosialpsykologiske prinsipper for effektiv kommunikasjon og påvirkning i grupper og team, samt bedre innsikt i konfliktdannelse og konflikthåndtering i grupper.

Emneoversikt
· Effektiv kommunikasjon i grupper
· Påvirkning i grupper
· Konflikter og konflikthåndtering i grupper