MAD 1214 Logistikk
MAD 1214 Logistikk
Logistikk behandler de fysiske og administrative prosesser som er knyttet til det å anskaffe, håndtere, lagre, transportere og levere ferdigvarer, råvarer og materiell, samt diskutere hvordan varer og tjenester blir tilgjengelige for sluttbrukerne.
Logistikkprosessene går på tvers av de tradisjonelle funksjonsområdene internt i bedriftene og de omfatter både leverandører og kunder. Måten prosessene gjennomføres på, har avgjørende virkning på både konkurranseevne og lønnsomhet. Som fagområde har logistikk gjennomgått en utvikling fra en situasjon der hovedfokus var reduksjon av kostnader på delområder, til helhetsbetraktninger som fremkommer ved integrering internt i bedriftene og gjennom samarbeid med leverandører og kunder.
Logistikk innebærer både å ha et helhetssyn på hvordan kjeden fungerer men også å forstå de kostnader som oppstår i kjeden og at mange kostnader vil trekke i forskjellige retninger. For eksempel vil et ensidig fokus på lagerkostnader kan bidra til økte transportkostnader og motsatt.
OBS!
Dette kurset er overlappende med kursene ELE 3715 Logistics and Marketing Channels (7,5 studiepoeng) og MRK 3520 Markedsføringskanaler og logistikk (7,5 studiepoeng). Man vil derfor ikke kunne få uttelling for kombinasjoner av disse kursene i en Bachelorgrad.
Etter endt kurs skal studentene ha en grunnleggende innsikt i logistikkbegrepets nåværende innhold og utvikling.
- Forstå begrepene logistikk og Supply Chain Management.
- Kjenne til modeller som Du Pont, totalkostnadsanalysen, ABC analyser og klassifiseringsmodeller.
- Eksempler på begreper som skal kunne forklares:
- Leveringsservice
- Logistikkostnader
- Leverandørrelasjoner
- Strategiske allianser
- Kostnadsoptimalisering
- Kjenne til modeller for optimalisering av vareflyten
Etter endt kurs skal studentene kunne forklare hvordan man med et kundefokusert utgangspunkt, kombinerer økonomiske, sosiale og politiske perspektiver for å analysere den fysiske vareflyten. Studentene vil være i stand til å:
- Utføre en distribusjonsanalyse for å finne de mest effektive kanaler fra produsent til sluttkunde.
- Utføre en leverandøranalyse og vite hvordan de kan gjøre innkjøpet mest mulig effektivt og hvordan man bør og kan knytte tette relasjoner med enkelte leverandører.
- Utføre en lageranalyse, samt sette opp produksjonsplaner for en produksjonsbedrift.
- Vurdere riktig og kostnadseffektiv leveringsservice mellom leddene i forsyningskjeden
- Kunne modellere enkle optimaliseringsproblemer (lineær programmering) knyttet til lager og transport
- Benytte Excel Solver til å løse optimaliseringsmodellene
Etter endt kurs skal studentene være klar over at effektive distribusjonskanaler kan komme i konflikt med målet om å verne miljøet. De skal også utvikle en etisk bevissthet knyttet til håndtering av leverandører i en innkjøpssammenheng.
- Introduksjon til logistikkbegrepet - fagets omfang og utvikling
- Leveringsservice som betydning for kunden
- Hvordan måle leveringsservicen?
- Prognoser og lagerstyring
- Produksjonsstyring
- Innkjøp og leverandørsamarbeid
- Distribusjon og transportens plass i bedriften og betydning for verdikjeden
- Prinsipper for å skape effektive logistikkprosesser
- Logistikk som konkurransestrategi
- Logistikkens betydning for miljøet
- Informasjonsteknologiens betydning for logistikken
- Hva gjør de ledende logistikkbedrifter?
- Optimaliserings modeller for transport og lager
Kurset vil gjennomføres ved forelesninger og øvelser, totalt 45 kurstimer. Det vil bli benyttet Excel regneark i dette kurset.
I dette kurset skal studentene delta på et digitalt forsyningskjedespill, RealGame. Dette spillet vil styrke forståelsen av utfordringer i en forsyningskjede og vil gi studentene et godt grunnlag for eksamen.
Fra og med våren 2024 har evalueringsformen i dette kurset endret seg fra en eksamenskode (MAD 12141) til to eksamenskoder (MAD 12142 og MAD 12143).
Kontinuasjonseksamen tilbys i den tidligere eksamenskoden MAD 12141 høsten 2023 og siste gang våren 2024.
Forbehold
Avvik i undervisnings- og eksamensformer kan forekomme dersom eksterne rammebetingelser eller uforutsette hendelser tilsier dette.
Det stilles ingen spesielle krav til forkunnskaper i dette kurset.
Vurderinger |
---|
Eksamenskategori: Innlevering Vurderingsform: Strukturert test Vekting: 30 Gruppering: Individuell Varighet: 90 Minutt(er) Kommentar: Midtsemesterevaluering - hjemmeeksamen Eksamenskode: MAD 12142 Karakterskala: ECTS Kontinuasjon: Eksamen hvert semester |
Eksamenskategori: Innlevering Vurderingsform: Strukturert test Tilsyn med eksamensvakter Vekting: 70 Gruppering: Individuell Hjelpemidler:
Varighet: 3 Time(r) Eksamenskode: MAD 12143 Karakterskala: ECTS Kontinuasjon: Eksamen hvert semester |
Alle eksamener må bestås for å oppnå karakter i kurset.
Aktivitet | Varighet | Kommentar |
---|---|---|
Undervisning | 40 Time(r) | |
Webinar | 5 Time(r) | |
Forberedelse til undervisning | 45 Time(r) | |
Gruppearbeid / oppgaver | 60 Time(r) | Arbeid med excel-case |
Studentenes eget arbeid med læringsressurser | 46 Time(r) | |
Eksamen | 4 Time(r) |
Et kurs med 1 studiepoeng tilsvarer en arbeidsmengde på 26-30 timer. Et kurs på 7,5 studiepoeng tilsvarer derfor en arbeidsmengde på minimum 200 timer.