KLS 3630 Filmbransjen
GJELDER FOR STUDIEÅRET 2012/2013
|
KLS 3630 Filmbransjen Kursansvarlig Terje Gaustad Institutt Institutt for kommunikasjon - kultur og språk Semester Høst Studiepoeng 7,5 Undervisningsspråk Norsk Innledning Filmbransjen fremstår ofte som lite transparent, og det kan være vanskelig for utenforstående å forstå hvordan den er organisert. En systematisk gjennomgang av bransjens forskjellige sektorer og samspillet mellom disse vil gi studentene oversikt over bransjens struktur, og en gjennomgang av spesielle grunnleggende økonomiske særtrekk vil bidra til å forklare hvorfor den fremstår slik den i dag gjør i Norge og andre deler av verden (Europa og USA). Læringsmål Kunnskapsmål Studenten skal kjenne til og forstå filmbransjens modeller for verdiskapning, kjenne til og forstå samspillet mellom bransjens sentrale aktører, samt kjenne til bransjens egenart og historie. Ferdighetsmål Studenten skal kunne gjennomføre grunnleggende analyser av filmprosjekter og utarbeide bransjescenarioer. Holdningsmål Studenten skal kunne foreta selvstendige kritiske bransjevurderinger utfra både kunstneriske og kommersielle perspektiver og forstå samspillet mellom disse synsvinklene samt de dilemmaer som naturlig følger. Dette krever at studenten har opparbeidet seg respekt og toleranse for begge perspektiver. Forkunnskaper Det stilles ingen spesifikke krav til forkunnskap. Obligatorisk litteratur Bøker: Caves, Richard E. 2000. Creative industries : contracts between art and commerce. Harvard University Press. Introduksjon, kap 5, 8 og 10 Finney, Angus. 2010. The international film business : a market guide beyond Hollywood. Routledge. Kap. 1-13 Hanche, Øivind, Gunnar Iversen, Nils Klevjer Aas. 2004. "Bedre enn sitt rykte" : en liten norsk filmhistorie. 2. utg. Norsk filminstitutt Helgesen, Thorleif og Terje Gaustad. 2002. Medieøkonomi: strategier, markedsføring, medierettigheter. Stølen. kap 8 Squire, Jason E. , ed. 2006. The Movie business book. International 3rd edition. Open University Press. Kap. 1, 13, 20, 24, 27, 28 og 30 Artikkelsamling: Gaustad, Terje. 2012. Article Collection for Movie Industry. Handelshøyskolen BI Anbefalt litteratur Bøker: Eberts, Jake and Terry Ilott. 1990. My indecision is final : the spectacular rise and fall of Goldcrest Films, the independent studio that challenged Hollywood. Atlantic Monthly Press Marich, Robert. 2009. Marketing to moviegoers : a handbook of strategies and tactics. 2nd ed. Southern Illinois University Press. Kap. 1-8 Puttnam, David. 1997. The undeclared war : the struggle for control of the world's film industry. HarperCollinsPublisher. Utsolgt fra forlaget Emneoversikt
Dataverktøy Det benyttes ingen spesielle dataverktøy i kurset. Læreprosess og tidsbruk Kurset gjennomføres ved hjelp av forelesninger, casearbeid i grupper og casefremlegging i klassen. Det blir gitt 24 timer undervisning i kursets emner, og 12 timer vil benyttes til studentenes case-fremlegg og diskusjon av disse.
Arbeidskrav Kurset har 4 oppgaver med innleveringsfrist før gjennomgang i klassen, hvorav 3 av 4 må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen Eksamen Kurset avslutten med en fagoppgave over to uker. Fagoppgaven kan løses individuelt eller i grupper på inntil fire studenter. Eksamenskode(r) KLS 36301 - Fagoppgave som teller 100 % av karakteren i kurset KLS 3630 Filmbransjen, 7,5 studiepoeng. Hjelpemidler til eksamen Alle hjelpemidler tillatt. Kontinuasjon Kontinuasjonseksamen avholdes hvert semester. Studenter som ikke får godkjent arbeidskravet i kurset får ikke ta eksamen. Det vil si at de må ta hele kurset på nytt ved senere gjennomføring. (fagoppgaven) eller som ønsker å forbedre karakteren, må ta ny kontinuasjonseksamen ved senere gjennomføring av eksamen. Tilleggsinformasjon Norskspråklig obligatorisk litteratur vil bli byttet ut med alternativ engelskspråklig litteratur for studenter som ikke snakker norsk |
© Copyright Handelshøyskolen BI