KLS 3570 Underholdningsbransjene
KLS 3570 Underholdningsbransjene
I dette kurset får studentene en innføring i de mediebaserte delene av underholdningsbransjene, inkludert film-, TV-, bok-, musikk- og spillbransjene. De inkluderer også underholdningsprodukter som har sitt utspring i andre sektorer, som TV-sport. Verdiskapingen i disse bransjene skjer primært gjennom å skape opplevelser for publikum, noe som stadig blir viktigere også i andre deler av næringslivet. Mediebaserte underholdningsprodukter er ofte komplekse i den betydning at de er resultat av samarbeid mellom mange aktører med kunstnerisk, teknisk og forretningsmessig bakgrunn. Videre er de ikke knyttet til tid og sted på samme måte som i live-bransjene. Dermed er det færre naturlige begrensninger, og digital teknologi har gjort underholdningsmarkedene tilnærmet grenseløse. Gjenværende begrensninger er i stor grad kulturelt, institusjonelt og økonomisk betinget.
I kurset blir det lagt vekt på at studentene skal kunne anvende kunnskapen til tilegner seg. De vil blant annet jobbe med oppgaver knyttet til aktuelle og konkrete utfordringer bransjeaktører står overfor og løse disse med hjelp av analytiske verktøy tilpasset underholdningsbransjene fra økonomi-, organisasjon- og ledelsesfagene.
I løpet av kurset skal studentene tilegne seg kunnskap om de strukturelle og økonomiske egenskapene og rammene som former underholdningsbransjene, om bransjenes modeller for verdiskaping, og om samspillet mellom bransjenes forskjellige aktører.
I løpet av kurset skal studentene utvikle analytiske ferdigheter slik at de kan gjennomføre grunnleggende bransjeanalyser. Videre skal studentene utvikle et bransjeperspektiv og ferdigheter til å kommunisere profesjonelt som en insider i bransjene.
Studentene skal i løpet av kurset utvikle sin forståelse for samspillet mellom kunstneriske og kommersielle perspektiver samt for de dilemmaer som naturlig følger. Dette krever at studentene har opparbeidet seg respekt og toleranse for begge perspektiver.
- Forholdet mellom underholdning, kunst og kultur
- Film-, TV-, bok-, musikk- og spillbransjene: egenart og fellestrekk
- Underholdningsproduktenes særtrekk og egenskaper
- Franchiser og «universer» i underholdningsbransjene
- Markeder og markedsføring
- Underholdningskonsumet
- Aktører, prosesser og verdisystemer
- Verdiskaping og fordeling
- Forretningsmodeller og finansiering
- Organisasjons- og samarbeidsformer
Kurset gjennomføres ved hjelp av forelesninger og case-diskusjoner.
Kurset har arbeidkrav med fire oppgaver som skal skrives i notatform. Tre av oppgavene må godkjennes for at studentene kan gå opp til eksamen.
Kontinuasjon
Studenter som ikke får godkjent arbeidskravet i kurset får ikke ta eksamen. Det vil si at de må ta hele kurset på nytt ved senere gjennomføring.
Studenter som ikke får bestått på skriftlig eksamen eller som ønsker å forbedre karakteren, kan ta ny kontinuasjonseksamen ved senere gjennomføring av eksamen.
Covid-19
Grunnet Covid-19 pandemien vil det kunne forekomme avvik i undervisnings- og læringsaktiviteter samt eksamen, sammenlignet med det som er beskrevet i denne kursbeskrivelsen.
Ingen
Obligatorisk arbeidskrav | Gitt arbeidskrav | Obligatoriske arbeidskrav | Kommentar arbeidskrav |
---|---|---|---|
Obligatorisk | 4 | 3 | 3 av 4 oppgaver må være godkjent |
Vurderinger |
---|
Eksamenskategori: Innlevering Vurderingsform: Skriftlig innlevering Vekting: 100 Gruppering: Gruppe/Individuell (1 - 3) Varighet: 2 Uke(r) Eksamenskode: KLS 35701 Karakterskala: ECTS Kontinuasjon: Eksamen hvert semester |
Aktivitet | Varighet | Kommentar |
---|---|---|
Undervisning | 24 Time(r) | |
Forberedelse til undervisning | 16 Time(r) | |
Tilbakemeldingsaktiviteter og veiledning | 3 Time(r) | Tilbakemeldinger og diskusjon |
Innlevering(er) | 30 Time(r) | |
Studentenes eget arbeid med læringsressurser | 87 Time(r) | |
Eksamen | 40 Time(r) |
Et kurs med 1 studiepoeng tilsvarer en arbeidsmengde på 26-30 timer. Et kurs på 7,5 studiepoeng tilsvarer derfor en arbeidsmengde på minimum 200 timer.