KLS 3542 Scenekunst og orkester - KONTINUASJONSEKSAMEN
KLS 3542 Scenekunst og orkester - KONTINUASJONSEKSAMEN
Kurset ble gjennomført siste gang høsten 2016. Det tilbys kontinuasjon høsten 2017 og siste gang våren 2018.
Teater, dans og musikk er blant de aller eldste kunstformene vi har. Derfor er scenekunst og orkester det første kurset i rekken av bransjekurs på Kultur og ledelsesstudiet. Med scenekunst siktes det her både til tradisjonelt og eksperimentelt teater og til stand up, musikaler og revyer. Videre dekker scenekunstbegrepet også opera og ballett i tradisjonelle og moderne former. Musikken er her avgrenset til den klassiske musikken som blir spilt live av orkestre og ensembler i konsertsaler og på andre arenaer. Felles for scenekunst og orkestervirksomhet er at de er perfomative; det handler om en opptreden her og nå for et bestemt publikum. Det perfomative vilkåret i disse bransjene byr på en rekke økonomiske, markedsmessige og organisatoriske utfordringer som kurset vil ta for seg.
Kunnskapsmål
Studenten skal tilegne seg kunnskap om scenekunstbransjens historikk og kjennetegn, verdikjeder og aktører, økonomi, organiserings- og finansieringsformer samt kulturpolitiske rammevilkår. Videre skal studenten kunne gjengi særtrekk ved de ulike kunstområdene som inngår i denne bransjen, dvs. teater, opera, dans og orkestermusikk.
Ferdighetsmål
Studenten skal opparbeide ferdigheter til å samle inn og bearbeide informasjon om økonomiske, organisatoriske og kulturpolitiske problemstillinger i ulike deler av bransjen. Videre skal studenten kunne utvikle en respons på økonomiske, organisatoriske og kulturpolitiske utfordringer i konkrete case med utgangspunkt i generelle innsikter om scenekunstbransjen. Studenten skal kunne integrere kunnskaper fra programmets øvrige økonomiske fag slik at de etter fullført kurs kan bidra til å løse bransjeaktørenes utfordringer når det gjelder ledelse, organisering, finansiering og markedsføring.
Holdningsmål
Studenten skal utvikle respekt og toleranse for kunstneriske holdninger og verdier i de performative virksomhetene. Studenten skal utvikle etisk bevissthet og en profesjonell holdning til det å arbeide i kulturorganisasjoner som ikke nødvendigvis har en kommersiell grunninnstilling til sitt virke.
De performative virksomhetenes generelle kjennetegn, verdikjeder og bransjestruktur:
Institusjonsteatre, frie teatergrupper og private teatre
Nasjonal og regional opera
Nasjonal ballett og frie danseensembler
Orkester og musikkensembler
De performative virksomhetenes historikk
Gamle kunstformer i en ny tid
De performative virksomhetenes kulturpolitikk og finansieringsformer
Offentlig støtte og private sponsorkroner
De performative virksomhetenes organiseringsformer
Institusjoner, prosjekter, festivaler, nettverk og hybride former
Markedsøkonomiske utfordringer i de performative kunstartene
Relasjoner til andre kulturbransjer og samfunnssektorer
Kurset gjennomføres ved hjelp av forelesninger, casearbeid i grupper og casefremlegging i klasse. Det vil bli gitt 27 timer undervisning i kursets emner, og 9 timer vil benyttes til studentenes case-fremlegg og diskusjon av disse.
Det er ingen spesielle krav til forkunnskaper.
Vurderinger |
---|
Eksamenskategori: Innlevering Vurderingsform: Skriftlig innlevering Vekting: 40 Gruppering: Gruppe/Individuell (1 - 4) Varighet: 1 Semester Kommentar: Gruppebasert prosjektoppgave hvor man jobber i grupper på minimum to og maksimum fire studenter. Ved kontinuasjon tillates det individuell innlevering. Eksamenskode: KLS 35421 Karakterskala: ECTS Kontinuasjon: Eksamen hvert semester |
Eksamenskategori: Innlevering Vurderingsform: Skriftlig innlevering Tilsyn med eksamensvakter Vekting: 60 Gruppering: Individuell Hjelpemidler:
Varighet: 4 Time(r) Kommentar: Skriftlig eksamen Eksamenskode: KLS 35422 Karakterskala: ECTS Kontinuasjon: Eksamen hvert semester |
Alle eksamener må bestås for å oppnå karakter i kurset.
Aktivitet | Varighet | Kommentar |
---|---|---|
Undervisning | 27 Time(r) | |
Annet i klasserom | 9 Time(r) | Presentasjon av prosjektoppgaven |
Forberedelse til undervisning | 18 Time(r) | |
Gruppearbeid / oppgaver | 50 Time(r) | Case-oppgaver |
Studentenes eget arbeid med læringsressurser | 60 Time(r) | |
Eksamen | 36 Time(r) |
Et kurs med 1 studiepoeng tilsvarer en arbeidsmengde på 26-30 timer. Et kurs på 7,5 studiepoeng tilsvarer derfor en arbeidsmengde på minimum 200 timer.