JOU 3548 Medieøkonomi og medieutvikling - KONTINUASJONSEKSAMEN

GJELDER FOR STUDIEÅRET 2012/2013

JOU 3548 Medieøkonomi og medieutvikling - KONTINUASJONSEKSAMEN

Kursansvarlig
Mona K Solvoll

Institutt
Institutt for kommunikasjon - kultur og språk

Semester
Høst

Studiepoeng
7,5

Undervisningsspråk
Norsk

Innledning

    Læringsmål
    Kunnskapsmål
    Kurset fokuserer på teknologiske, globale, regulerende og sosiale drivkrefter som konstant påvirker og utvikler medieindustrien. Studentene skal tilegne seg;
    • oversikt over hvordan mediene har utviklet seg over de siste årene, deres forandringsperspektiver og mulige fremtider.
    • kunnskap om sentrale medieøkonomiske tema som danner utgangspunkt for diskusjoner omkring den fremtidige finansieringen av journalistikken.
    • forståelse av medieøkonomiske konsepter og kunne redegjøre for problemer knyttet til finansiering av journalistisk produksjon.
    • kunnskap om og kunne beskrive og forklare hvordan medienes redaksjonelle og kommersielle sider spiller sammen.

    Ferdighetsmål
    Etter kurset skal studentene kunne beskrive og forklare hvordan mediene fungerer, deres struktur og organisasjon. Studentene skal kunne;
    • analysere og diskutere mediebedrifters særtrekk og deres rolle på markeder ut fra ulike strategiske og markedsmessige situasjoner. Ved å anvende aktuell teori skal studentene også være i stand til å analysere sentrale drivkrefter i medieutviklingen.
    • være en bidragsyter til utvikling av ulike medieorganisasjoner.

    Holdningsmål
    Gjennom kurset skal studentene opparbeide seg et holistisk perspektiv på mediemarkedet. De skal øve seg på å reflektere og diskutere rundt de ulike medienes rolle i samfunnet på flere nivåer, spesielt i forhold til hvilke strategiske, markedsmessige og etiske problemstillinger som er involvert.

    Forkunnskaper
    Ingen.

    Obligatorisk litteratur
    Bøker:
    Albarran, Alan B. 2010. The media economy. Routledge. 200 sider
    Harrie, Eva, red. 2009. The Nordic media market 2009 : Denmark, Finland, Iceland, Norway, Sweden : media companies and business activities. 2nd ed. Nordicom. 200 sider. Kun elektronsik (gratis) http://www.nordicom.gu.se/eng.php?portal=publ&main=elektronisk_publ.php&me=14
    Institutet för Reklam och Mediestatistik. 2010. Norsk Mediestatistikk. IRM. 48 sider
    Johnson, Gerry, Kevan Scholes and Richard Whittington. 2012. Fundamentals of strategy. 2nd ed. FT Prentice Hall. Kun kap. 1,2,3 og 5 som er pensum
    Vaage, Odd Frank. Siste utg. Norsk mediebarometer. Statistisk sentralbyrå. Finnes elktronisk (gratis) http://www.ssb.no/emner/07/02/30/medie/
    Wilberg, Erik. 2010. Ledelse i motbakke : en aksjonsstudie av lederskap i aviser/mediehus gjennom finanskrisetider. Handelshøyskolen BI. 36 sider. Finnes elektronisk (gratis) http://www.erikwilberg.no/html/publikasjoner.html
    Wilberg, Erik. 2010. Mediaprospect ´2011 : analyse og tanker foran budsjettåret 2011. Mediebedriftenes Landsforening. 110 sider


    Anbefalt litteratur

    Emneoversikt
    • Teorier og tilnærminger til medieøkonomi
    • Medienes utvikling, deres publikumsprofiler og merkevarer
    • Nøkkelkonsepter for å forstå mediebedrifter, deres produksjon og distribusjon
    • Mediestatistikk (publikum og reklamesammenheng)
    • Teknologiske aspekter ved mediene (fremveksten av ”nye” medier)
    • Globale aspekter ved mediene
    • Regulering av mediene (lovverk og etikk)
    • Sosiale aspekter ved mediene

    Dataverktøy
    Det benyttes ingen spesielle dataverktøy i kurset.

    Læreprosess og tidsbruk
    Kurset vil bli gjennomført med en kombinasjon av forelesninger, aktivisering og veiledning med praktiske oppgaver og case.

    Som en del av mappeevalueringen skal det foretas en presentasjon av selskapsrapporten. Studentene vil ut fra tilbakemeldingene som gis på presentasjonen ha mulighet til å endre/forbedre selskapsrapporten før innlevering av mappen i slutten av semesteret

    Anbefalt tidsforbruk:
    Aktivitet
    Timebruk
    Deltakelse på forelesninger
    27
    Forberedelse til forelesning/lese litteratur
    90
    Gruppearbeid og oppgaveløsning
    23
    Mappearbeid
    20
    Veiledning m/forberedelser
    6
    Selvstudium el kollokvier
    10
    Eksamen/case til eksamen
    24
    Anbefalt tidsbruk totalt
    200


      Eksamen
      Endelig karakter i kurset fastsettes på grunnlag av 2 elementer:

      Én (1) times multiple choice test. Multiple choice testen bedømmes bestått / Ikke bestått.
      72 timers hjemmeeksamen som teller 100 % av karakteren.

      Begge deler må bestås for å få endelig karakter.


      Eksamenskode(r)
      JOU 35481 - Hjemmeeksamen, teller 100 % for å oppnå karakter i kurset JOU 3548 Medieøkonomi og medieutvikling, 7,5 studiepoeng.
      JOU 35482 - Multiple choice, bedømmes bestått / Ikke bestått


      Hjelpemidler til eksamen
      Alle hjelpemidler tillatt.

      Kontinuasjon
      Kurset ble undervist siste gang høsten 2011. Kontinuasjonseksamen tilbys høsten 2012 og siste gang våren 2013.

      Tilleggsinformasjon