GRA 6259 Videregående emner i økonomi- og virksomhetsstyring
![]() |
GJELDER FOR STUDIEÅRET 2012/2013
|
GRA 6259 Videregående emner i økonomi- og virksomhetsstyring Kursansvarlig Tor Tangenes Institutt Institutt for regnskap - revisjon og jus Semester Høst Studiepoeng 6 Undervisningsspråk Norsk Innledning Fagfeltet økonomistyring har gjennomgått store endringer de senere årene, blant annet gjennom en sterkere kobling til ledelses- organisasjons- og strategifagene og gjennom en tydeligere orientering mot relevant beslutningsinformasjon for ledere på ulike beslutningsnivåer og adekvate mekanismer for prestasjonsstyring. Som revisor bør en være kjent med disse nyere konseptene og metodene. Læringsmål Kunnskapssmål Studentene skal tilegne seg kunnskap om:
Ferdighetsmål Studentene skal opparbeide ferdigheter når det gjelder å:
Forkunnskaper Bachelor i økonomi og administrasjon eller tilsvarende studier som kvalifiserer til opptak til studiet Obligatorisk litteratur Bøker: Gjønnes, Svein H. og Tor Tangenes. 2012. Arbeidsbok til Økonomi- og virksomhetsstyring. Fagbokforlaget. Utvalgte kapitler Gjønnes, Svein H. og Tor Tangenes. 2012. Økonomi- og virksomhetsstyring : strategistøtte ved prestasjonsstyring, ressursstyring og beslutningsstøtte. Fagbokforlaget. Utvalgte kapitler Artikler: Barney, Jay. 1991. Firm Resources and Sustained Competitive Advantage. Journal of Management. 17 (1). s. 99-120 Hope, Jeremy and Robin Fraser. 2003. New Ways of Setting Rewards: The Beyond Budgeting Model. California Management Review. 45 (4) Hope, Jeremy and Robin Fraser. 2003. Who Needs Budgets?. Harvard Business Review. 81(2) Jensen & Murphy. 1990. Performance Pay and Top-Management Incentives. Journal of Political Economy Johnson, H. Thomas. 1988. Activity-Based Information : a Blueprint for World-Class Accounting. Management Accounting. 69 (12) Johnson, H. Thomas. 1992. It's Time to Stop Overselling Activity-Based Concepts. Start Focusing on Total Customer Satisfaction Instead. Management Accounting. 74 (3) Kaplan, R. S. and D. P. Norton. 1996. Using the Balanced Scorecard as a Strategic Management System. Harvard Business Review. 74 (1) Kaplan, R.S. & S.R. Anderson. 2004. Time-driven Activity-based Costing. Harvard Business Review. Nov Mintzberg, Henry. 1987. Crafting Strategy. Harvard Business Review. 65 (4) July-August Quinn, James B. 1977. Strategic goals : process and politics. Sloan Management Review. Fall Rappapont, A. 1999. New Thinking on How to Link Excecutive Pay with Performance. Harvard business review. 77 (2) Simons, Robert. 1994. How New Top Managers Use Control Systems as Levers of Strategic Renewal. Strategic Management Journal. Vol 15. s. 169-189 Artikkelsamling: En samling av vitenskaplige artikkler fra blandt annet Harward Business Review og Management Accounting vil bli gjort tilgjengelig før kursstart. Annet: -I løpet av kurset kan det bli delt ut materiale på flere emner som er relevante for kurset og eksamen Kaplan, Robert S. and Anthony A. Atkinson. 1998. Advanced management accounting. 3rd ed. Prentice Hall. chapter 13 and 14 Lazear, Edward P. 1995. Personnel economics. MIT Press. selected parts distributed on It's learning Anbefalt litteratur Bøker: Simons, Robert. 1995. Levers of control : how managers use innovative control systems to drive strategic renewal. Harvard Business School Artikler: Baker et. al.. 1988. Compensations and Incentives: Practice Vs. Theory. Journal of Finance. 43 (3) Gibbons, R. 1998. Incentives in organizations. Journal of Economic Perspectives. 12 (4) Lazear, E.P. 2000. Performance pay and productivity. American economic review. 90 (5) Emneoversikt 1. Måling av effektivitet
Tadisjonelle effektivitetsmål; egenskaper og begrensninger Finansregnskapet som utgangspunkt for effektivitetsmålinger Effektivitetsmålinger ved hjelp av kostnadenes betalingsperspektiv 2. Alternative styringsmål og styringskonsepter Fra finansiell til balansert målstyring Idegrunnlaget for beyond budgeting Praktiske implikasjoner av beyond budgeting Levers of Control Et kritisk blikk på balansert målstyring 3. Incentiver og atferd Agentmodeller Incentivmodeller Atferdsøkonomi Dataverktøy Læreprosess og tidsbruk En arbeidsmengde på 160-180 timer forventes i et kurs på 6 ECTS. Kurset vil bli gjennomført ved en kombinasjon av forelesninger, gruppearbeid og diskusjoner. Selv om det ikke er krav til fremmøte i alle kurs er det studentens ansvar å fremskaffe informasjon gitt i klassen som ikke er lagt ut på It's learning, hjemmesider eller i tekstbøker. Eksamen 3 timers skriftlig eksamen. Eksamenskode(r) GRA 62591 teller 100 % for å oppnå godkjent karakter i kurset GRA 6259. Hjelpemidler til eksamen BI-definert eksamenskalkulator er tillatt. Under punktet eksamensinformasjon i studiehåndboken på web finnes det definisjoner av hjelpemidler ved skriftlig skoleeksamen. Legg særlig merke til bruk av kalkulator og ordbok. http://www.bi.no/studiehandbok/hjelpemidler Kontinuasjon Kontinuasjon avholdes ved neste ordinære eksamen. Dersom det er delevalueringer i kurset, og delevalueringene har separate eksamenskoder kan hver av disse deleksemene kontinueres i. Ved en eksamenskode må hele kurset tas på nytt dersom man ønsker å kontinuere. Ved kontinuasjonseksamen vil det påløpe kontinuasjonsavgift. Tilleggsinformasjon Tillitt og redelighet er avgjørende for all akademisk virksomhet. Å vise akademisk redelighet er faglige ansattes og studenters ansvar, og prinsippene er nedfelt i BIs regelverk. Notater, oppgaver eller personlige konsultasjoner basert på tidligere semesters arbeid må ikke benyttes. Alle oppgaver som leveres inn kan bli skannet for plagiering gjennom Ephorus i It’s learning. Brudd på regelverket vil håndteres i henhold til BIs Forskrift om studier og eksamen. Ta kontakt dersom du har spørsmål om prinsippene for akademisk redelighet. |
© Copyright Handelshøyskolen BI