ELE 3790 Anvendt makroøkonomi
ELE 3790 Anvendt makroøkonomi
Makroøkonomi er studiet av et lands økonomi som helhet og av internasjonale sammenhenger mellom land. Kurset vil gi studentene nødvendig begrepsapparat og modellkunnskap for å forstå makroøkonomiske fenomener som konjunkturbevegelser, finansiell ustabilitet, økonomiske kriser, arbeidsledighet, prisstigning og underskudd eller overskudd i utenriksøkonomien. Analyser av hvordan myndighetene kan påvirke den makroøkonomiske utviklingen gjennom finanspolitikk og pengepolitikk står sentralt i dette faget. Dagsaktuelle saker fra norsk og internasjonal økonomi brukes aktivt for å belyse teoriene som tas opp i kurset.
Kurset skal gi studentene innsikt i makroøkonomiske mekanismer og sammenhenger som er viktige for norsk økonomi og økonomisk politikk både på kort og lang sikt. Det vil bli lagt vekt på samspillet mellom finansmarkeder, penge- og finanspolitikk og konjunkturbevegelser. Norges Banks pengepolitikk og finanspolitiske spørsmål vil stå sentralt. Gjennom diskusjon av viktige og aktuelle makroøkonomiske problemer som makroøkonomisk ustabilitet, finansielle kriser, bruk av oljepenger, og økonomisk globalisering med mer, legger kurset vekt på å koble teoretisk innsikt til viktige makroøkonomiske fenomener og utviklingstrekk.
Etter gjennomført kurs skal studentene ha forståelse for;
- Interaksjonen mellom realmarkedet, pengemarkedet, valutamarkedet og arbeidsmarkedet og herunder kunne redegjøre for mulige effekter av den økonomiske politikk på sentrale variabler som aggregert produksjon, konsum, arbeidsledighet, inflasjon og handelsbalanse.
- Hvordan konjunkturbevegelser kan spres mellom land og regioner.
- Meningen med og viktigheten av finansiell stabilitet og kjenne til myndighetenes virkemidler i arbeidet med å bevare finansiell stabilitet.
- Kortsiktige og langsiktige effekter av bruk av oljepenger i norsk økonomi samt ha innsikt i grunnleggende problemstillinger knyttet til offentlige budsjetter.
- Studentene skal kunne finne frem makroøkonomiske data og på egen hånd kunne belyse makroøkonomiske fenomener ved bruk av disse.
- Studentene skal kunne drøfte makroøkonomiske problemstillinger ved hjelp av ulike modellmessige tilnærminger og herunder kunne redegjøre for styrker og svakheter ved ulike makroøkonomiske modeller.
- Studentene skal kunne redegjøre for hvordan endringer i den økonomiske politikken kan tenkes å påvirke sentrale makroøkonomiske størrelser.
Studentene skal være etisk bevisst de grunnleggende interessekonflikter og målkonflikter som er knyttet til økonomisk politikk, herunder målkonflikten mellom effektivitet og inntektsutjevning. Studentene skal kunne vurdere en makroøkonomisk problemstilling fra forskjellige synsvinkler når det gjelder ulike gruppers økonomiske interesser. Studentene skal oppøve en kritisk sans til mulige avvik mellom erklærte politiske mål og ambisjoner og de sannsynlige, faktiske virkninger av økonomisk politikk.
- Makroøkonomiske datakilder
- Finansmarkeder.
- Finansiell stabilitet
- Konjunkturteori
- Kryptovaluta og AI
- Makroøkonomisk politikk
- Sparing, nasjonalformue og finanspolitikk.
- Oljeformue og næringsstruktur
Kurset gjennomføres med 36 timer forelesninger. I tillegg vil det utvikles digitale læringsressurser som for eksempel videoer, flervalgstester og oppgavesett.
SØK 3420 Samfunnsøkonomi I og enten SØK 3500 Samfunnsøkonomi II eller 3550 Anvendt samfunnsøkonomi, eller tilsvarende kurs.
Vurderinger |
---|
Eksamenskategori: Skoleeksamen Vurderingsform: Skriftlig skoleeksamen - penn og papir Eksamen/innleveringssemester: Første semester Vekting: 100 Gruppering: Individuell Hjelpemidler:
Varighet: 3 Time(r) Eksamenskode: ELE 37901 Karakterskala: ECTS Kontinuasjon: Eksamen ved neste kursgjennomføring |
Aktivitet | Varighet | Kommentar |
---|---|---|
Undervisning | 36 Time(r) | |
Forberedelse til undervisning | 60 Time(r) | |
Individuell oppgaveløsning | 50 Time(r) | |
Studentenes eget arbeid med læringsressurser | 28 Time(r) | |
Gruppearbeid / oppgaver | 23 Time(r) | |
Eksamen | 3 Time(r) |
Et kurs med 1 studiepoeng tilsvarer en arbeidsmengde på 26-30 timer. Et kurs på 7,5 studiepoeng tilsvarer derfor en arbeidsmengde på minimum 200 timer.