ELE 3789 Praktisk HR og ledelse
ELE 3789 Praktisk HR og ledelse
Dette kurset gir praktisk rettet kompetanse og ferdigheter innen sentrale, HR- og ledelsesrelaterte fagområder på arbeidsplassen.
Et bærekraftig og helsefremmende arbeidsliv er et viktig tema innen HR og ledelse. For et arbeidsliv i stadig hurtig omstilling og endring er videreutvikling av menneskelige ressurser avgjørende og vil i mange tilfeller være organisasjonens viktigste konkurransefortrinn.
I dette kurset ser vi på hvordan en organisasjon, både gjennom strategisk HRM (Human Resource Management) og gjennom leder- og medarbeiderrollen, rent praktisk og konkret kan gjøre gode forskningsbaserte tiltak for å legge til rette for en bærekraftig forvaltning av de menneskelige ressursene i organisasjonen. Vi ser blant annet på hvordan utføre gode og rettferdige prosesser for tiltrekning av medarbeidere (employer branding), rekruttering, tilrettelegge for prestasjoner og jobbrelatert helse og velvære, samt kompetanse-, leder-, og karriereutvikling. Kursets innhold bygger på sentrale teorier og forskningsbasert kunnskap innen fagfeltet HR og ledelse. Et mål for kurset at studenten vil kunne øke sin ansettbarhet (attraktivitet som arbeidskraft/employability) gjennom blant annet å videreutvikle sin evne til refleksjon og utøvelse av vesentlige HR-ferdigheter, inkludert samarbeid, problemløsing og presentasjon av dagsaktuelle HR-relaterte problemstillinger og tiltak. Kursdeltakerne får mulighet til å tilegne seg forskningsbasert praktisk kompetanse, ferdigheter og forståelse innen HR og ledelsetemaer.
Valgkurset gjelder for alle bachelorstudenter inkludert bachelorstudiet i Organisasjonspsykologi, HR og ledelse.
Dette valgkurset skiller seg fra programkursene på bachelor i Organisasjonspsykologi, HR og ledelse ved at hovedfokus ligger på praktisk anvendelse og ferdighetsbasert læring (anvendt psykologi).
Etter endt kurs skal studenten kunne:
- Forstå og anvende kunnskap innen HR og ledelse, inkludert strategisk HR, rekruttering, kompetanseutvikling, ledelse, medarbeiderutvikling, arbeidsglede og konflikthåndtering i praksis.
- Identifisere og diskutere prinsipper for bærekraftig og etisk HR-praksis, samt forstå HRs rolle i å etablere og opprettholde effektive HR-prosesser i et arbeidsliv preget av digital omstilling og fremtidige utfordringer.
Studenten skal kunne:
- Planlegge og gjennomføre HR-prosesser som støtter organisasjonens strategiske mål.
- Implementere rekrutterings- og seleksjonsprosedyrer, inkludert praktisk intervjumetodikk, og anvende employer branding-strategier effektivt.
- Fremme prestasjoner samt jobbrelatert helse og velvære, gjennom tiltak tilpasset et digitalisert arbeidsmiljø.
- Fasilitere konflikthåndteringssituasjoner for å oppnå konstruktive løsninger.
- Samarbeide i team ved hjelp av case- og problembasert læring (PBL) for å løse komplekse HR-utfordringer.
- Kritisk vurdere og utvikle løsningsforslag relatert til etisk HR og praktisk kompetanseutvikling fra et strategisk HR-perspektiv.
Studenten skal kunne:
- Anvende kunnskap om endringer i arbeidslivet til å fremme et prestasjons- og helsefremmende arbeidsmiljø gjennom HR-tiltak og ledelse.
- Utføre HR-relaterte oppgaver som et supplement til eksisterende bachelorprogrammer innen organisasjonspsykologi, HR og ledelse, med spesielt fokus på praktiske ferdigheter.
I løpet av kurset dekker vi blant annet disse tematikkene;
- Et arbeidsliv i endring
- HRs rolle i den digitale utviklingen av arbeidslivet
- HR i fremtiden
- En praktisk tilnærming til rekruttering av medarbeidere
- Employer branding
- Seleksjonsmetodikk inkludert praktisk intervjumetodikk
- Etisk HR
- Praktisk konflikthåndtering
- Praktisk tilrettelegging for arbeidsglede og et helsefremmende arbeidsliv
- Praktisk kompetanseutvikling i et strategisk HR-perspektiv
Kurset består av 6 moduler som gjennomføres som 6 dager/økter med fysisk og variert undervisning (totalt 36 timer). I tillegg jobber studentene med aktiv utprøving av ferdighetene vi lærer i kurset. Det er vesentlig for læringsutbytte og det å kunne skrive en god prosjektoppgave at man i størst mulig grad er til stede i undervisningen.
Det legges stor vekt på at studenten skal tilegne seg praktiske ferdigheter og evne til å utføre relevante, HR-relaterte prosesser på grunnlag av forskningsbasert kunnskap.
Kurset undervises ved prosessbaserte læringsmetoder. Disse inkluderer korte innføringsforelesninger om tema, gruppediskusjoner, selvrefleksjon, case-oppgaver, studentpresentasjoner, gjesteforedrag samt praktiske øvelser.
Maks 40 studenter per gjennomføring grunnet kursets pedagogiske format.
Forbehold
Avvik i undervisnings- og eksamensformer kan forekomme dersom eksterne rammebetingelser eller uforutsette hendelser tilsier dette.
Det stilles ingen spesielle krav til forkunnskaper.
Vurderinger |
---|
Eksamenskategori: Innlevering Vurderingsform: Fil-innlevering PDF Eksamen/innleveringssemester: Første semester Vekting: 100 Gruppering: Gruppe/Individuell (1 - 3) Varighet: 2 Uke(r) Kommentar: Aktiv utprøving knyttet til undervisningen, totalt inntil 15 sider, varighet 2 uker i eksamensperioden Eksamenskode: ELE 37891 Karakterskala: ECTS Kontinuasjon: Eksamen ved neste kursgjennomføring |
Aktivitet | Varighet | Kommentar |
---|---|---|
Undervisning | 30 Time(r) | Variert klasseromsundervisning tett knyttet til læringsmålene og prosjektoppgaven i kurset. |
Individuell oppgaveløsning | 24 Time(r) | Oppgaver og refleksjonsøvelser knyttet til hver av modulene i kurset |
Studentenes eget arbeid med læringsressurser | 76 Time(r) | Tilegnelse av kursets pensum |
Innlevering(er) | 70 Time(r) | Prosjektoppgave (hjemmeeksamen) |
Et kurs med 1 studiepoeng tilsvarer en arbeidsmengde på 26-30 timer. Et kurs på 7,5 studiepoeng tilsvarer derfor en arbeidsmengde på minimum 200 timer.