ELE 3764 Reklame og testing
ELE 3764 Reklame og testing
Det har blitt stadig mer kritisk viktig å utforme reklame som skiller seg ut og er effektiv. For det første må reklame skape engasjement hos mottaker og dette klarer man ved å lage reklamer som er annerledes og uventet, men samtidig har relevans for målgruppen. Dette oppnår man gjennom såkalte kreative budskap. Kurset vektlegger derfor innsikt i kreativitet, kreative prosesser og kreativ reklameutforming. For det annet må all reklame testes for å sikre effektivitet. Det gjøres for det første ved å preteste kampanjen før den gjennomføres. Kurset gjennomgår derfor ulike metoder for pretesting. Deretter er det selvsagt kritisk viktig å finne ut av om kampanjen faktisk har fungert, slik at det også vil bli gitt en grundig innføring i ulike metoder for posttesting.
For å kunne gjennomføre testing trenger man en grundig forståelse for metoder og metodikk, samt for kvalitativ og kvantitativ analyse, slik at kurset vektlegger metodisk rigorøsitet.
Etter endt kurs skal studentene ha:
- Opparbeidet innsikt i mottakers bakgrunn
- Tilegnet seg grunnleggende kunnskap om kreativitet, kreative prosesser og kreativ reklameutforming
- Etablert kunnskap om fremgangsmåten for å skape gode ideer med utgangspunkt i kundens briefing
- Kunnskap om hvilke forutsetninger som må være oppfylt for at en reklamekampanje skal være effektiv, effektivitet forstått som oppnåelse av kommunikasjonsmål
- Kunnskap om de viktigste metoder for pre- og posttesting av kampanjer
Studenten skal etter endt kurs være i stand til å:
- Utforme kreative reklamekampanjer
- Tilpasning av ideer til ulike kanaler
- Være i stand til å bedømme hvilke kreative løsninger som er effektiv
- Preteste en kampanje
- Postteste en kampanje
- Studenten skal være i stand til å utvikle evnen til å reflektere over nødvendigheten av kreativitet og effektivitet samt å vite hvordan lovverket regulerer hva og hvordan man kan presentere et budskap. Studenten skal også være i stand til kritisk refleksjon over ulike metoders styrker og svakheter.
- Reklamens relevans og kreativitet
- Hva skal vi si? Selgende budskap
- Hvordan skal vi si det? Reklameutforming
- Innsikt som grunnlag for kreativitet
- Hvordan skape den store idèen?
- Kreative prosesser og kreativ tenking
- Metoder for pretesting av kampanjer
- Metoder for postttesting av kampanjer
- Reklamens effektivitet
Læringsmålene vil bli nådd gjennom en kombinasjon av forelesninger, oppgaveløsning og selvstudium. En viktig del av læringen er arbeidet med en oppgave der studentene i grupper på inntil 3 personer skal arbeide med å lage og kvalitativt teste (fokusgrupper) en reklame for en selvvalgt oppdragsgiver.
For valgkurs tilbys normalt kontinuasjonseksamen ved neste gjennomføring av kurset. Dersom et valgkurs utgår eller ikke blir satt i gang i det semesteret det tilbys, vil det bli tilbudt kontinuasjonseksamen i kursets normalsemester.
Det forutsettes at studentene har gjennomført MRK 3414 Markedsføringsledelse og et grunnkurs i statistikk enten MET 2920 Statistikk for økonomer eller MET 3431 Statistikk eller har tilsvarende kunnskaper.
Vurderinger |
---|
Eksamenskategori: Innlevering Vurderingsform: Skriftlig innlevering Vekting: 100 Gruppering: Gruppe/Individuell (1 - 3) Varighet: 2 Uke(r) Eksamenskode: ELE37641 Karakterskala: ECTS Kontinuasjon: Eksamen ved neste kursgjennomføring |
Aktivitet | Varighet | Kommentar |
---|---|---|
Undervisning | 30 Time(r) | |
Forberedelse til undervisning | 40 Time(r) | |
Gruppearbeid / oppgaver | 30 Time(r) | |
Gruppearbeid / oppgaver | 50 Time(r) | Praktisk oppgave. |
Eksamen | 50 Time(r) |
Et kurs med 1 studiepoeng tilsvarer en arbeidsmengde på 26-30 timer. Et kurs på 7,5 studiepoeng tilsvarer derfor en arbeidsmengde på minimum 200 timer.