ELE 3764 Reklame og testing

ELE 3764 Reklame og testing

Kurskode: 
ELE 3764
Institutt: 
Markedsføring
Studiepoeng: 
7.5
Kursansvarlig: 
Morten Erichsen
Morten William Knudsen
Produktkategori: 
Bachelor
Portefølje: 
Bachelor - Valgkurs
Semester: 
2018 Vår
Aktiv status: 
Aktivt
Undervisningsspråk: 
Norsk
Kurstype: 
Ett semester
Introduksjon

Det har blitt stadig mer kritisk viktig å utforme reklame som skiller seg ut og er effektiv. For det første må reklame skape engasjement hos mottaker og dette klarer man ved å lage reklamer som er annerledes og uventet, men samtidig har relevans for målgruppen. Dette oppnår man gjennom såkalte kreative budskap. Kurset vektlegger derfor innsikt i kreativitet, kreative prosesser og kreativ reklameutforming. For det annet må all reklame testes for å sikre effektivitet. Det gjøres for det første ved å preteste kampanjen før den gjennomføres. Kurset gjennomgår derfor ulike metoder for pretesting. Deretter er det selvsagt kritisk viktig å finne ut av om kampanjen faktisk har fungert, slik at det også vil bli gitt en grundig innføring i ulike metoder for posttesting.
For å kunne gjennomføre testing trenger man en grundig forståelse for metoder og metodikk, samt for kvalitativ og kvantitativ analyse, slik at kurset vektlegger metodisk rigorøsitet.

Kunnskapsmål

Kunnskapsmål:

Etter endt kurs skal studentene ha:

  • Opparbeidet innsikt i mottakers bakgrunn
  • Tilegnet seg grunnleggende kunnskap om kreativitet, kreative prosesser og kreativ reklameutforming
  • Etablert kunnskap om fremgangsmåten for å skape gode ideer med utgangspunkt i kundens briefing
  • Kunnskap om hvilke forutsetninger som må være oppfylt for at en reklamekampanje skal være effektiv, effektivitet forstått som oppnåelse av kommunikasjonsmål
  • Kunnskap om de viktigste metoder for pre- og posttesting av kampanjer

 

Ferdighetsmål

Studenten skal etter endt kurs være i stand til å:

  • Utforme kreative reklamekampanjer
  • Tilpasning av ideer til ulike kanaler
  • Være i stand til å bedømme hvilke kreative løsninger som er effektiv
  • Preteste en kampanje
  • Postteste en kampanje
Holdningsmål
  • Studenten skal være i stand til å utvikle evnen til å reflektere over nødvendigheten av kreativitet og effektivitet samt å vite hvordan lovverket regulerer hva og hvordan man kan presentere et budskap. Studenten skal også være i stand til kritisk refleksjon over ulike metoders styrker og svakheter.
Kursets innhold
  • Reklamens relevans og kreativitet
  • Hva skal vi si? Selgende budskap
  • Hvordan skal vi si det? Reklameutforming
  • Innsikt som grunnlag for kreativitet
  • Hvordan skape “den store idèen?
  • Kreative prosesser og kreativ tenking
  • Metoder for pretesting av kampanjer
  • Metoder for postttesting av kampanjer
  • Reklamens effektivitet
Læreprosess og tidsbruk

Læringsmålene vil bli nådd gjennom en kombinasjon av forelesninger, oppgaveløsning og selvstudium.  En viktig del av læringen er arbeidet med en oppgave der studentene i grupper på inntil 3 personer skal arbeide med å lage og kvalitativt teste (fokusgrupper) en reklame for en selvvalgt oppdragsgiver. 
 

Dataverktøy
Qualtrics
SAS - JMP
Tilleggsinformasjon

For valgkurs tilbys normalt kontinuasjonseksamen ved neste gjennomføring av kurset. Dersom et valgkurs utgår eller ikke blir satt i gang i det semesteret det tilbys, vil det bli tilbudt kontinuasjonseksamen i kursets normalsemester. 

Forkunnskapskrav

Det forutsettes at studentene har gjennomført MRK 3414 Markedsføringsledelse og et grunnkurs i statistikk – enten MET 2920 Statistikk for økonomer eller MET 3431 Statistikk eller har tilsvarende kunnskaper.

EksamenskategoriVektingTilsynVarighetGrupperingKommentar eksamen
Eksamenskategori:
Innlevering
Vurderingsform:
Skriftlig innlevering
Eksamenskode:
ELE37641
Karakterskala:
ECTS
Sensorordning:
Intern og ekstern sensor
Kontinuasjon:
Eksamen ved neste kursgjennomføring
100Nei2 Uke(r)Gruppe/Individuell (1 - 3)
Eksamen:
Eksamenskategori:Innlevering
Vurderingsform:Skriftlig innlevering
Vekting:100
Tilsyn:Nei
Gruppering (størrelse):Gruppe/Individuell (1-3)
Varighet:2 Uke(r)
Kommentar:
Eksamenskode:ELE37641
Karakterskala:ECTS
Kontinuasjon:Eksamen ved neste kursgjennomføring
Eksamensorganisering: 
Ordinær eksamen
Total vekting: 
100
Arbeidsinnsats - aktivitetVarighetType varighetKommentar arbeidsinnsats
Undervisning30Time(r)
Forberedelse til undervisning40Time(r)
Gruppearbeid / oppgaver30Time(r)
Gruppearbeid / oppgaver50Time(r)Praktisk oppgave.
Eksamen50Time(r)
Forventet arbeidsinnsats:
Arbeidsinnsats - aktivitet:Undervisning
Varighet:30 Time(r)
Kommentar:
Arbeidsinnsats - aktivitet:Forberedelse til undervisning
Varighet:40 Time(r)
Kommentar:
Arbeidsinnsats - aktivitet:Gruppearbeid / oppgaver
Varighet:30 Time(r)
Kommentar:
Arbeidsinnsats - aktivitet:Gruppearbeid / oppgaver
Varighet:50 Time(r)
Kommentar:Praktisk oppgave.
Arbeidsinnsats - aktivitet:Eksamen
Varighet:50 Time(r)
Kommentar:
Sum arbeidsinnsats: 
200

Et kurs med 1 studiepoeng tilsvarer en arbeidsmengde på 26-30 timer. Et kurs på 7,5 studiepoeng tilsvarer derfor en arbeidsmengde på minimum 200 timer.

Talis literature

Obligatorisk/Compulsory

Book
Authors/Editors År Tittel Edition Publisher StudentNote
Drewniany, Bonnie L.; Jewler, A. Jerome cop. 2014 Creative strategy in advertising 11th ed Wadsworth Cengage Learning  
Kaufmann, Geir cop. 2006 Hva er kreativitet   Universitetsforl  
Document
Authors/Editors År Tittel Edition Publisher StudentNote
Erichsen, Morten; Knudsen, Morten William 2014 Artikkelsamling i kreativ reklameutforming og research   Itslearning Publiseres på Itslearning