ELE 3750 Finansiell analyse og verdsettelse
ELE 3750 Finansiell analyse og verdsettelse
Kurset undervises på engelsk i Oslo (heltid) og på norsk i Bergen og BI Nettstudier. Eksamen kan besvares på norsk eller engelsk.
Alle aksjeselskaper utarbeider årsregnskap og i børsnoterte selskaper utarbeides det omfattende årsrapporter med utfyllende informasjon. Årsrapportens hovedmålsetting er å gi beslutningsrelevant informasjon slik at regnskapsbrukere på best mulig måte kan ta stilling til:
- Periodens verdiskapning og den finansielle stillingen ved regnskapsårets slutt (kontrollformålet)
- Sannsynlige fremtidige kontantstrømmer (verdsettelses- og kredittvurderingsformålet)
Det er imidlertid mange faktorer som påvirker de tall og opplysninger som presenteres i en årsrapport, og det kan være mange forhold som medfører at finansregnskapet gir et ufullstendig bilde av bedriftenes realøkonomiske utvikling og stilling. Muligheten for at regnskapsinformasjonen er omgitt med "støy" stiller krav til kritisk analyse av kvaliteten på den finansielle informasjonen før den benyttes til ulike beslutningsformål.
Verdsettelser skjer ofte i forbindelse med transaksjoner som f.eks. oppkjøp, fusjoner, fisjoner, generasjonsskifter, børsintroduksjoner; i forbindelse med fastsettelse av regnskapsestimater eller i forbindelse med overvåkning av verdiutviklingen i selskaper. Kredittvurderinger skjer i forbindelse med søknad om lån.
Både kredittvurderinger og verdsettelser foretas på grunnlag av antagelser om selskapers forventede økonomiske utvikling og finansielle stilling (prognoser for resultat-, balanse- og kontantstrømposter). Slike prognoser støtter seg gjerne på historiske resultater (tidsserieanalyser) og på annen økonomisk informasjon om selskapet.
Etter gjennomført kurs skal studentene ha:
- Tilegnet seg forståelse for den finansielle informasjonen som et selskap avgir i en årsrapport, og som er relevant for en analyse og verdsettelse av selskapet.
- Opparbeidet kunnskap om hva som driver et selskaps utvikling samt en bedre forståelse for regnskap i et brukerperspektiv.
Etter gjennomført kurs skal studentene være i stand til:
- Å trekke relevant informasjon fra en årsrapport med det formål å analysere et selskaps økonomiske utvikling og/eller å verdsette et selskaps aksjer.
- Å danne seg en oppfatning av i hvilken grad selskapets regnskapsinformasjon gir et godt uttrykk for den underliggende økonomiske realiteten i selskapet.
Kurset skal bidra til at studentene etablerer en innsikt i de motiver som kan ligge til grunn for regnskapsmanipulasjon. Videre skal kurset bidra til at studenten forstår hvordan bærekraftig utvikling påvirker selskapers fremtidige kontantstrømmer og verdi.
- Årsrapporten - innhold og relevans
- Regnskapsstandarder
- Sentrale regnskapsspørsmål knyttet til analyse av regnskaper
- Analyse av regnskaps- og resultatkvalitet
- Analyse av historisk økonomisk utvikling
- Utarbeidelse av prognoser for økonomisk utvikling
- Verdsettelse.
Kurset gjennomføres med 30 forelesningstimer og 15 timer med asynkrone læringsaktiviteter. I løpet av semesteret vil det bli gitt en oppgave over tre (3) uker. En av forelesningene vil bli brukt til å gjennomgå og veilede studentene gjennom elementene i oppgaven.
Det legges opp til at studentene bruker et regnearkprogram (for eksempel Excel).
Gjennomføring som nettstudium
I kursets gjennomføring som nettstudium vil nettlærer, i samarbeid med studieadministrasjonen, organisere en hensiktsmessig kombinasjon av digitale læringsressurser og -aktiviteter. Dette vil tilsvare timeantall oppgitt som undervisning på campus. Nettstudentene tilbys også en studieguide som skal bidra til progresjon og oversikt. Totalt anbefalt tidsforbruk for gjennomføring av kurset gjelder også her.
Undervisningsspråk Norsk.
For valgkurs tilbys normalt kontinuasjonseksamen ved neste gjennomføring av kurset. Dersom et valgkurs utgår eller ikke blir satt i gang i det semesteret det tilbys, vil det bli tilbudt kontinuasjonseksamen i kursets normalsemester.
Dette kurset undervises normalt på engelsk, men undervises på norsk ved gjennomføring ved BI Nettstudier. (Høst).
Forbehold
Avvik i undervisnings- og eksamensformer kan forekomme dersom eksterne rammebetingelser eller uforutsette hendelser tilsier dette.
Anbefalte forkunnskaper er et introduksjonskurs i finans, f.eks. BØK 1121 eller BØK 3423 eller tilsvarende.
Vurderinger |
---|
Eksamenskategori: Innlevering Vurderingsform: Skriftlig innlevering Vekting: 100 Gruppering: Gruppe/Individuell (1 - 3) Varighet: 3 Uke(r) Kommentar: Oppgaven skal være på maksimalt 18-20 sider, hvor et nærmere angitt selskap skal analyseres og verdsettes. Oppgaven kan skrives på norsk eller engelsk. Eksamenskode: ELE37501 Karakterskala: ECTS Kontinuasjon: Eksamen ved neste kursgjennomføring |
Aktivitet | Varighet | Kommentar |
---|---|---|
Undervisning | 30 Time(r) | Forelesninger med ”work-shops”, gruppeoppgaver med veiledning. |
Forberedelse til undervisning | 75 Time(r) | Arbeid med pensumlitteratur, oppgaver og forberedelse til forelesninger. |
Digitale læringsressurser
| 15 Time(r) | |
Tilbakemeldingsaktiviteter og veiledning | 40 Time(r) | Studentene får en 3-ukers oppgave. En forelesning vil bli brukt til å gå gjennom oppgaven og å hjelpe studentene. |
Eksamen | 40 Time(r) |
Et kurs med 1 studiepoeng tilsvarer en arbeidsmengde på 26-30 timer. Et kurs på 7,5 studiepoeng tilsvarer derfor en arbeidsmengde på minimum 200 timer.