ELE 3742 Marked, kriser og miljø
GJELDER FOR STUDIEÅRET 2012/2013
|
ELE 3742 Marked, kriser og miljø Kursansvarlig Atle Raa Institutt Institutt for innovasjon og økonomisk organisering Semester Høst Studiepoeng 7,5 Undervisningsspråk Norsk Innledning Kurset tar opp grunnleggende og tilbakevendende spørsmål innen økonomisk organisasjon gjennom de siste 250 år. Utgangspunktet er Adam Smiths syn på markedsøkonomien, slik han la det fram i sitt banebrytende verk Nasjonenes Velstand som kom i 1776. Deretter presenteres senere begreper og teorier basert på den faktiske utvikling av markedsøkonomien etter Adam Smith. Kursets gjennomgripende tema er markedsøkonomiens muligheter og problemer knyttet til næringslivets, statens og det enkelte individs rolle og atferd i samfunnet. Moderne økonomisk teori som også vurderer markedets funksjoner ut fra aktørenes tilgang på informasjon og psykologiske faktorer blir også trukket inn. Markedsøkonomiens globale og nasjonale utfordringer i dag, for eksempel kriser, miljø- og ressursutfordringer og inntektsfordeling vil bli drøftet i lys av de ideene som gjennomgås i kurset. Læringsmål Kunnskapsmål Etter kurset skal studentene ha:
Ferdighetsmål Etter endt kurs skal studentene:
Holdningsmål
Forkunnskaper Ingen spesielle Obligatorisk litteratur Bøker: Sandmo, Agnar. 2006. Samfunnsøkonomi : en idéhistorie. Universitetsforlaget Artikkelsamling: Atle Raa. 2012. Artikkelsamling til Marked, kriser og miljø. Handelshøyskolen BI. (Oversikt over artikler som inngår i artikkelsamlingen vil bli publisert på Its learning - og kan lastes ned elektronisk) Anbefalt litteratur Emneoversikt 1. Presentasjon av kursets mål, pensumlitteratur, innhold, læringsprosesser og evalueringsformer 2. Det fullkomne marked – virkninger og bakgrunn 3. Frihandel eller proteksjonisme? D. Ricardo. F. List. E. F. Heckscher 4. Effekten av ufullkommen konkurranse blant produsentene.Teorier om imperfekt konkurranse og karteller. Prinsipal-agent teori 5. Kritikken av forutsetningene om den rasjonelle konsument. Iøynefallende konsum Markedsføringens og reklamens rolle. 6. Markedsøkonomiens kriser (1) Effekten av teknologi og innovasjoner. Kreativ destruksjon. 7. Markedsøkonomiens kriser (2) Teorier om ressursutnyttelse. Ricardo, Malthus og John M. Keynes. 8. Statens rolle i markedsøkonomien. Public choice teori. Finanspolitikkens muligheter og begrensninger i en velferdsøkonomi. 9. Marked og miljø. Eksterne effekter og kollektiver goder. Avgifter, subsidier og definering av eiendomsrettigheter 10. Informasjonens rolle i markedsøkonomien. Ufullstendig/ assymetrisk informasjon. 11. Rasjonalitet og begrenset rasjonalitet. Psykologi og økonomisk atferd. Økonomiske og sosiale insentiver. 12. Oppsummering og sammenfatning av innholdet i kurset. Eksamensforberedelser Dataverktøy Ingen Læreprosess og tidsbruk Kurset vil bli gjennomført med en kombinasjon av forelesninger og gruppeoppgaver, samt veiledning i forbindelse med dette. Anbefalt tidsbruk for studentene:
BI Nettstudier Nettlærer vil benytte It's learning for å publisere fagstoff, oppgaver og digitale læringsressurser, og studentene gis mulighet til å kommunisere med nettlærer og medstudenter. Det gjennomføres intensivundervisning på samlinger i starten av semesteret og før eksamen. Nettstudentene tilbys også en studieguide. Studieguiden skal være supplement til pensumlitteraturen ved å bidra med leseplaner, relevante arbeidsoppgaver, referanser og kommentarer til kursets pensum. Anbefalt tidsforbruk:
Eksamen Kurset avsluttes med en tre timers individuell skriftlig eksamen. Eksamenskode(r) ELE 37421- Skriftlig eksamen, teller 100% for å oppnå karakter i kurset ELE 3742 Marked, kriser og miljø, 7,5 studiepoeng. Hjelpemidler til eksamen Ingen hjelpemidlert tillatt. Kontinuasjon Kontinuasjonseksamen tilbys ved neste ordinære gjennomføring av kurset. Tilleggsinformasjon |
© Copyright Handelshøyskolen BI