ELE 3729 Anvendt mikroøkonomi

GJELDER FOR STUDIEÅRET 2012/2013

ELE 3729 Anvendt mikroøkonomi

Kursansvarlig
Terje Synnestvedt

Institutt
Institutt for samfunnsøkonomi

Semester
Vår

Studiepoeng
7,5

Undervisningsspråk
Norsk

Innledning

    Læringsmål
    Hovedmålet for dette kurset er å gi studentene innsikt i hvordan sentrale samfunnsøkonomiske problemstillinger kan belyses ved mikroøkonomisk teori. Studentene skal utvikle forståelse for hvorfor vi har en offentlig sektor og hvordan offentlige inngrep, herunder direkte og indirekte reguleringer, påvirker aktørene i det økonomiske liv. Studentene skal få innsikt i formålet med, og elementene i, nyttekostnadsanalyser og utvikle en forståelse for kompleksiteten knyttet til privatiserings- og konkurranseutsettingsspørsmål.

    Kunnskapsmål
    Etter gjennomført kurs skal studentene kunne gjøre rede for fenomener som i en uregulert økonomi gir opphav til ineffektiv ressursbruk, herunder fenomener som eksterne effekter, kollektive goder, imperfekt konkurranse, naturlig monopol og mangelfull informasjon. Videre skal studentene kunne foreslå tiltak, der slike fenomener eksisterer, som gir en bedre ressursallokering. Studentene skal kunne forklare de ulike stegene i en nyttekostnadsanalyse samt kunne diskutere fordeler og ulemper knyttet til konkrete privatiserings- og konkurranseutsettingsspørsmål.

    Ferdighetsmål
    Studentene skal kunne være i stand til å avgjøre hvilken mikroteoretisk innfallsvinkel som er mest relevant for å belyse en konkret problemstilling. Videre skal studentene være i stand til å ananalysere en problemstilling ved hjelp av både grafiske og matematiske presentasjoner.

    Holdningsmål
    Studenetene skal utvikle en kritisk sans til uttalelser relatert til samfunnets ressursallokering og kunne vurdere en samfunnsøkonomisk problemstilling ut fra ulike individers/gruppers interesser.

    Forkunnskaper
    SØK 3520 Mikroøkonomi eller tilsvarende.

    Obligatorisk litteratur
    Bøker:
    Grønn, Erik. 2008. Anvendt mikroøkonomi. 2. utg. Cappelen akademisk. Utvalgte deler

    Anbefalt litteratur

    Emneoversikt
    • Effektivitetskriterier
    • Avgifter og subsidier
    • Markedssvikt (eksterne effekter, kollektive goder, imperfekt konkurranse, naturlig monopol og mangelfull informasjon).
    • Offentlig sektor, noen fakta
    • Styringssvikt
    • Skatteøkonomi
    • Nyttekostnadsanalyse
    • Miljøøkonomi
    • Næringsøkonomi
    • Reguleringspolitikk
    • Privatisering og konkurranseutsetting

    Dataverktøy
    Ingen spesifiserte dataverktøy er påkrevet

    Læreprosess og tidsbruk
    Kurset vil bestå av en kombinasjon av plenumsforelesninger og oppgaveløsning.

    I løpet av semesteret det bli gitt 7 oppgaver via It's learning. Disse skal besvares elektronisk, og oppgavene vil bli gjennomgått i forelesningene.

    Ved kursstart vil det bli opplyst om tidsfristene for oppgavene.

    Anbefalt tidsforbruk:
    Aktivitet
    Timebruk
    Forelesninger
    36
    Oppgavegjennomgang i plenum
    6
    Arbeid med innleveringsoppgaver
    36
    Lese pensum og forberede til forlesning
    100
    Annen oppgaveløsing
    19
    Eksamen
    3
    Anbefalt tidsbruk totalt
    200


      Eksamen
      Kurset avsluttes med en 3-timers individuell, skriftlig eksamen.

      Eksamenskode(r)
      ELE 37291 - skriftlig eksamen, teller 100 % for å oppnå karakter i kurset ELE 3729, 7,5 studiepoeng.

      Hjelpemidler til eksamen
      BI-definert eksamenskalkulator er tillatt. TEXAS INSTRUMENTS BA II Plus™
      Under punktet eksamensinformasjon i studiehåndboken på web finnes det definisjoner av hjelpemidler ved skriftlig skoleeksamen. Legg særlig merke til bruk av kalkulator. http://www.bi.no/studiehandbok/hjelpemidler


      Kontinuasjon
      Kontinuasjonseksamen tilbys ved neste ordinære gjennomføring av kurset.

      Tilleggsinformasjon