ELE 3713 Markedsteori
GJELDER FOR STUDIEÅRET 2012/2013
|
ELE 3713 Markedsteori Kursansvarlig Christian Riis Institutt Institutt for samfunnsøkonomi Semester Høst Studiepoeng 7,5 Undervisningsspråk Norsk Innledning Hovedformålet med dette kurset er å tilføre studentene grunnleggende forståelse om markeders virkemåte og om hvordan prisene blir dannet. Studentene skal forstå de økonomiske prinsippene til grunn for tilbud og etterspørsel, prisdannelsen under ulike markedsformer og konkurransens betydning for effektivitet. Studentene skal også få innsikt i ulike kilder til ineffektivitet i økonomien, og hvordan offentlige økonomiske beslutninger kan påvirke effektiviteten. Læringsmål Kunnskapsmål Studentene skal forstå de grunnleggende sammenhenger mellom individuelle økonomiske beslutninger og de samfunnsmessige konsekvensene i ulike markedsmessige situasjoner. Studentene skal forstå grunnprinsippene for hvordan endringer i noen markeder påvirker effektiviteten i økonomien under ulike konkurranseformer (perfekt konkurranse, monopol og monopolistisk konkurranse) Ferdighetsmål Studentene skal beherske de grunnleggende teknikker for økonomisk analyse og kunne beherske et elementært økonomisk modellapparat. Holdningsmål Studentene skal kunne identifisere velferdsmessige og fordelingsmessige konsekvenser av markedsprosesser. De skal stimuleres til å være bevisst avveiningene mellom markedseffektivitet og andre hensyn som ikke fanges opp av markedsanalysen. Forkunnskaper Det stilles ingen spesielle krav til forkunnskaper. Obligatorisk litteratur Bøker: Riis, Christian og Espen R. Moen. 2012. Moderne mikroøkonomi : med digital arbeidsbok. 2. utg. Gyldendal akademisk Anbefalt litteratur Emneoversikt Del 1 Introduksjon og oversikt - Sentrale begreper i samfunnsøkonomisk analyse - Handel og komparative fortrinn Del 2 Innføring i mikroøkonomisk analyse - Generelt om tilbud og etterspørsel - Konsumentenes tilpasning i markeder - etterspørselen etter konsumgoder - Bedrifters kostnadsstruktur og tilbud av varer og tjenester - Prisdannelsen Del 3 Økonomisk effektivitet - Den "usynlige hånd" - Kilder til ineffektivitet og grunnlaget for offentlige inngrep - Virkninger av offentlige inngrep· Del 4 Prisbeslutninger i imperfekte markeder - Monopol og andre former for imperfekt konkurranse - Prisdiskriminering - Asymmetrisk informasjon - Spillteori Dataverktøy Ingen spesifiserte dataverktøy er påkrevet Læreprosess og tidsbruk Kurset gjennomføres med 36 forelesningsrimer. I løpet av kurset vil det bli gitt 3 multiple choice oppgaver via læringsplattformen It's learning. Tilbakemelding på innleveringene skjer i form av oppgavegjennomgang i plenum. Anbefalt itdsbruk for studentene:
Eksamen Kurset avsluttes med en fem timers individuell skriftlig eksamen. Eksamenskode(r) ELE 37131 - Skriftlig eksamen, teller 100% for å oppnå endelig karakter i kurset ELE 3713 Markedsteori, 7,5 studieoieng. Hjelpemidler til eksamen BI-definert eksamenskalkulator er tillatt. TEXAS INSTRUMENTS BA II Plus™ Under punktet eksamensinformasjon i studiehåndboken på web finnes det definisjoner av hjelpemidler ved skriftlig skoleeksamen. Legg særlig merke til bruk av kalkulator. http://www.bi.no/studiehandbok/hjelpemidler. Kontinuasjon Kontinuasjonseksamen tilbys ved neste kursgjennomføring. Tilleggsinformasjon |
© Copyright Handelshøyskolen BI